Gå til innhold
Arkivverket

[#79532] Ukjent dame i Bergen, en skikkelig nøtt


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Det er ikke sikkert at KIonrad Kristensen har noe med vår Gurine å gjøre i det hele tatt. Han giftet seg i 1896, se Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. D 4 (1880-1907), Ekteviede 1897, side 135. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4557&idx_id=4557&uid=ny&idx_side=-137>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Nei,finner også ut at denne mannen neppe har noen forbindelse med Gurine,har letet igjennom døpte,viede og div. annet i Bergen,men finner ingen Gurine Konradsen.Hun trenger jo heller ikke være fra Bergen selv om hun fikk barnet der i 1902.Synd det ikke fins ei bok med bedre skrift for Bakklandet 1907,så man hadde fått sett om det er Konradsen som er oppgitt som etternavn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Nei,finner også ut at denne mannen neppe har noen forbindelse med Gurine,har letet igjennom døpte,viede og div. annet i Bergen,men finner ingen Gurine Konradsen.Hun trenger jo heller ikke være fra Bergen selv om hun fikk barnet der i 1902.Synd det ikke fins ei bok med bedre skrift for Bakklandet 1907,så man hadde fått sett om det er Konradsen som er oppgitt som etternavn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

Et skudd helt i det blinde, men her er en Gurine født 1864 som driver med 'klædevask' i Bergen i 1900. Etternavnet er oppgitt til Kristiansen og hun er født i Haus SB.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Og den dama er s (skilt), som den Gurine som var mor til Haldis ! Her er Amanda`s dåp Lenke Men det blir verre å finne ut om det er rett Gurine !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Denne Gurine Pernille Kristiansdtr. er gift Borgerlig 17/7-1896 med Jonas Jansen, i 1912 bor de Haukelandsmuget 2 og da er Jonas oppgitt å være født 23/2-1854 i Dalsland i Sverige og Gurine 29/2-1864 i Arna i Haus, de har 2 sønner da.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg har vel en slags følelse at vi er på rett vei, men å vite det sikkert...Jeg skal kontakte SAB i morgen og spørre om hvem som bodde i Ladegaardsgaden 22 i 1907 eller deromkring. Mantallet for 1906 foreligger jo, men der er det jo bare menn oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

... her er Gurine Pernille Kristiansen som konfirmant i Haus prestegjeldi 1878. Merk at fødselsdatoen stemmer med den i innlegg (32). Bustaden er då Arne fabrikker i ytre Arna, og det passar jo bra med opplysningane ved FT for 1891. Ytre Arna blir seinare skilt ut frå Arna som eige sokn under Haus.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hun er nemnd i BB for Haus Ytre Arna under nr 730, gift 1g med Ananias Jonsen Haugland i Os 1862 , Gurine er da nemnd å være fra Valestrand, Ytre Arna 72 d, gift 2g med Jonas og som sluttmelding, de flyttet til Odda, under 72 Ytre Arna Kristian Jonsen Valestrand 1824-1903 gm Marta Johannesdtr. Valestrand 1822-1899. I note, Kristian er født på Flatøy, pakta Bull garden på Valestrand og tok dette etternavnet. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Blir litt forvirret,mulig jeg begynner å bli trøtt.....men,prøver å oppsummere for meg selv: Hum ble gift borgelig 2.gang med Jonas Jansen i 1896 (32),i 1900 bor hun som skilt kvinne sammen med datteren Amanda (29) og i 1912 bor hun sammen med sin mann Jonas Jansen og to sønner i Haukelandssmuget (32) ??? Er det to Gurine Pernille Kristiansdatter,født ca.samme år,eller har hun flyttet fra sin andre ektemann før 1900,fått Haldis i 1902,og flyttet tilbake igjen ? Det siste er kanskje mest trolig eller hva ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

jeg tror vel heller årstallet 1896 kan være feil. får se om vi kan finne vielsen. hvor kan den ha vært, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Hei, ser at aktiviteten har vært på topp her igjen :-)Etter å ha lest det som er kommet til etter min forrige posting, er jeg vel ikke så sikker på at vi har med riktig Gurine å gjøre likevel. Jeg tenker også som Anne (41) at det kan dreie seg om to personer med samme navn.Rune (32) Hvor fant du opplysningen om Gurine i 1912? Og hvor gamle var sønnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Den Gurine som var gift med Jonas Jansen bodde i 1901 i Skudevigsvei 8, da sønnen Ferdinand ble døpt. Kildeinformasjon: Bergen fylke, Sandviken, Ministerialbok nr. B 3 (1901-1912), Fødte og døpte 1901, side 9. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2022&idx_id=2022&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Den Gurine som var gift med Ananias Jonson ytre Haugland frå Haugland i Os vart _ikkje_ skilt frå han, ho blei nemleg enkje. Og dét skjedde den 5. april 1893 då mannen hennar, Annanias, brått døydde medan han vitja mor si og div. søsken heime i Os:d.0504 grvl. 1004 m g. Fabrikarbeider Ananias Johnsen f.1862 f.stad yttre Haugland bustad Dale Fabrik år 1893 'Døde på yttre Haugland under besøg der'.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=kf12501878&gardpostnr=19&personpostnr=55&merk=55#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Det står i FT 1900 for Os at Amanda Annaniasdatter oppholdt seg midlertidig i Bergen, så da stemmer det som Hanne (29) fant, at hun besøkte sin mor.Så da var det ikke Annanias Gurine var skilt fra, men muligens Jonas Jansen? Kan hun ha giftet seg med ham og skilt seg fra ham flere ganger? Hvis hun fikk sønnen Ferdinand i juni 1901, må hun jo ha vært gravid da folketellingen ble foretatt. Men jeg finner ingen Jonas Jansen i Bergen i FT 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Dersom vi ser på FT 1900 for Os så ser vi at Amanada Annaniasdtr har 'mt' på Haugland i Os, altså mellombels tilhaldssstad, og 'sedvanleg bsutad i Bergen.Og det høver jo flott med funnet av ho og mora i Bergen. Vesle Amanda er med andre ord oppført både i Os (der ho har besøkt farmor), og i Bergen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gangdal

Dødsmeldingen til Gurine Pernille Johansen: Gurine Pernille Johansen, arbeiders hustru, Eidesdalen Odda. Født 29/2 1864 i Arna. Død 28/2 1930 i Odda. Arvinger: Johan Johansen, adr.Odda. Intet til arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Prøver meg på et skudd i blinde igjen. Når jeg leser skriften i kirkeboka for dåpen til Haldis Gunhild, kan man også oppfatte den første bokstaven i mora sitt etternavn som en H. Har sett hvordan denne presten skriver K og H på samme kirkebokside. Jeg har da tolket det som om det står'Gurine Henriksen'. Jeg finner så i Ft1900 i Bergen Lenke. Gurine Henriksen f.1862, Brestaden(Steinkjær)nord Trøndelag som driver med Klesvask,husvask og strygning i Klingssmuget 6. Denne adressen var i samme bydel som Ladegårdsgaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.