Gå til innhold
Arkivverket

[#79555] Athanasius Calmeyer i Drammen 1848


Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Han var gift med Anne Helene Berger og de bar flere barn til dåpen omkring denne tiden på Bragernes Lenke.Det er mulig at han er født i Christiania. Jeg klarer ikke å finne ut noe mere om denne familien, men vil gjerne ha hjelp til å finne hans giftemål med Anne Helene Berger, og finne ut noe mere om hennes familie. Er det noen som har forsket på denne familien som kan hjelpe meg?Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Benedicte og takk for sist.Jeg har noen Calmeyer. Datter av byfogd i Drammen Johan Nicolay Lyche 1750-1837, Pouline Lyche 1794-1868 ble gift med Johan Mathias Calmeyer 1772-1830. Han var født i Biri og døde i Kongsberg. Hans far var Christoffer Henriksen Calmeyer 1732-ca 1778 og moren Marie Magdalena Elisabeth Dajon ca 1740-1803 (han født i København, hun i Oslo).En bror av Johan Mathias, Henrik Calmeyer 1771-1824 var gift med Marie Elisabeth Broch 1780-1827 fra Fet i Akershus. Begge disse døde på Fet. De hadde bl.a. en datter Andrea Marie Calmeyer ca 1809-1882 som ble gift med Svend Svendsen. Barn bl.a. ob.ltn. Anton David Svendsen Hjorth 1830-1891 med stor etterslekt.Jeg har ikke forsket noe ennå på Calmeyers øvrige barn i Drammen, men det er sikkert en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Leif!Takk for dette. Jeg prøver å finne hvem min tippoldemor var, og har nøstet opp att konen til Athanasius var fadder for min oldemor. Det samme var familien Rude som igjen var i slekt med Calmeyer. Og min tippoldemors onkel var Hans Christian Rude i Christiania. Calmeyers kone het Anne Helene Berger, og min oldemors søster er oppkalt etter henne, og etter konen til Hans Christian Rude som også het det samme. Hun var født i Fredrikshald. Min tippoldemor het Anne Elise Berger, og var født i Flensburg. Jeg har hele tiden trodd at hennes familie kom derfra, men muligens var de norske og flyttet dit.Når det gjelder Lyche har jeg funnet at sønnen til Athanasius flyttet til Fredrikshald / Halden og jobbet for en Lyche der. Så vi ser at familiene er beslektet på ett eller annet vis, jobber for hverandre, og jeg forsøker nå å nøste opp disse familiesammenhengene.Jeg forsøker å finne giftemålet til Athanasius og ut fra dette foreldrene til hans kone, Anne Helene Berger. Dåpsinnførselen til barna gir ingen indikasjon på hvor foreldrene kommer fra. Sannsynligvis er de beslektet med min tippoldemor. Anne Helene er død før 1865, for da har Athanasius en ny kone.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hjertelig takk, Carsten. Nå har jeg mye å jobbe ut i fra. Dette blir gøy å nøste opp, og sjekke om teoriene mine stemmer.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.