Gå til innhold
Arkivverket

[#79489] Olava Ellingsdatter, Sanda i Træna/Lurøy (Fra Meløy?)


Gjest A. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Martinsen

Olava Ellingsdatter giftet seg med Ivar Jonsen på Sanda i Træna/Lurøy (Rødøy). Hun var f. om. 1753 ifølge FT 1801.Har noen funnet Olava Ellingsdatters opphav?Jeg har forsåvidt en kandidat. Med et uvanlig fornavn og et uvanlig farsnavn samtidig, er det ikke mange kandidater å velge mellom. Jeg finner kun Olava Andrea Ellingsdatter, f. 1758 som datter av Elling Pedersen og ukjent hustru på Meløy gård (Rødøy).Elling Pedersen (angivelig f. om. 1740) kan ha vært gift to ganger, for han finnes senere gift med Maren Jonsdatter. Fødsler fra 1770.Jeg forsøker førstogfremst å finne kirkebokinnførselen for ekteskapet mellom Ivar Jonsen og Olava Ellingsdatter. Kanskje benevnes hun Olava Andrea. Kan noen hjelpe meg med det? Deres eldste barn i FT 1801 var Johanna, f. om. 1781. Jeg finner ikke ekteskapet i årene før og etter det.André M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

I alle dager. Jeg leste gjennom skifter og fant tilfeldigvis «Olava Erlendsdatter» gift med «Iver Jensen, Sande». Feilstavelse av begge navn, med andre ord.Olava Erlandsdatter kom da fra Saura.Takk for hjelpen likevel. Det er forøvrig bare å komme med opplysninger som man måtte ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Det skulle bli omtrent som dette:1. ---2. Ivar Jonsen, Sanda3. Olava Erlandsdatter4. Jon Gabrielsen, Sanda5. Marit Olsdatter6. Erland Gregussen, Sanda7. Kirsten Jonsdatter (g. påny med Benoni Jensen/Jonsen, Saura)8. Gabriel Jonsen, Sanda9. Berit AndersdatterKilde: 1.) F. Holthe, 2.) skifter.Fyll gjerne på med eldre slektsledd som ikke finnes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.