Gå til innhold
Arkivverket

[#79490] Knut Eliassen og Berit Olsdatter, Vegstein i Vega


Gjest A. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Martinsen

Jeg søker opplysninger om Knut Eliassen og Berit Olsdatter på Vegstein i Vega, samt deres opphav. Dette er på begynnelsen av 1700-tallet.Det står kanskje skrevet om dem i bygdebøkene, som det ikke har lykkes meg å få tak i.André M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I Vega bygdebok, bind I (1961), s. 135-136, står det litt om Veigstein. Omtalen dreier seg i hovedsak om de to eldste og betydeligste slekter i Vegas historie: Amundsen og Ellingsen slektene.Jeg kan ikke se at Knut Eliassen er nevnt under Veigstein, men er det denne karen du mener – som bodde på Nedre Veigstein i 1701: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=mt18001701&gardpostnr=439&personpostnr=1912&merk=1912#ovre>Lenke LenkeSer at det er to som er nevnt som sønner: Dinis Persen og Peder Knudsen (sistnevntes farsnavn er markert med en stjerne (*) i den transkriberte, søkbare versjonen.I 1720 var det en Dinis Peersen som giftet seg i Herøy, Nordland - Nordland fylke, Herøy i Alstahaug, Ministerialbok nr. 834A01 (1714-1737), Kronologisk liste 1720, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Takk for det. Det er utvilsomt vedkommende.Jeg mottar gjerne opplysninger fra dere som måtte sitte på det. Nu har jeg forsåvidt forsøkt å finne Veigsteinen i 1666-manntallet, men gården finnes ikke, samme hvilke staveformer jeg prøver med. (weg, wæg, eyg, ueg, veg o.s.v.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.