Gå til innhold
Arkivverket

[#79573] Forandring av etternavn og når ble loven innført?


Gjest Hilde Roos
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Roos

Har lett og lett etter barn som hadde sin fars fornavn som etternavn når de blir døpt men i folketellingen 1900 har de fått fars etternavn og det blir det jo litt forviring av.Jeg har vel rett i den konklusjonen og når kom den loven? Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Dette varierte nok en god del. Skikken med faste etternavn (les slektsnavn) vandret fra sør til nord (Tyskland til Danmark til Norge, fra byene og ut på bygdene, fra høyere sosiale skikt til lavere.Loven som hadde til hensikt å innføre faste slektsnavn var Navneloven av 1923. Denne og en god del annet lovrelatert finner du f.eks. på denne lenken:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Beskrivelsen til Einar (2) er riktig. Det tok imidlertid mange år før loven blei gjennomført overalt. Så seint som under krigen blei ei kvinne i Vesterålen gravlagt med sitt farsnavn intakt - Hansdatter. Men hun var rett nok ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(4) For dei fødde fødde etter at lova vart iverksett, galdt $6, om kva slektsnamn dei skulle ha. Men det står vel ikkje noko om at dei som var eldre måtte ha slektsnamn (arveleg etternamn). Det står vel eigentleg ikkje at ein må ha etternamn heller - men det er kanskje underforstått. Dei som var fødde før 1.juli 1923 kunne ein ha eit ekte patronym, t.d. Hansdatter, til etternamn (§1, 2. ledd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Senere er vel denne loven 'oppmyket' litt igjen, for nå kan jo folk igjen kalle seg f.eks. Arnesdatter pluss ett eller to etternavn. Jeg har endel unge mennesker i mitt slektsprogram med slike navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Takk, Dag!Her ble jeg sittende 'fast' å lese, for her hadde du sannelig samlet mye interessant stoff. Jeg er ikke ferdig ennå, så jeg tillater meg å legge linken som favoritt, hvis det er i orden for deg.Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

(8) Ja, bevares, samlesiden er jo ment å være et oppslagssted for kilder om navnelovgivningen.Jeg burde for lengst ha fått lagt inn ot.prp.-en til den første navneloven (1923), men jeg la visst i sin tid bort arbeidet etter å ha kommet omtrent halvveis. Nå har jeg tilgang til en bedre skanner enn på begynnelsen av 2000-tallet, så det burde være mulig å få laget et bedre utgangspunkt for bearbeiding. Vi får se hva jeg får tid til etter hvert...Uansett, jeg har rettet opp et par lenkeråter i kveld - ettersom jeg jobber i Lovdata med Norsk Lovtidend som en av ansvarsområdene burde jeg ha husket at Lovtidend-lenkene ble lagt om for en god stund siden... :-)DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Det er alltid noe man burde ha gjort noe med ... Nå har du i alle fall fått et puff, og så kommer resten etter hvert. :)Hilsen til alle!Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Til (6): Hovedpoenget med navneloven av 1923 var jo å kunne identifisere personer mer entydig. Etter at vi fikk personnummer er dette problemet bortfalt, så nå står vi mye friere til å velge navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Ja, det er bra med personnummer ... blir ikke så mye forviklinger lenger.Da jeg vokste opp nordpå var der 3 personer med akkurat samme navn. Min far var en av dem. Han hadde masse styr med feilaktig skatt og offentlige brev, som ble feilsendt. Husker at han fikk et kjærlighetsbrev fra en ung jente engang og karakterer fra Norsk korrespondanseskole. Det var ikke innført gate- og veinavn i den tiden. Det var da vi tok gårdsnavnet Solli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.