Gå til innhold
Arkivverket

[#79551] Jon Johansen og Berete Jonsdatter Ytterøy 1700 tallet


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Har et problem med å identifisere disse personene. Ifølge innlagte dataer i digitalarkivet giftet de seg i 1736 og hun dør 1751 i bustad Ytterberg på Ytterøy. Det står ved hennes dødsfall at de kun var gift i 5 år, og at hun var 31 år. Da skulle hun vært fødd i 1720 og giftet seg 16 år gammel.For å ha vært gift kun 5 år så har de fått flere barn, den første skulle bli født allerede i 1737 (Joen) og den siste jeg har klart å lokalisere Magnild i 1750. I 1750 dør 3 av barnen og hun selv året etter. Spørsmål 1 hvilken sykdom var det som gikk det året, som så mange døde av.Spørsmål 2. Er jeg helt på villspor, finnes det 2 par med samme navn, jeg har ikke klart å finne ut av det.Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Jeg ser at det finnes 3 alternativer på Beret Jonsdatter1 fødd 1714 med far Jon og mor Magnel 2 fødd 1714 med far Jon og mor Berete 3 fødd 1715 med far Jon og mor MaritheJeg ser at barn nummer 3(død)1750 og 5 (fødd)1750 mellom Jon Johansen og Berete Jonsdatter heter Magnild. Tenker jeg da riktig hvis jeg tror at kanskje foreldre nummer 1 er den beste kandidaten. Veldig forvirrende når det står gift 5 år og død 31 år på Berete Jonsdatter. Var prestene så unøyaktige????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei WencheDet hender at man finner både manglende innføringer og skrivefeil i kirkebøkene - det kan du også se på alderen til Jon og Berets datter, Magnild, som døde 3 år gammel i 1750. Men ved Berets død i 1751 står det skrevet at hun og Jon hadde vært gift i 15 år og ikke 5 år. Med en dårlig papirkopi av kirkeboka som grunnlag under transkriberinga, har jeg dessverre 'blingsa' litt og 15 er blitt til 5. I tillegg har dessverre også korrekturleser'n missa min bommert. Feilen er nå rettet i basen som sendes inn på nytt til Digitalarkivet ved en annen anledning.Etter det jeg kan se av lista over døpte, fikk de barna: Joen i 1737, Magnild i 1744, Johan i 1747 og Magnild i 1750. I tillegg finner jeg Karen i lista over døde, innført som 11 år gammel i 1750. Det er også mulig at paret fikk en dødfødt sønn i 1742 - hendelsen er innført som 'begravet et dødfød Drengebarn Joen Nyegaardset'.Karen var parets første datter og fulgte de den 'vanlige' navneoppkallingsregelen, ble hun oppkalt etter Jons mor. Dermed kan Beret være datter av ditt alternativ 1, Jon og Magnel, men dette har jeg ikke hatt anledning til å undersøke nærmere.Ved enkelte år er det flere døde enn vanlig i Ytterøy prestegjeld, 1750 er et av disse årene. Jeg ser ut i fra vedlagte lenke at det rundt denne tida var en epidemi med kopper i Trøndelag: http://home.online.no/~fndbred/sykd14.htmHei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Wenche Østen

Hei MetteTakk for hjelpen. Da er det oppklaret angående hvor lenge de var gift, 15 år isteden for 5 år. Et spørsmål angående giftemålet, var det ikke litt uvanlig at kvinner giftet seg så tidlig som 16 og 17 år på den tiden.Min onkel og jeg har holdt på med den siden i en årrekke og står nærmest i stampe, da den er utrolig vanskelig å lokalisere da de flyttet hele tiden.Sønnen Johan født i 1747 er vår ane. De flyttet fra Ytterøy,Levanger, til Ekne og der stopper alle spor i 1801.Noen som vet hvor de flyttet, eller bodde når de døde som jeg heller ikke vet. Denne familie er håpløst vanskelig, trenger sårt hjelp. Johan giftet seg med Justina Nielsdatter 28 okt. 1772.i Ytterøy.Siste sporet er den yngste sønnen Johannes født 6 febr. 1793 i Vestrum, Ekne, samt folketellingen for 1801.Der står kun mor, far og Johannes oppført. De andre barnen var flyttet ut på det tidspunkt.Hvor er de etter 1801 ????Hilsen WencheTakknemlig for alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.