Gå til innhold
Arkivverket

[#79504] Kari Giermundsdatter - Solør, Østerdalen?


Gjest Jan I. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan I. Kristiansen

Min 3xtippoldemor Kari Giermundsdatter ble, etter å ha 'avlet' min 2xtippoldefar Halvor Olsen med Ole Olsen Ilsaas i Åmot i 1776, i 1786 gift med Mikel Pedersen Holmen i Hof i Solør. Kari hadde da adresse Østmoe. I 1801 sitter Kari som inderstenke på Hoff og oppgis med en alder av 50 år. Hvis noen tilfeldigvis sitter med opplysninger om Karis opprinnelse, vil det løse et mangeårig 'mysterium' for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Gjermund har ikke vært et vanlig navn i Åmot. Mitt råd vil være å lete lengre nord og øst - f.eks. Rendalen, Trysil eller Engerdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan I. Kristiansen

Takk for tips, Tore. Jeg har nok vært rundt omkring i størstedelen av det østlige Hedmark i jakten på henne, men skal sjekke de sognene du nevner på nytt. Hun kan jo også være født i Sverige, evt. med norsk far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Ved å gå gjennom opplysningene fra Hof kommer det fram litt mer. Hof bygdebok bind II har omtalt henne både under Borghagen hvor hun bodde fra omkring 1790. Mikkel Pedersen døde her 21/7 1795 og etter bygdeboka var han fra Holmen i Grue. I 1798 flyttet Kari til Hofsøya under Hov. Der bodde hun til hun døde 18/7 1809, etter kirkeboka 58 år og 1 måned gammel. Da skulle hun være født i juni 1751. Bygdeboka nevner ikke noe om hvor hun kommer fra, bare at hun bor på Østmo da hun gifter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Her ei Kari Gjermundsdatter konfirmert i Åmot 1769 Lenke. Hun er da 18 år swom ikke er urimelig. Det dumme er at hun ikke står oppført med noen adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er en lenke som forhåpentlig fungerer bedre - Lenke (Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 2 (1734-1779), Konfirmerte 1767-1770, side 288-289). Kari Gjermundsdatter er innført omtrent midt i høyre kolonne på s.289.Selv om ingen av konfirmantene er oppført med gårdsnavn, mener jeg å dra jeg kjensel på endel av Karis med-konfirmanter samme dag, og de var hjemmehørende i hovedsognet Åmot, ikke i annekset Stor-Elvdal. Denne Kari Gjermundsdatter oppholdt seg nok derfor også i Åmot i 1769 (- men det er jo selvfølgelig ikke sikkert at dette er den samme Kari som ble mor til Halvor Olsen syv år senere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Hei!Har sett litt etter Kari Gjermundsdatter og mener å ha funnet en god kandidat som er verdt å se nærmere på.Ingen Kari Gjermundsdatter er døpt i Åmot prestegjeld i aktuelt tidsrom. Når Sverre og Tore trolig har funnet henne som konfirmert i 1769, må hun ha flyttet til bygda mellom fødsel og konfirmasjon. Hun kan ha kommet som ung tjenestejente, men hun kan like godt ha kommet som barn sammen med foreldrene. Et søk etter potensielle fedre blant gravlagte i hele Åmot prestegjeld etter 1750, gir noen treff. Én kandidat peker seg ut, gravlagt i Åmot hovedsokn (de andre er stor-elvdøler). Han het Gjermund Brynjulsen og holdt til på Moldberget i Nord-Osen, gravlagt 2. advent 1765 (8. desember 1765), angivelig 65 år (Åmot i Åmot, Ministerialbok nr. 2 (1734-1779), side 464-465. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9183&idx_id=9183&uid=ny&idx_side=-228>Lenke, 'Giermund Brynilss Molberget', høyre side, nedre tredjedel). Dette var før Osen fikk egen kirke, så han må ha blitt gravlagt ved Åmot kirke.Et oppslag under Moldberget i Osen bygdebok, gammel utgave, viser at en 'Giermund Brynhildsen Imsdalen' fikk rydningsbevis på Moldberget i 1755. Imsdalen ligger i grenseområdene mellom Ringebu og Stor-Elvdal, og derfor kom jeg på å se etter Kari i de transkriberte kirkebøkene for Ringebu her på Digitalarkivet. Den aktuelle kandidaten, født i 1753, fant jeg der:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Kari og Mikkel fikk 3 barn i Hof, Lisbet, Peder og Ragnhild. Peder er sikkert oppkalling etter Mikkels far. Dersom samme oppkallingregel er brukt på de andre barna, burde Ragnil være oppkalt etter Karis mor. Da dukker det opp et aktuelt ektepar i Åmot i 1749. Det 6. ekteparet det året, gift 24. juni er Giermund Olsen gift med Ragnild. Hva faren til Ragnild heter og hvor hun bor har jeg ikke klart å lese. Dersom en kunne følge de videre og finne et skifte, kunne en få bekreftet eller avkreftet om de hadde noen Kari. Jeg har heller ikke funnet noen Kari Giermundsdatter døpt i Åmot i de aktuelle perioden, men jeg vet ikke om presten er 100 % å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er en lenke til ekteskapsinnførselen som Sverre Søgaard nevner - Lenke (Åmot, Ministerialbok nr. 2 (1734-1779), Ekteviede 1749-1750, side 312-313).Innførselen sier ''3 Paasched. trolovet Germund Ols med Ragnil halvorsd. Vestgd. Caut: tharal Peders og Peder Hanss[?]. Copulerede d. 24.Juni.''Vestgård ligger forøvrig i Stor-Elvdal.Jeg synes også Ronny Rismyhr Haugen - som alltid! - har et godt og velfundert resonnement i innlegg 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har i mange år vært interessert i Imsdalen og har registrert det jeg har funnet. Jeg har gjort lite studier sjøl, så det meste er avskrift. Imidlertid har jeg funnet i den avskrevne kirkeboka at Ragnhild og Gjermund bodde på Løkken i Ringebu i 1753 da Kari ble født. Dette fant jeg i avskrift av kirkeboka. Kari hadde minst tre søsken: Ragnhild f ca 1740, Brynjulf f ca 1745, Ingeborg f ca 1748. Jeg har sett noen anta at RagnhildEngebretsdatter er født på Løkken, men det er nok meget usikkert. Dersom det dreier seg om Kari født på Løkken, så er det mulig å finne mere info bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dersom Gjermund og Ragnhild giftet seg som vist ovenfor, så vil jeg tro Gjermund må ha vært gift før. Ref de barna som er nevnt i mitt forrige innlegg.Ellers kan jeg nevne at noen etterkommere fra de første i Imsdalen kom til Ringsaker.Den første nyrydderen i Imsdalen var nok også fra Vestgård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Thor Bøhmer (11) og (12):Legg merke til at den Gjermund som Ronny Rismyhr Haugen nevner (innlegg 8), ikke er den samme som Sverre Søgaard skriver om (innlegg 9).I innlegg 8 skives det om Gjermund Brynilsen Imsdalen/Moldberget, mens det i innlegg 9 (og 10) skrives om Gjermund Olsen (gift med Ragnhild Halvorsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Til Tore: Det har jeg jo sett! Men er Imsdalsfolket ute av debatten?Ellers hadde Gjermund en nevø med navn Brynild Olsen, men jeg vil tro han er for ung til å komme inn i denne sammenhengen. Han ble forøvrig senere bruker etter faren i Imsdalen. Det jeg skriver er egentlig ment som kjøtt på bena. I fall det skulle være imsdalsfolket. Og kanskje kunne andre ha informasjon som bekrefter eller avkrefter forholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Neida, Gjermund Brynilsen Imsdalen/Moldberget må slett ikke avskrives som Karis far - tvert imot!Jeg misforsto deg sikkert, men det så ut for meg som du i ditt innlegg 12 refererte til ekteskapsinngåelsen mellom Gjermund Olsen og Ragnhild Halvorsdatter på Vestgård samtidig som du refererte til barna av Gjermund Brynilsen og Ragnhild Engebretsdatter i Imsdalen. I og med at det her er tale om to ektepar, begge med navnene Gjermund og Ragnhild, bør de nok benevnes også med farsnavn for å unngå forvekslinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg er enig i at Ronnys Kari er en god kandidat, men det er en ting som gjør meg betenkt. Det er 2 kilder til Karis alder, folketellinga 1801 med 50 år og begravelsen 1809 med 58 år 1 måned. Begge gir samme fødselsår, 1751. Da blir det 2 års avvik til Ronnys Kari i 1753. Derfor mener jeg at det er grunn til å se etter flere muligheter. Jeg er enig med Ronny i at dersom den konfirmerte Kari er riktig Kari, er hun helst døpt utenfor Åmot. Men om hun kom flyttende med foreldrene til Åmot, eller om hun kom alene og var i tjeneste da hun ble konfirmert vet vi ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan I. Kristiansen

Mange takk alle fire for givende innspill. Jeg har iallfall nå to muligheter det kan arbeides videre med. Hvis paret GO & RH hadde barn såpass tett at det ikke er plass til noen Kari 1749 og noen år framover, kan de jo utelukkes (iallfall Ragnhild som mor...). Hvis det derimot er god plass, kan man jo mistenke presten for en forglemmelse. Jeg får ellers lete etter skifter etter de to parene. Imidlertid ser jeg slett ikke bort ifra at Kari var født utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.