Gå til innhold
Arkivverket

[#79503] Stryn: Gudal, Svor, Lunde


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Johan Rasmussen Svor 1834- (f.Lunde) kjøper i 1876 garden Myre (Gnr 97) i Vardal ved Gjøvik. Han hadde tidligere garden Nordre Bjørge et par kilometer unna, som han kjøpte 1872.Samme år 1876 selger han Myre til Rasmus Rasmussen. I 1880 utvandrer Rasmus Rasmussen Gudal 1834- til USA fra Vardal. Disse to er trolig samme person.Skulle gjerne visst om Johan og Rasmus var i nær familie - eller var de bare 'naboer' i Stryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vel, fant i sekundærkilder at han var gift med ei 'Brita' født 1835, men hvor var hun fra og hva var patronymet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hei, Rasmus var gift med Brithe Rasmusdtr. Skåre, der er ingenting iflg BB som tyder på at de var i slekt. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg holder på å lage en oversikt over eiere/brukere av Myre. og det var mange, så det vil føre for langt å gå for lang med etterkommere. Det ville dog være fint om noen kunne sjekke barna til Rasmus og Brithe, spesielt fødselsår.De jeg har er Rasmus Andreas 1861- Malene 1864- Ingeborg 1870- Brita Anna 1872- Peter 1879- Disse er iflg utvandrerboka for Gjøvik (inkl Vardal).Men det kan ha vært flere, og jeg finner ikke Peter døpt i Vardal 1879 - flyttet familien fra Vardal før 1879 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Da har jeg sjekket alle barna til Rasmus og Brithe mot kirkeboka. Peter fant jeg også - døpt 2 jun 1879 i Hunn sogn i Vardal prgj - så her er det en liten feil på sidene dine, det står Gjervik (som vel er Gjøvik), men begge er feil.Takk for hjelpa!Det var forøvrig et par andre fra Stryn som kjøpte garder i Vardal, hvis det har interesse: Jørgen Olsen Guddal 1868- og Ole Olsen Guddal 1825- dvs sønn og far. Enda flere fra Nord-Vestlandet kjøpte 3-4 andre garder i Vardal - folk fra Horningdal, Jølster og Synnulven - og muligens flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Skal rette opp databasen min. Opplysningen om 'Gjervik' kommer fra USA, og de er vel ikke så sterke i norsk rettskrivning, men da skal det altså være Hunn sogn. Som en kuriositet kan nevnes at en etterkommer, Kevin Gudahl, er skuespiller ved et teater i Chicago. Han var også en av skurkene i 'Hjemme alene II' som har vært vist mange ganger i reprise på TV. :=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.