Gå til innhold
Arkivverket

[#79532] Ukjent dame i Bergen, en skikkelig nøtt


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest anne julie engmo

Har prøvd å lete etter tidspunktet for nårtid Gurine Cecilie Guttormsen/Henriksen dro fra Bø,for å finne ut hvor hun fikk de tre barna med Vilhelm Wilhelmsen.Og da fant jeg denne datteren Kaja født i Bø i Vesterålen 08.07 1890 døpt samme sted 24.08 1890 (nederst) Lenke Som vi ser er Gurine ved dette tidspunkt fremdeles gift kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg tykkjer denne saka er veldig spennande, men ser at her har vore mange kandidatar nemnde undervegs. Den ein ser ut til å samle seg om, er fru Søberg frå tema 75069.Er det nokon som har god oversikt her som kan setje opp ei tidslinje for denne kvinna - kva veit ein heilt sikkert om henne? Og kva trur ein at ein veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Er vel ikke den som har best oversikt,men har fulgt denne saken fra starten,og har notert for meg selv :Gurine Cecilie Henriksen f.14.10 1864 Beitstad i NT (foreldre Guttorm henriksen og hustru Boletha)Det vi vet om Gurine er følgende : Hun ble gift med fotograf Ole Marselius Søberg i Bodø 24.10 1886. De fikk sammen datteren Sigrid,f. 1886 i Bø i Vesterålen og sønnen Gustav i 1889.Deretter finner vi henne igjen i 1891,som mor til Kaja f. i Bø i Vesterålen. Når hun får Adolf i 1895,med ds/skipper Ole Olsen, står det ei anm. om at dette er hennes 3.leiermål.Hun er nå beskrevet som fraskilt kone.I 1901 får hun en sønn,Vilhelm Kristian Normand, i Sandviken,Bergen,her er faren ds/maskinist Hjalmar Kristoffersen. Her står det anm. om at hun har oppgitt 3 uekte barn med d/s skibsfører Vilhelm Wilhelmsen. Foreløpig har vi bare funnet det ene,nemlig Kaja. Legg merke til at barnet født i Sandviken,får samme navnene som Kaja`s far !Og så kommer det som enda er litt usikkert : Muligens er det samme Gurine Henriksen som er mor til Haldis Gunhild,f. i Bergen 1902 ??Enig med Aase,denne 'nøtta' ble veldig spennende !Så håper jeg ikke jeg har skrevet ned altfor mye feil årstall og hendelser,det ble mye å holde styr på etterhvert :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurine Cecilie Henriksen/Guttormsen/Guttormsdatter/Søberg:14.10.1864: Født i Beitstaden av foreldre Guttorm Henriksen og Bolætha Baardsdatter28.5.1865: Gurine Cecilie døpt, Beitstad (Solberg)FT 1865: Gurine Guttormsd. 2 år. Bosatt med foreldre og to eldre søstre på plassen 'Sneppen', Malmo sokn, Beitstaden24.10.1886: Gurine Cecilie Guttormsen ble viet i Bodø til fotograf Ole Marcelius Søberg, fødested Stene i Bø.2.11.1886: Fotograf Ole Søberg og hustru Gurine Guttormsdatter får datteren Sigrid Elvine som blir døpt samme dag. Bø i Vesterålen.12.1.1890: Fotograf Ole Søberg og hustru Gurine døper sønnen Gustav, f. 7.1.1889, hjemmedøpt 23.1.1889, Andenes i Dverberg.8.7.1890: Ungkar og skipper Vilhelm Kristian Normann Vilhelmsen og gift kone Gurine Cecilie Guttormsdatter får datteren Kaja, døpt 24.8.1890. Kommentar: 'Anmeldt for Beitstandens prest af barnets moder der er gift med fotograf Ole Søberg af Bø'. Bø i Vesterålen.30.6.1895: Ungk. dampskipsfører Ole Olsen og fraskilt kone Gurine Cecilie Guttormsen døper sønnen Adolf Bertinius i Bø i Vesterålen. Gutten er født og hjemmedøpt i Bergen jfr. merknad: 'Hjmdpt af Stiftelsesprest Pryts paa Sygehuset i Bergen. Vidner: Diakonisse Karine Thuntland og sygeplejerske Kirsten Pedersen. Anm. af moderen. Barnefaderen underrettet gjennem Florø Sognepr. Hendes 3die leiermaal!'FT 1900: Gurine Henriksen, fraskilt, Klædsvask, husvask og strygning, bosatt alene i Klingssmuget 6, Bergen5.5.1901: Ungkar d/s-maskinist Hjalmar Kristofersen og fraskilt vaskek. Gurine Cecilie Henriksen får sønnen Vilhelm Kristian Normand, døpt 2.6.1901, Sandviken, Bergen. Merknad: 'Faderen har fra før et barn med en svensk oppvartningspige og efter sigende et med en annen opvt.pige, Karen. Moderen har som fraskilt havt 3 barn med ...? d/s fører Vilh. Vilhelmsen fra Hammerø. Opgivet af moderen.'11.9.1902: Fødte hun Haldis Gunhild denne dagen?'FT 1910: Hvor er Gurine nå? Finner henne ikke...1916 (adressebok): Gurine Cecilie Guttormsdatter Henriksen bosatt Suhmsgate 4, Trondheim.FT 1925 (kommunal): Gurine Cesilie Hensiksen Søberg, yrke: 'Ubestemt. Husmor for meg selv' bosatt i Suhmsgate 4, Trondheim30. 3. 1939: Gurine Cecilie Henriksen døde på Kalvskinnet sykehus, Trondheim. Siste bopel: Suhms gt. 4. Sitat fra dødsfallsprotokollen: 'Adøde var skilt for 30-40 år siden fra en Søberg, Henriksen er avdødes pikenavn. Avdøde skal ha hatt 12 barn, men navn og adresse kjennes ikke. Meldt av avdødes søskenbarn Elise Didriksen, Suhms gt. 4 og Gustav Didriksen, s. adr.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovenfor har jeg sammenstilt de opplysningene jeg etter hvert har samlet om Gurine. Jeg ser jo nå at hun ble gift med Ole Søberg bare to uker omtrent før datteren Sigrid Elvine ble født.Når det gjelder oppkalling av Vilhelm Kristian Normand etter den forrige elskeren, kan det bety at han var død da hun fikk barn i 1901?Adressen hennes i Suhmsgate 4 i Trondheim ser ut til å tilhøre en slektning. I FT 1910 finner jeg en familie Didriksen, og da hun dør i 1939, blir dødsfallet anmeldt av to søsken Didriksen som skal være hennes søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Oj...12 barn !!! Da får dere mye etterslekt å forske i dersom det viser seg at det faktisk er henne som er mor til Haldis :))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Gurine Cecilie er tydelegvis ei dame som blir lett gravid, og eg har heile tida rekna med at her er fleire barn, og gjerne tett.Det fyrste vi kjenner er Sigrid i 1886 - Gurine er då 22 år og kan kanskje ha fått eit barn før? Mellom Sigrid og Gustav er det litt over 2 år, så der er vel neppe noko meir der. Men mellom Kaja og Adolf er det 5 år - 'usannsynleg' lang tid. Likeeins frå 1895 til 1901. Og etter 1902 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Gurine Cecilie er tydelegvis ei dame som blir lett gravid, og eg har heile tida rekna med at her er fleire barn, og gjerne tett.Det fyrste vi kjenner er Sigrid i 1886 - Gurine er då 22 år og kan kanskje ha fått eit barn før? Mellom Sigrid og Gustav er det litt over 2 år, så der er vel neppe noko meir der. Men mellom Kaja og Adolf er det 5 år - 'usannsynleg' lang tid. Likeeins frå 1895 til 1901. Og etter 1902 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Har du vore i kontakt med Statsarkivet i Bergen (evt. Byarkivet) ang. fødselsregistrering?, sjå her:'Jordmødrene førte fødselsprotokoller, eller dagbøker over anmeldte fødsler. Fra 1900 er de standardiserte og inneholder navn på moren, om hun er gift eller ikke, førstegangsfødende eller hvilket nummer i rekken fødselen er, type fødsel, tilstand etter fødsel (mor og barn), barnets kjønn og helsetilstand, men barnets navn er ikke oppgitt i disse protokollene! jordmorprotokolljordmorprotokollFødslene er ført inn etter dato, unntaksvis har jordmor notert fødselstidspunktet mer nøyaktig. Dersom jordmoren betjente flere herreder, skulle hun føre en protokoll for hvert herred. Jordmødrene har ikke hatt avleveringsplikt for sine protokoller, men mange av dem er likevel bevart både i Statsarkivet eller i de kommunale arkivene (IKA, Byarkivet). De inngår enten i distriktslegens/helserådets arkiv eller ligger som egne arkivskapere'.Dette er 'klypt' ut frå denne sida:http://www.arkivsenteret.no/site/?q=node/49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se innlegg 114. I byarkivet mangler listen for september 1902...Hvor henvender man seg for å ta rede på bidrag fra fedre, fattigunderstøttelse, om barnevernet har vært inne i bildet, etc? Gurine må vel ha satt noen spor etter seg i slike protokoller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er Byarkivet, men det må vera der mor bur.Eg fekk spennande opplysningar frå nettopp denne sorten protokollar, ang. ei sak eg heldt på med i sommar/haust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Byrja tenkje at det kan jo vera det er forskjell frå stad til stad... kansje det er annleis i Bergen enn i Halden?Dvs. fattigvesenet sine protokollar er i Halden Historiske samlinger, medan farskapssaker nok finnes i Statarkivet i Oslo.Slik vil eg tru det er for andre stader i Norge og, men eg uttalte meg nok litt vel skråsikkert istad, beklagar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.