Gå til innhold
Arkivverket

[#79494] Forrvirrelse på Senum i Hornnes A/A


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Gunder Olsen Senum er fødd 27/12 1872 viet 30/3 1904 med Ingrid Olsdatter Aas f. 1879. Hans far Ole Olsen Senum gifter seg i 1872 som enkemann med Kari Johnsdatter f. 1848(21/3)Ole sin far står oppført som Ole Jørgensen. En Ole Olsen Senum gifter seg 11/11 1858 med Siri Johnsdatter Birkeland hun 21 år, han 37 1/2.Men her nevnes far som Ole Hoskuldsen. Hoskuldnavnet finner en jo på Senum, men ikke Jørgen. Spørsmålet mitt i denne søte ferietid er om noen har BB for Hornnes? Og kan se på Senum, hva som er rett og galt? Jeg kan heller ikke finne hans første kone død, men jeg finner et barn i 1872 med navn Gunder Olsen Senum på5 1/2 år som er død. Hoskuldnavnet er egentlig lett å finne på Senum, men er det Ole Jørgensen, da sliter jeg. Så jeg håper det er det berømmelige feilnoteringen av prestenMvh. Torleif Odland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Almedal

Det var mange Ole’r på Senum i denne tiden.... og dine er to forskjellige personer.Gunder Olsen Senum, f. 1872 ble 1904 gift med Ingrid Olsdatter Aas. Hans foreldre var Ole Olsen Senum, f. ca 1834, og Kari Jonsdatter fra Senum. Ole hadde tidligere vært gift med Birgit Gundersdatter fra Moi.Den Ole Olsen Senum som i 1858 gifter seg med Siri Jonsdatter fra Birkeland er sønn av Ole Hoskuldsen Senum og Guri Ommundsdatter fra Rosseland i Evje. Ole Olsen, f. ca 1834 var sønn av Ole Jørgensen (Jøran) og Tarjer Olsdatter Yksenskor. Ole igjen var sønn av Jørgen Bjørnsen Senum og Siri Jonsdatter fra Birkeland.Hele anerekken tilbake til Svenke Guttormsen Senum (muligens fra Vassenden) finnes i Hornnesboken.Date er hentet fra bygdeboken fra Hornnes, da jeg ikke er kommet så langt i sjekkingen mot kirkebøkene.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Tusen hjertelige takk Jan. Da har jeg fått en avklaring, om hvilken Ole jeg skal følge i sporet etter. Så da blir det nok skiftekartoteket på SAK som er neste mål.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Almedal

Skiftekartoteket går vel bare frem til 1830-tallet så du må nok benytte bygdeboken i tidsrommet frem til det. De har vel en kopi av den også på SAK. Når det gjelder eventuelle røtter til Evje (Rosseland etc.) har jeg sannsynligvis endel informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja omtrent 1830. Og jeg er mottakelig for alt du har Jan. Bare ligg det inn på: torl-o@online.no. Foresten så finner jeg ikke Ole og Birgit i 1865? Nevnes vielsen og evt. barn i bygdeboken?Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Almedal

De er nok bosatt i Bygland i 1865. Sitat fra bygdeboken (side 38):”Ola Olsen Senum, f. 1834, son til Ola Jørenson Senum og Tarjerd Olsdtr, frå Yksenskor. Han var gift 2 gonger: a) Birgit Gunnarsdtr, f. 1840, frå Moi i Bygland, 2) med Kari Johnsdtr, f. 1848 (dotter til John Ånonson Moseid (Haugen) og Eli Knutsdtr.Ola Olsen leigde Neset i Årdal (Kyveneset) av Tarjei Torgrimson Austegaard, og dreiv landhandel der. Han kjøpte denne garden i 1866. Seinare, i 1872 selde han til Jon Olson Longerak (Søbø) og flytte til Senum.Born: a. I Gunnar, d. ung. b. I Ola, reiste til Amerika (han var hestehandlar). c. II Gunnar, f. 1872. d. II Birgit, f. 1874, var i skreddarlære i Kristiansand, d. 22 år gl. 1897. e. II John, f. 1877, busett i Holtet (Bakken, sjå der). f. II Jørgen, f. 1879, busett i ”Saueliæ” på Vetrhus, seinare på Gullsmedmonen . g. II Eli, f. 1881, d. i vatersott 11 år gl. i 1892.Kari Johnsdatter døydde i 1904, Ola Olsen døydde i 1917.” Terminologi: ”a. I Gunnar” og ”b. I Ola” er fra første ekteskap, de øvrige fra det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.