Gå til innhold
Arkivverket

[#79552] Hvem er foreldre til Johan Arnt Hansen Meier, født ca.1687


Gjest Arild Landrø
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Landrø

Jeg håper at noen kan hjelpe meg med å finne foreldrene til Johan Arnt Hansen Meier, født ca. 1687 på Ørlandet i Sør-Trøndelag.I følge en opplysning jeg har så skal foreldrene ha vært Hans Arentsen, som var fogd og fut i Strinda ca. 1650 og Hans skal ha vørt gift med Boel Jensdatter.Men i følge en artikkel i Roerikes historielag tidsskrift Skytilen(nr.2-2006) står det et stykke om Presten i Skedsmo som også heter Hans Arntsen, men her står det at han ble gift med gift med sin forgjengers enke, Sara Petronelle Dorph.I begge opplysningene nevnes det også at Hans Arentsen som student var kjent under navnet Johannes Arnoldi.Det jeg lurer på er følgende: Er denne Hans Arentsen som var prest i Skedsmo, og som hadde et dødningehode i sin heraldikk den samme som den Hans Arentsen som var fogd og fut i Strinda prestegjeld, Sør-Trøndelag ca. 1700?På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arild Landrø

Noen flere opplysniger jeg har funnet som kanskje kan være til hjelp:Prest i Bjugn og hjelpeprest til de øvrige kirker i pastorens fraværelse.Hans Arnoldsen (Arentsen?) Født omkring 1636 Stilling: Sogneprest. Pers. kapellan til Ørlandet.68 Hans Arnoldsen ble ansatt som kapellan i Ørland [Fosen prosti] den 24. aug. 1670. Han er nevnt som kapellan i Ørland i familieskatten i 1677, 1679, 1684 og den 31. dec. 1686. Han er også nevnt som kapellan her i folketellingen i 1701. I 1686 og i 1701 kalles han kapellan i Bjugn.67 Presten hadde i 1670 skrevet en søknad om å få ham til kapellan og her sier presten at han var på hyllingen og da tok han Hans Arnoldsen til medhjelper, presten sier vider at Bjelke har sagt seg villig til å stille et værelse på Østerådt til kapellanens disposisjon inntil han fant seg en egen boplass. Ved søknaden ligger Hr Hans attester fra København datert 14. juli 1664. Han kalles i disse attester for Johannes Arnold Christianinensisus. I København universitets matrikkel er han immatrikulert i 1658 nettopp som Johannes Arnoldi Christianiensius ex schola Fredriksborg. Selv undertegner han som Hans Arnoldius. I familieskatten i 1676 betalte han for seg og sin kone Bodil Jensdtr.67 Han var 65 år i 1701, dvs. født ca. 1636. Trolig var han fra Oslo da han kalles Christianiensis i sine attester fra København og Hr Morten [skal være Hr Peder Maartensen Blanche] sier at han hadde tatt ham til kapellan under hyllingen, som jo fant sted i Oslo.67Børn af Boel Jensdatter og Hans Arnoldsen (Arentsen?): 69.29. Arnt Hansen, f. omkr. 1678 70.29. Tøger Hansen, f. omkr. 1684 71.29. Johan Arnt Hansen, f. omkr. 1687 72.29. Christian Fredrik Hansen, f. omkr. 1689 73.29. Hjeronimus HansenKilde:http://www.nose.dk/Norge/samson.html#28Det jeg lurer på er altså om presten i Skedsmo som omtales som Hans Arntsen og denne Hans Arnoldsen som var prest i Ørland prestegjeld er en og samme person eller er det to ulike personer som er blandet sammen pga. navnelikhet? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.