Gå til innhold
Arkivverket

[#79534] Hans Hansen og Karen Olsdatter Thoen, Modum


Gjest Astrid Karin Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Karin Natvig

Jeg prøver å finne foreldrene til en av mine tipper, Anders Hansen Nymoen (Bødtker på Koboldtværket, 71 år da han ble begravd i 1824), jfr. debattnr. 7948. Hvis dette er rett Anders, født 20. mai 1753, var foreldrene Hans Hansen og Karen Olsdatter Thon.Hans Hanssøn Fields Eye og Karen Olsdtr. Østre Toen ble trolovet 3. mai og gift 23. september 1735. Deres første barn, Kari, døpes 4. mars året etter og Anders i 1753 (har ikke lett etter flere). Karen Olsdatter begraves i 1754, rundt 40 år, og enkemanen gifter seg på nytt seinere samme år med pigen Ellen Madsdatter Bjørndalen - datteren Karen døpes 30. mai 1755. Våren 1756 blir Hans Hansen Toen begravd, 52 år.Er det noen lokalkjente som kjenner familien og som kan fortelle mer om Hans og Karen og barna deres? Har jeg funnet rett foreldre til min tipp? Kan legge til at Christen Hansen Fjelleseie er blant fadderne til både Kari og Anders, og er trolig en bror av Hans.mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

Tusen takk, Berit - du finner det meste! MEN ingen roser uten torner, er jeg redd - har du noen tips om hvordan jeg skal få 'oversatt' dette? Skiftet etter Karen var ille nok, men blåbær mot det etter Hans. Hjelpe og trøste meg! Synd en ikke brukte pc på den tida, du! Kanskje noen 'skarpøyde' kan se om en sønn ved navn Anders blir nevnt...Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Denne skifteprotokollen er svært tettskrevet (og med 'miniatyrskrift). Så vidt jeg kan se i skiftet etter Karen, har hun tre sønner og ei datter: Ole, Hans, Anders og Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Skiftet etter Hans er svært krevende å lese! Det lar jeg derfor foreløpig ligge.La meg ellers ta med alderen på barna i skiftet etter Karen i 1754: Ole er 9 år (tror jeg det står), Hans er 4 år, Anders er 1 år - mens Karen er 15 år (kan også være 5 år?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Etter å ha stirret lenge på teksten i skiftet etter Hans, ser jeg i hvert fall sønnen Ole Hansen nevnt - og jeg mener også at jeg kan skimte Anders Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.