Gå til innhold
Arkivverket

[#79532] Ukjent dame i Bergen, en skikkelig nøtt


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Selv om vi ikke har noe 'endelig bevis', høres dette unektelig ut som den rette Gurine. Ifølge min kusine skal Haldis' mor ha vært et 'dårlig papir'. Det var også en av grunnene til at faren hentet henne til sin familie i Trondheim.Siden sønnen Gustav (1889) var ektefødt, og sønnen Adolf Bertinius (1895) var hennes 3. leiermål, da må det jo finnes to barn til, antagelig mellom disse to. Finner vi dem? Og en annen interessant tanke, disse barna er jo da Haldis' halvsøsken og dermed 'halvonkler/-tanter' til Haldis' etterkommere. Hva skjedde med dem? Hvor ble de av? Klarer vi å finne dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg leser det til høyre som:Hjmdbt af stiftelsesprest Pryts paa sygehuset i Bergen. Vidner: diakonisse Karine Thuntland, sygepleier Kristine Pedersen. Stmn (?) af moderen. Barnef. underrettet gjennem Florø sognepr. Hendes 3die lejermaal.Jeg kan ha lest feil, særlig er jeg usikker der jeg satte et spørsmålstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Adolf ble sannsynligvis bosatt i Bodø,kanskje han var gift der ? Fant under 'Gravminner i Norge' en Adolf Vikan,f. 27.05 1895 som er gravlagt i Bodø,d. 1967. Hvis det er Gurine`s sønn,har han tatt navnet Vikan etter gården han vokste opp på i Bø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Ser ut til at Sigrid var forsterjente hos besteforeldrene.Sønnen Wilhelms dåpsinnførsel (131) har en påskrift helt til høyre som jeg ikke klarer å lese helt. Noe med at faren har ett barn fra før, og moren 3 barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Mai 01 til september 02 - sjølvsagt ikkje umuleg at dette kan vere same Gurine begge gongane, men uansett bør ein vel greie å plassere henne på same stad som Einar Gundersen rundt årsskiftet 01/02.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Under anmerkninger til høgre står det:Faderen har før et barn med en svensk opvartningspike og efter sigende enda et med en and. opvtp. Karen.... Moderen har som fraskilt hatt 3 barn med d/s form(?) Vilh Vilhelmsen fra Hammerø. Opgivet af moderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg har førsøkt å lese anmerkningen - noe slikt som dette ?: Faderen har fra før et barn med en svensk opvartningspige og efter sigende et med en and(en) opv(artnings)p(ige), Karen. Moderen har som fraskilt havt 3 barn med d/s fører Vilh. Vilhelmsen fra Hammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

I følge opplysninger på Familysearch døde Gurine Guttormsen 30.april 1939. Født 1864 i Beitstaden, Malm, Nord-Trøndelag, foreldre Guttorm Hendriksen og Boletha Helene Baarsen.Opplysningen er lagt inn 'by a member of the LDS Church'. Det er ikke oppgitt hvor Gurine døde.LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Kanskje Sigrid? Sigrid Fokseth b.s.Skaun f.02.11.1886 d.20.06.1977 Skaun i S.Trøndelag.Ved å ringja krk.kontoret kan du få vita kvar denne Sigrid vart f. dessutan namn på festar, men dette visste du kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Guttorm Henriksen og Bolette Baardsdtr. bodde på en fjellplass under Follafoss almenning - tilhørende Malm i Beitstad prestegjeld. Folketelling 1865: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f61727&gardpostnr=71&personpostnr=414&merk=414#ovre>LenkeI Malmboka s. 395 står det bl.a. om Snippen: 'Ein bustad som Guttorm Henriksen reiste og hadde til heim. Kona, Boletta, var datter til Bård Dala (Folladal). Her vokste opp en stor barneflokk'. Malmboka nevner 9 barn, deriblant Gurine Ceselie f. 13.10.1865 (feil dato?). Videre: 'En leser disse navna og spør seg selv: Hvorledes kunne Guttorm og Boletta skaffe mat og klær til så mange?' Jakt og fiske som hovednæring. Guttorm var kjent som en dyktig kurvbinder, står det. Var godt likt med sitt gode humør og sine vitser.Folketellinga 1875 er ikke digitalisert, men jeg har den i papirform. Familien bodde fortsatt i Snippen. Gurine her oppgitt til å være født i 1864, samt fem barn til.Ved f.t. 1900 er Guttorm enkemann, og bor på gården Melhus som 'føderaadsmand', og driver med kurvarbeid. Han har nok ikke vært eier av gården, men har fått kår her på annet vis, kanskje mot en betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bringer denne debatten opp igjen for å spørre om noen klarer å finne Gurine Cecilie Henriksen/Guttormsen (født 14.10.1864 i Beitstad) i FT 1910. Jeg klarer ikke å finne henne. I 1900 bodde hun i Klingsmuget 6 i Bergen, senere bodde hun i Suhmsgt 4 i Trondheim. Men i 1910 bodde hun tydeligvis ikke på noen av disse stedene.Jeg er nok 99% sikker på at vi har med den rette Gurine å gjøre, at det er denne damen som er mor til Haldis Gunhild. Men endelig bevis mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Har du forresten funne dottera i 1910? Eg har faktisk ikkje greidd å finne ut av 1910-søket endå, så eg tek gjerne imot tips på korleis de eventuelt finn henne på lettaste måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ivar Kristiansen

Det virker vel sannsynlig at vi har henne i Kongensgate 169 i Steinkjer i 1910: 'Gurianna Snippen, f. 1863 Beitstaden, Patient, Gaardmandsenke'. Da Gurine Cecilia Guttormsdatter Henriksen ble døpt 28.5. 1865 Beitstad, er foreldrenes adresse oppgitt som 'Sneppen i Follefos Almending'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ivar Kristiansen

Denne Gurianna bodde på Snippen også i 1900, ser jeg. Så da var det ikke Gurine Cecilia som var tilbake på gamle trakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Ivar, og god jul!Jeg har søkt på navnet hennes med diverse etternavn (Henriksen, Guttormsen, Guttormsdatter, Søberg). Videre har jeg søkt på fødte i Beitstaden i årene 1862 - 1865 uten å nevne noe navn, men jeg finner henne ikke. Var det mulig å snike seg unna registrering i 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.