Gå til innhold
Arkivverket

[#79531] Familie som bodde på Grøtvedthagen i Rakkestad 1865


Gjest Hilde Roos
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Roos

Har prøvd å finne familien Hans Gjerlougsen og Karen Oline Christensdatter(Langbråten) og deres barn Elise f 1862, christian f 1864,Johannes f 1865 men kan ikke finne noe i kirkebøkene. Har søkt i kirkebøkene etter døde,konfirmerte,utflyttet men har ikke funnet noe utenom en Hans Gjerlougsen død 1/7 1867 Grøtvedt men vet ikke om det er han.Har også funnet en Karen Oline Christensdatter Langbråten død i Eidsberg 21/4 1873 og kan det være henne? Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Tusen takk for hjelpen.Det er nok de jeg søker men barna har jeg ikke funnet men det kan jo være at de ble satt bort et annet sted en Rakkestad da jeg ikke har funnet dem konfirmert eller døde. Et annet spørsmål. Hvordan er fremgangsmåten når man skal bruke dødsfallsprotokoll? Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Tusen tusen takk for all hjelpen du har gjort for meg.Dette var mer en det jeg kunne tenke meg av innformasjon man kunne finne så fort.Da var det riktig tenkt av meg at barna ble plassert på forskjellige steder etter foreldrenes død.Nå er det bare å skrive ned på personskjema om denne familien.Tusen takk nok en gang.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hilde Roos

Kan noen gjøre et oppslag i bygdebøkene i Edsberg på bosteder? Leter etter Vesterby da Johannes Hansen bodde der når han ble konfirmert 3/10 1880 i Trømborg.Dette gjelder også hans bror Kristian Hansen konfirmert 1878 Hærland men der greier ikke jeg å tyde bosted. Foreldrene døde henholdvis 1867 og 1873 så det jeg lurer på er om de ble plassert ut til slekninger eller om de var pleiebarn? Deres søster tror jeg bodde hos sin tante og onkel på gården Sverstad i Rakkestad.Deres mor var Karen Oline Christensdatter datter av Christen Olsen Langbråten i Eidsberg.Er det noen som kan hjelp? Henviser til lenker over når det gjelder konfirmerte. Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Øivind Larsen

Kristian Hansen ble ikke konfirmert i Herland, men i Eidsberg kirke. Han bodde på Tappelapp, gnr. 113, bnr. 12. Folketellingen for 1875 sier at han var legdslem. Det betyr nok at han var satt bort dit av fattigvesenet. Det bodde flere familier på Tappelapp på denne tiden. Jeg må derfor sjekke den nevnte folketellingen for å finne ut hvilke av disse han bodde hos. Det kan nok ikke skje før i slutten av neste uke, men så vidt jeg kan se, er det neppe slekt han bor hos.Når det gjelder Vesterby, er ikke denne gården behandlet i noen gårdshistoriebok ennå. Jeg får ikke sjekket opplysninger om Vesterby før slutten av neste uke. Ved konfirmasjonen til Johannes står det at han kom til Vesterby i 1873. Det betyr nok at barna ble plassert ulike steder da mora døde.Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Takk for hjelpen. Da er det nok slik jeg trodde at de ble utplassert men hvis han var utflyttet fra Grøtvedt så bodde han og hans bror hos sin familie fram til de ble konfirmert.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Her er dødsfallet til Karen Oline. Hun døde på Langbråten i Eidsberg, der hun eide en liten jordpart. LenkeDet betyr nok at barna ble flyttet til andre etter at hun døde. Det går fram av konfirmasjonen til Johannes at han kom til Vesterby i 1873.Når familien flyttet fra Rakkestad til Eidsberg, vet jeg ikke, men det må ha vært i tidsrommet fra mannes død til Maren Oline døde.Det betyr nok at det er fattigvesenet i Eidsberg som har overtatt ansvaret for barna ved morens død og at de ble plassert på ulike gårder.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg har sjekket folketellingen 1875 for Vesterby. Johannes Hansen var ikke der da. Jeg har nok mistolket en opplysning som stod i forbindelse med konfirmasjonen.Jeg har ikke hatt anledning til å gjennomgå hele folketellingen 1875 for Eidsberg. Jeg vet derfor ikke hvor han oppholdt seg i 1875 og heller når han kom til Vesterby. Denne folketellingen finnes bare i papirutgave og det blir å bla seg gjennom hele tellingen.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Tusen takk for hjelpen.Har vært bortreist så jeg så ikke svaret før nå. En annen ting jeg lurer på er om du kanskje kunne finne noen andre i folketellingen for meg? Dette gjelder da to jenter som ble foreldreløse.Disse to er også søskenbarn til Johannes Hansen og Kristian Hansen. Deres navn er Johanne Marie Andersdatter(Langbråten) f 2/8 1855 Eidsberg. Andrine Andersdatter(Langbråten) f 10/5 1867.Foreldrene døde henholsvis 1868 og 1869 Eidsberg. Det er jo mulig at disse to ble boende på Langbråten da de hadde slekt der.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Hei Håkon.Beklager dette surret med Johanne Marie.Hun har jeg jo funnet men tenkte ikke så langt da jeg spurte etter henne i folketellingen for da hadde hun jo flyttet,men jeg ser av dødsprotokollen at Andrine bor på Hauger og hvis jeg tolker det riktig,så da var vel hun bortsatt dit av fattigvesenet.Mvh Hilde Roos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Hei igjen.Syntes at det var noe kjent med navnet ditt så jeg måtte se etter i mine innlegg og det er jo deg jeg fikk mye innformasjon om familien på Langbråten.Har du funnet ut noe mer om hvor Christen Olsen ble født og hans foreldre eller er det den samme innformasjonen du hadde den gangen? Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.