Gå til innhold
Arkivverket

[#79557] Gulbrand Gulbrandsen Ellefsæter, hvor ble det av ham?


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Gulbrand ble f. Ringsaker 1777 og g. 1799 på Ringsaker med Mari Larsdatr. Glestadeie f. 1779 på Ringsaker. I 1801 er Gulbrand 23, år og bonde og gardbruker på Ellevsæter øvre og ved matrikkelen i 1838 er han fortsatt på Ellefsæter øvre. Mari døde på Ellefsæter i 1858.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8843&idx_id=8843&uid=ny&idx_side=-366>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Heisann ! Sitter akkurat å samler opplysninger om etterkommere etter Gulbrand og Marthe Saugen som jo er Gulbrand Ellefsæter sine besteforeldre. Har ikke funnet Gulbrand f 1777 sitt dødsfall ennå,men jeg har heller ikke lett, takker derfor for opplysninger om Mari sitt dødsfall.Jeg skal se om jeg finner Gulbrands dødsfall i dag, stemmer det forøvrig at de hadde 5 barn ?Jeg er jo da selvsagt også interresert i hvem du er etterkommer av :-) Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Nå er visst kirkebøkene ustabile idag, men du nevner at Gulbrand fremdeles er bruker i 1838, dette er vel helst sønnen Gulbrand Gulbrandsen f 1802,gift 1832 med Anne Larsdtr f Hvideshaab. Så i teorien kan Gulbrand være død før 1838.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Da fant jeg ham, han døde allerede i 1813 Lenke førstemann venstre side.Han ble altså bare 36 år.Kanskje ble Mari gift på ny også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Mange takk Else Kari! Min interesse for folkene på Ellefsæter er relatert til et lite 'prosjekt' jeg driver med for å hjelpe noen venner med å identifisere aner og slekt. Det dreier seg om anene til Kari Brodtkorb f. Nissen. Datteren til Gulbrand og Mari, Anne Gulbrandsdatter Ellefsæter er ane nr. 19 til Kari Nissen Brodtkorb. Anne (1811-1888) ble g.m. Johannes Engebretsen (1802-1867)i 1835 i Ringsaker. Johannes var husmannssønn på Grefseng. Anne og Johannes flyttet først til Svelvik så til Drøbak hvor han ble handelsborger og høker. Anne drev som enkle som ølhandler i Drøbak. Her er hva jeg har om Gulbrand og Mari så langt: I 1801 er Gulbrand bonde og gardbruker på øvre Ellefsæter. De har datteren Karie som er ett åt gammelt og hos dem bor på føderåd Anne Gulbrandsdatter som er oppgitt som husbondens svigermor, men som er hans stemor. Foreldrene til Gulbrand er Gulbrand Gulbrandsen Ellefsæter (1745-1797) og Kari Christensdatter Hougaasen (1733-1785) som ble g. 1770. Gulbrand giftet seg på nytt med Anne Gulbrandsdatter Røstaen i 1786. Foreldrene til Mari var Lars Syversen Glestadeie og Marthe Olsdatter Jølstad (ca. 1739-1789). Lars ble g. på nytt med Ingebor Johannesdatter Roterud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei igjen, takk for opplysningen om hva som skjedde videremed Anne og Johannes, jeg hadde dem bare flyttet til Svelvik.Er du interresert i anene til Gulbrand Gulbrandsen f 1745 eller holder det med det du har ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Hei igjen! Jeg er absolutt interessert i å vite mere om Gulbrand Gukbrandsen f. 1745 og hans aner. Dessuten i alt du måtte ha om Gulbrand og Maris svigersønn Johannes Engebrethsen og hans aner. Vet du hvorfor Gulbrand og Mari flyttet til Svelvik? Min e-postadresse. olav.aasmundrud@lifi.no mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.