Gå til innhold
Arkivverket

[#79532] Ukjent dame i Bergen, en skikkelig nøtt


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Det jeg vet om damen, er at hun fødte en datter den 11.9.1902. Datteren fikk navnet Haldis Gunhild. Før dette hadde hun hatt hyre som messepike ombord på et skip der hun møtte sjømannen Einar Marinius Gundersen (f.18.11.1881, Gamvik), som hun altså fikk barn med uten at de var gift. (Damen skal visstnok ha vært gift fra før men ha flyttet fra sin mann og barn.)Siden hadde damen et vaskeri i Bergen, eller hun muligens jobbet i et vaskeri. Datteren lekte utenfor og måtte rett som det var bli fulgt hjem av forbipasserende fordi hun gikk seg bort.Da datteren var ca 5 år, ble hun hentet av sin far og plassert hos hans familie som da bodde i Trondheim. Faren omkom på sjøen, visstnok i 1914, og den ukjente damen dukket opp i begravelsen, men forsvant deretter ut av datterens liv.Datteren, Haldis, ble siden gift med min onkel, men hun fortalte svært lite om sin opprinnelse, derfor har hennes barn og jeg, som niese, nesten ingen ting å gå på når vi prøver å finne ut hvem denne moren var.Vi har ikke funnet noen dåpsregistrering på Haldis. Hun sa at hun var født i Bergen, men om det betyr Bergen inklusive Askøy, Fana, Laksevåg og Årstad vet vi ikke. Vi har lett i alle de kirkebøker vi tror kan ha vært aktuelle. Men vaskeriet skal ha vært i selve byen et sted. Da Haldis kom til sin fars familie, fikk hun etternavnet Gundersen. Vi vet ikke hvilket etternavn hun hadde før det.Vi har heller ikke funnet Haldis' konfirmasjon som må ha foregått i Kristiania. Hun flyttet til sin ene tante etter at denne ble gift og etablert. Tanten het Ågot Gundersen og giftet seg med en Christian eller Christen Rom. De bodde visstnok på Majorstua-kanten. Vi har heller ikke funnet tantens giftermål. Og Haldis' eget giftermål med Ingolv Eik, som fant sted i Prestenes Kirke en gang i 1926-28, har vi heller ikke funnet.Det er flere ukjente faktorer i Haldis' opprinnelse som knytter seg til faren, men for å ta moren først, Hvem kan hun ha vært? Og hvor kan Haldis ha blitt døpt?Håper noen kan hjelpe, for jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre for å komme til bunns i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Adressebok for Oslo 1955:Ingolf Eik, skolestyrer (Torshov off.skole) Torshovg.46Haldis Eik, fru, lærerinne, (Lilleborg) samme adr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Hvor er Prestenes kirke? Haldis begravet: 622353 Haldis Eik 1109 1902 1807 1990 2610 1990 97 23 5-1 Nordre gravlund Velg kirkegård i Oslo Sagene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Norske skulefolk 1952:Ingolv Eik, skolestyrer, Oslo, f.23-3-1904 i Fana. Foreldre: Skolestyrer Samson Eik og sykepleierske Ingeborg. Eks. Volda lærerskole 1925. Eks.art. Haagaas. Lærer Eikelund skole 1927-36. Torshov off.skole 1936-42. Kst. styrer Kjelle off. skole 1942-46. Styre Torshov off.skole fra 1946. SpeiderførerGift med Haldis Gunhild Gundersen. Foreldre: Skipsfører Einar Gundersen og hustru. 2 sønner og 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

(2) (3) (4) - Dette er nok opplysningar som er kjende frå før vil eg tru, men det kan vere greit å få dei opp likevel.Er Einar Gundersen funnen i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan I. Kristiansen

Haldis' fødested vil kunne finnes i de kommunale folketellingene for Kristiania. Jeg har sendt deg (I. Eik) en e-post i denne forb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Til Carsten: Opplysningene du har gitt meg er kjente. Jeg har alt som har skjedd med familien ETTER at Ingolv og Haldis giftet seg, jeg tok det ikke med innledningsvis fordi det egentlig ikke er relevant, og dessuten er mine søskenbarn nålevende.Til Jon Erik: Prestenes kirke skal være den samme som Majorstuen kirke i Oslo.Til Aase: Jeg har dåpen og konfirmasjonen (1897, Bakklandet) til Einar. Men jeg finner ham ikke i 1900, ikke i skipslistene heller. Jeg tok ikke dette med fordi jeg ville konsentrere meg om moren til Haldis, men som jeg sa, det noen uløste gåter vedrørende Einar også, som jeg har tenkt å komme tilbake til.Til Jan I: Jeg har ikke mottatt noen epost fra deg, iallfall ikke ennå. Hvilken adresse sendte du den til? Bruk følgende: in - eik 'ætt' frisurf 'dot' no og fjern mellomrom og bytt ut 'ætt' og 'dot' med de riktige tegnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Til Jan I: Melding mottatt. :-)Forøvrig vil jeg si til alle som har bidratt med svar her at jeg setter pris på engasjementet deres! I min forrige post hørtes jeg kanskje ikke slik ut, beklager!Men det er den mystiske damen som jeg er mest opptatt av å finne nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Poenget med å finne Einar i 1900 var å kunne lokalisere han til ein båt - rett nok omlag 1 år for tidleg til å kunne seie at barnemora bør ha vore på same båten, men han ser ikkje ut til å vere med, i alle fall ikkje under dei namna vi kjenner han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Ja, jeg har også lett etter Einar av samme årsak. Men han ser ikke ut til å være påmønstret noen norsk båt iallfall. Vet ikke om de skipslistene er fullstendig, eller om det mangler båter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

DET var et realt framskritt!!! :-) Det har vi nok ikke tenkt på, at hun ikke ble døpt før hun kom til sin fars familie.Tusen takk skal du ha! Da får vi vel se hvor Gurine Konradsen kom fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Ser at hun var født i 1864 ifølge kirkeboka for Bakke Lenke Fant under gravminner ei Gurine Andrea Konradsen som døde i Tromsø 1949,men hun var født i 1866 så det er vel neppe den samme damen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Ja, 1910-tellinga er nok høyst etterlengtet!Kan noen hjelpe til med å tyde hva det står etter farens navn i lenken til Anne (14)? Jeg synes det står 'styrmand på S/S', er det riktig? Dessuten i feltet for Foreldrenes bopel står det ting jeg ikke klarer å lese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Enig med deg i at det står styrmand etc. Farens bopel er nok Ned Møllenberg som det er transkribert. Moderen bor i Bergen, Ladegaardsgade 22. Må tilstå jeg gjetter litt på den siste adressen, skrifta her er vanskelig å tyde. jeg er heller ikke helt overbevist om at det står Konradsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Dersom barnet er fødd i Bergen som der vitterleg står bør vel fødselen vere registrert der sjølv om dåpen skjer seinare? Og enig med Astrid - det må ein del velvilje til for å lese Konradsen, men kva der elles kan stå --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Nei, tvert i mot, du påpeikar at det kan stå noko anna, så her må vi studere skrifta litt meir. For ein slurvete prest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Som Astrid skrev (18), så var adressen Ladegaardsgade 22. Finnes det noen adressebok for Bergen som kan si hvem som bodde der omkring 1907, og om det evt. var et vaskeri der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til 22: Det ligger noe blant webbøkene her på DA, det tidligste er en adressebok 1920. Men jeg antar du kan rette ditt spørsmål til SAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Det ligger en oversikt over stemmeberettigede ved kommunevalg i Bergen 1904 i digitalarkivet.(husker ikke i farta hvordan jeg lager lenke). I Ladegårdsgaten 22a finner jeg en mann som heter Konrad Kristensen, Maskinist.Kan det være far til Gurine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.