Gå til innhold
Arkivverket

[#79485] Henrika Vellikine Henriksdatter f. ca. 1842, men hvor i M & R.?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Henrika Vellikine Henriksdatter ble konfirmert 15 år gammel i Værnes kirke, Stjørdal den 27. sept. 1857. Da står det at hun er født 8/5 (1842?) på Sunnmøre. Hennes foreldre ble oppgitt å være Henrik Dahl og Ingeborg Thomasine. Denne Ingeborg Thomasine er Karen Ingeborg Thomasine Velliksdatter f. 1822 på Mørkeset i Skodje, Borgund. Hun flyttet våren 1839 til Søre Aas i Veøy prestegjeld, men jeg kan ikke finne at hun får datteren Henrika Vellikine der heller. Er det noen som kan hjelpe meg å finne dåpen til Henrika Vellikine Henriksdatter?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Svehn! Jeg finner henne ikke i folketellingen i 1865. Jeg finner en Henrikke Henriksdatter i Stjørdal på dette tidspunktet, men det er desverre ikke henne.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

har du sett etter i Skodje? trur det er eigne bøker for Skodje og Vatne, også før dei vart skilde ut frå Borgund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Ble hun gift - når / hvor? Hvor ble det av foreldrene? Det er vel ingen umulig oppgave å leite gjennom alle kirkesokna i M&R for 1841-1843 for eventuelt å finne dåpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Henrika flytta til Stjørdal 20. februar 1847 (nr. 19) Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal/Nedre Stjørdal (Værnes), Ministerialbok nr. 709A14 (1845-1858), Inn- og utflyttede 1847, side 547. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2259&idx_id=2259&uid=ny&idx_side=-451>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Har ikke funet henne gift nei. Vet ikke så mye om henne egntlig. Moren ble gift med Ingebrigt Mikkelsen i Stjørdal. Men hun reiste fra ham etter en tid. Har sjekka Borgund, både Skodje og Vatne, samt alle sogna i Veøy uten å finne noe. Og - neida Jon Erik, det er ikke noen umulig oppgave å se etter i alle kirkesogna for M & R, og hadde dette vært så enkelt, så hadde jeg vel heller ikke bedt om hjelp på dette forumet. Men så enkelt er det nok ikke, desverre... Moren var også ei tid i Sverige, men det var senere. etter som jeg vet. Hun satt også i arrest flere ganger i Trondheim, mest for drukkenskap (ble forresten kalt 'Geita', og jeg er egentlig veldig usikker på hvor datteren ble født (døpt). Har sjekka flere kirkesogn både i Nord- og Sør-Trøndelag uten resultat. Så damen er en gåte. Så det er ikke det at jeg ikke har sett etter nei:-) Men når det blir full stans, så er vel dette det rette forumet å etterlyse personer på, eller....Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Ingeborg Thomasine:Hva står det egentlig i spalten Fra hvilket sted osv.? fra Borgun i ------ fra -----. Hva står det om hennes (to) attester: att. 30(10)45 --- og -- 2 46 ----. Henrika: Att. 21 5 47 Arentz. Ser at innflytta nr.17 også har attest fra samme utsteder. Slike attester ble ofte lagt i prestearkivet, og finnes i pakkesaker. Men: Både mor og datter kan jo ha fått med seg attestene når de flyttet videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hun er fra Borgund, dvs. Skodje og hadde Indre Fylling til etternavn ved konf. samt på attester jeg fant i Stig Løchen Dragsths 'avfotograferte' kilder, dvs. pass fra Trondheim (politiet)her på dig.arkivet. Men de har nok vært flere steder ja, så det er ikke så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Her er vielsen (46) i 1847: LenkeUten å komme noe nærmere en løsning har også jeg gått gjennom alle kirke/klokkerbøker for M&R med overlappinger. Den eneste usikkerheten gjenstår for perioden 1842-1855 i Kristiansund. Det er ikke greit å få noe ut av den brannskadde boka!!! Men jeg tolker ikke begrepet Sunnmøre til å omfatte Kristiansund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Da jeg/ vi ikke kan finne ''Henrika'' i FT 1865/ Stjördal, så har jeg sökt i kirkebökene for ''Stjördal'' for tiden 1857-1865 om hun hadde avlidet eller flyttet ut, men uten resultat.Det er ikke lett og finne den rette ''Henrika'' i FT 1865, men jeg har forsökt med forskjellige skrivemåter i ''Nord/ Sör-Tröndelag'' og ''Möre og Romsdal'', og har funnit en kandidat men det er en viss usikkerhet om etternavnet, kan ikke finne denne damen som födt i ''Borgund'', er det noe vi bortser fra ?? : LenkeMvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Takk til dere alle som står på for å hjelpe meg med denne 'vanskelige' damen:-) Nei, hun har ikke vært enkel å finne. Jeg har lett etter henne en stund, og har også tenkt at hun kan være å finne på et annet sted enn 'Sunnmøre' som det står ved hennes konfirmasjon. Har også sett på giftermål, ut-og innflyttinger, samt begravde fra Stjørdal uten resultat. Jeg vet at hun ble oppfanget av fattigvesenet der, men hvor det ble av henne, er blitt en skikkelig nøtt å finne ut av. Ble hun bortsatt eller sendt tilbake til Borgund? Vet at det ofte var et 'bikkjeslagsmål' når det gjaldt hjemstavnsrett og hvem som skulle betale for dem som havnet i fattigvesenets protokoller. Men jeg setter veldig stor pris på at jeg får hjelp til å lete, så tusen takk!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

YES...det var en innertier, Johan Arthur!:-) Flott, tusen takk skal du ha! Så var det allikevel ikke på Sunnmøre hun ble født da! Henriche Villikine f. 8. mai 1843 i Alstahaug, Skogn i Nord-Trøndelag. 'Barnemoderen omvankende pige Ingebor Villichsdatter fra Borgens præstegjeld i Bergens stift og som senere har tjent i Trondhjem opgav barnefader Ungekarl og Jægtstyrmans Henrich Haagensen Dahl i Ihlen ved Trondhjem.' 'Som tilkaldte Vidner ved dette Barns Daab framstode kirkesanger P.A.Sæther og tjenestedreng Ole Thoresen Alstadhaug. Moderen holdt selv Barnet over daaben.' 'Barnemoderen havde i 3 Maaneder omvanket i Skogn og fødte Barnet paa Levanger, opgivende at det var begges første leiermaal.' Her har jeg fått masse opplysninger. Men - som det blir sagt - når man får svar på ett spørsmål, dukker ti nye opp! Ble Henrikke gift?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

En liten tillegssopplysning: Faren Henrich Martin Haagensen Dahl var født den 1. jan. 1819 og døpt i domkirken og konf. der den 13. april 1834. Foreldrene, handler Haagen Dahl og kona Martha bodde ganske riktig i Ila.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.