Gå til innhold
Arkivverket

[#79512] Valdres? K. I/J. Fauske


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

I 1925 kjøper K. I/J. Fauske garden Gnr. 97 Myre i Vardal ved Gjøvik. Om mellomste initial er I eller J er ikke klart.Like etter får Sveinung Ingebretsen Rinde (Saude, Telemark) 1895- konsesjon på garden - og oppgis av senere eiere å ha solgt garden, men det var iflg panteboka K Fauske som solgte gården i 1928. Sveinung var vel bruker.Det finnes Fauske i Valdres, men fant ingen K I/J i et register med mange folk med etternavn Fauske derfra.Noen som kjenner til en K I/J. Fauske?Og lurer noen på hvorfor det står i/j i tittelen så er det fordi debatt programmet ikke tillater for mange store bokstaver i tittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Geir.I gårdsomtalen fra 1957 av g.nr. 97 Myre b.nr. 1 fra Norske Gardsbruk IX (1047-2) står det følgende: 'Far til eieren fjøpte garden 1928 av Sveinung Rinde og nydyrket omlag 10 dekar. Eieren kjøpte det 1948 av moren.' (Far til eieren var Oscar L. Skarkerud)I søk etter mulige Fauske, fant jeg denne familien. Kan Jens ha fått en sønn Kornelius Jensen Fauske, mon tro? LenkeOm en skal spekulere, mener jeg.. :-)Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, igjen.Jeg fant denne på Gravminner:2730082 Kolbjørn K.j. Fauske 2612 1905 1708 1965 2810 1966 Bisatt: 21.08.1965 24 05 053 Hamar Hamar HamarAnne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her fant jeg ham, døpt i Hamar: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hamar, Ministerialbok nr. 1 (1900-1914), Fødte og døpte 1906, side 75. Permanent sidelenke: LenkeMvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

HeiDette kan stemme bra med at gardkjøpet trolig var en pengeplassering siden Sveinung var bruker.Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.