Gå til innhold
Arkivverket

[#79517] Kvænangen: Foreldrene til Birtha Stina Peersdtr f 1796 Turdola Sogn, Finland


Gjest Per Sørdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Berg

Hei Per! Jeg har fått fra andre slektsforskere med tilknytning til Kvænangen at Brita Stina var født 1803 i Svanstein (Turtola), Tornedalen og at hennes far var Pär Björnfot. Har ikke fått bekreftet dette fra andre kilder, så det må sjekkes. På Hiski er det i Turtola oppført en Pehr Björnfot som sammen med Eva Abrahamsdtr får sønnene Henrik (1821) og Johan (1824). Kanskje dette kan være en kandidat selv om det er langt tidsgap? Hiski har ikke data for Turtola før 1820. Ved vielsen i Skjervøy i 1821 står Brita (Beret) oppført som 18 år gammel. Mvh Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Arne. Tusen takk. Når jeg ser i kirkeboken for Skjervø 1821 ekteskap Lenke så kjenner jeg igjen navnene på forlovrne. Jeg tror at du har funnet di riktige foreldrene. mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Det faktum at Pehr Bjørnfot og Eva Abrahamsdatter befinner seg i Turtola på 1820-tallet, taler vel imot at de skulle være foreldre til Brita Stina.Her finner du konfirmasjonen til Brita Stina (Skjervøy 1819): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9730&idx_id=9730&uid=ny&idx_side=-29>LenkeHun er da 17 år gammel og oppholder seg hos Michel Mathisen i Kvænangen. Hun er vaksinert 29 Jun 1814, og når du ser på vaksinasjonsdatoene til de andre konfirmantene, så er det vel mye som tyder på at også hun er vaksinert i Skjervøy. Det vil altså si at hun har kommet til Skjervøy som barn. Hun behøver selvfølgelig ikke ha kommet til Skjervøy sammen med foreldrene, men i de fleste tilfeller hvor så ikke var tilfelle, så var det som oftest fordi foreldrene var døde.Pehr Bjørnfot og Eva Abrahamsdatter ved husforhør, Turtola 1820-1826:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Björnfot Henrik Andersson, Soldat i Pello gift med Anna Andersdtr. født 1755. Deres sønn er Pehr Henriksson Björnfot født 1787. Anna gift 2. med Pehr Henriksson Syväniemi født 10. okt. 1764, han dräng fra Juoksengi, hon änka från Pello. Barn: Henrik f.1790, Caisa Magdalena f.1794, Anna Greta f.1796, Isak f.1797. Kanskje Brita Stina Pehrsdtr. f.1803 er datter av Pehr Henriksson og Anna Andersdtr., og halvsøster av Pehr Henriksson Björnfot f.1787 som anges som styvbarn på Syväniemi gård. ( Kirkebøker etter 1800 for Övertorneå ??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Odd Villy og Harald. Tusen takk. Når det gjelder Brita Stina så er det FT 1875 Kvænangen Lenke som jeg sliter med. Til Odd, det var godt at du kom på banen. Du har hjulpet meg i en annen sak fra Kvænangen/Turdola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeiVet ikke om jeg kan bidra med så mye, men jeg har slektsbok for slekten Matinlompolo fra Turtula sogn i Finland. Nå er min finsk ikke så mye å skryte av, men derimot er min finske mann en del bedre i den delen:-) Allikevel har jeg bladd litt i boken, og finner ei Brita f. 1766 der. Denne Brita er nok ikke 'din' Brita, da hun døde i 1852. Hun har en bror, Pehr Henrikson Matinlompolo f. 4/4 1777 i Turtula.Jeg kan få min mann til å oversette det som står når han kommer hjem. Det står skrevet en del ved siden av de ordinære slektsopplysningene som jeg dessverre ikke forstår:-) Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Wenche. Tusen takk. All hjelp er god hjelp. Hvis du kan få din mann til å oversette vil det kansje gi oss et nytt spor fra Turtula sogn. mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.