Gå til innhold
Arkivverket

[#79570] Knoph-Norstrøm


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg har fra priv kilder fått opplyst at Ruth Norstrøm,g m Johan Charles Guldahl, sønn av Anders Adolf Guldahl (1853-1932) og Anne Elisabeth Trelease (1863-1941), skulle ha tilknytning til Knoph familien, men jeg vet ikke hvordan dette slektskapet event er. Kjenner noen til dette ? Det er snakk om Guldahl fam fra NT. John Charles søster var Alfhild Elisabeth (1897-1970) g m Forvalter Reine Kloster Ebbe Carsten Hornemann. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Om du tar en titt på Dis gravminner finner du en del Guldahl-navn som passer med de du etterlyser.Anders Adolf Guldahl f. 2/3 1853, d. 13/4 1932, Brodon , Steinkjær, Ogndal. LenkeDet ligger flere fsamailiemedlemmer samme sted . Johan Charles Guldahl, f. 4/7 1901, d. 14/1 1992,og Bessie Guldahl f. 1863 , d. 24/9 1941.Dessverre ingen gravsten, men det er mulig du kan finne sammenheng likevel ved søk på Gravminnene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ang. Anders Adolf og Bessie Guldahl i innlegg 2.Adolf Guldahl og frue Bessie, ga eit sølv døpefat med kanne til innvielsen av Bodom kirke.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for innspill. Ja, det er nok i fra denne Knoph grenen at ett event slektskap går mot Ruth. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da far til Anders Adolf Guldal på Ytterøy i Nord Trøndelag i denne tellingen. Han er enkemann her og oppgis født på Røros. LenkeTilhører Bergverksmiljøet- Men slekt bakover kjenner du muligens?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg en Knoph-familie som har en datter med navn Rut?? Vet ikke om dette kan være et spor?LenkeMulig du må vente med å finne løsningen til 1910-folketellingen blir digitalisert?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Har vært vekk fra nettet en stund. Takk for svar på mitt spm. Jeg finner 2 Norstrøm i Steinkjer omr. Den ene er Handelsmannen Carl Julius (1872-1919). Han var gift 2 ganger, 1. g m Olga Olsen og 2. g m Alison Hartmann. Carl Julius var Ordfører i en periode. Deretter så finner jeg også hans bror, Bonde og Orfører Nicolai (1877-1932). Finner ikke hans kone ? Disse brødrene skal være sønner av Julius Norstrøm og Jacobine Christiansen. Spm er om noen av disse(konene) har sitt opphav blant Knoph folkene ? Det er den mulig løsning jeg kan se p t., hvis det finnes en relasjon her. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du Carl Julius Norstrøm i 1900-tellingen. Ser ut til at han hsr senere giftet seg med tjenestepigen? LenkeFår lete litt etter hans bror og mulig ektemake?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn ! Ja, du kan nok ha rett, men i flg Steinkjer leksikonet så var Carl Julius gift 2 ganger 1. g m Olga Olsen, og 2. g med Alison Hartmann. Det ser da ut til at Carl Julius allerede er enkemann, da han har en datter Solveig og hvis det er riktig så skal det i h h t leksikonet ha vært med den 1. kona Olga. Da er det usikkert om det er den samme Olga i FT som blir kona, senere ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste jeg har funnet litt om er Alison Hartman på Distreff. Hun oppgis født 1881 i USA , datter av Hagbart Amandus Hartman f. 1849 , Orkdal og Aagot Hildegunn Olsen f. 1856, Horten.Alison g. med Carl Julius Norstrøm .Får lete bedre etter forbindelse med Knoph ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hvis du ser på denne lenken (håper den virker), så ser det vel ut til at Nicolai var bror av Carl Julius (arb i sin brors forretning, sies det), og det bør vel ha vært hos Carl Julius ?.Lenke Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Helge ! Vet du om noen av disse Norstrømfolkene, før den tiden var gift med noen Knoph ? Ville tro at Ruth var f engang rund 1910, hun døde i 2000.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Spidsberg

Jeg kjenner til navnet Knoph men har ikke registrert dette navnet i mine notater. Men på hvilken måte mener du at Knoph har tilknytning til Norstrøm og kan du antyde en tidsperiode. Jeg kan lete litt i noen papirer/bøker jeg har liggende.Når det gjelder Ruth Norstrøm ble hun født 22.02.1909 og døde 30.12.1999. Hun ligger begravet sammen med sin mann og svigerforeldre på kirkegården i Ogndalen (Bodom kapell).Hun er min mormor.mvhHelge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Det eneste jeg vet er at en etterkommer av Ruth, Guldahl slekten, fortalte meg at hun skulle ha røtter blant Knoph familien, men vedkommende kunne ikke si hvordan dette var. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.