Gå til innhold
Arkivverket

[#79571] hvor finner man info om skippere bosatt på Avaldsnes på 1800-tallet?


Gjest Kjetil Østebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Østebø

Vet noen hvor man kan finne informasjon om skippere i Rogaland på 1800-tallet? Min tipptippoldefar het Johan Joachim Christopher Ewers, ble født omlag 1781 i Rostoch og døde på Avaldsnes i 1861, hvor han også bodde fra tidlig på 1800-tallet. Da Ewers var gift med sin første kone fikk han to barn med en enke i Bergen med noen års mellomrom, så jeg går ut ifra at han har tilbrakt en del tid der. Har imidlertid ikke funnet ham i skipperrullene på statsarkivet i Bergen. Ble skippere på Avaldsnes innskrevet i Stavanger bys skipperruller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Regner med at du har de opplysningene som står i Avaldsnes bygdebok? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Østebø

Ja, de har jeg. Er imidlertid mer ute etter opplysninger om 'karrieren' hans som skipper, som hvilke skip han jobbet på, hvor skipene dro, hva de fraktet etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg fikk hjelp av Geir Eide som er fra området, han sendte meg kopier av noen aktuelle sider fra et to-bindsverk som handler om sjøfart, fiske og hvalfangst på 1800-tallet i Haugesund/Karmøy-området. Jeg fant der opplysninger om en slektning som var skipper og hvalfanger.Jeg har ikke notert detaljer om kilden, men tror Geirs Epostadr. er: geir.eide@chello.noKansje Johan Arthur har nærmere opplysninger om Geir eller om bokverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.