Gå til innhold
Arkivverket

[#79581] Torgal Torgalsen Bjølsetsveen, Elverum


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Søker opphavet til Torgal Torgalsen Bjølsetsveen er i FT1865 Lenke nevnt å være født i Elverum. Jeg har lett og finner han ikke oppført i kirkebøkene her som døpt. I nabokommunen Trysil ser det ut til at Torgal er et mer vanlig navn (i alle fall i forhold til Elverum).Kan noen hjelpe med hans opphav? Han er også nevnt på Nyborg i Elverum Bygdebok bind 1 s. 146.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ved giftermålet 4. mars 1855 i Elverum står det at Torgal er sønn av Torgal Torgalsen, Trysil. Torgal jr. var 41 år da han giftet seg med Petronelle, f. ca. 1814 - Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 9 (1843-1856), Ekteviede 1855, side 185. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8894&idx_id=8894&uid=ny&idx_side=-184>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at Petronelle hadde en sønn Martinus til dåpen i Elverum i 1851 (nr. 99) - Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 9 (1843-1856), Fødte og døpte 1851, side 58. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8894&idx_id=8894&uid=ny&idx_side=-62>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Legger inn samme dåpen fra klokkerboka som er litt lettere å lese - Hedmark fylke, Elverum, Klokkerbok nr. 2 (1845-1855), Fødte og døpte 1851, side 45. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Tusen takk Grethe. Det er med sikkerhet den riktige Torgal som du har funnet. Nøtten blir nå å finne ut hvilken av de fire Torgal Torgalsen som var faren. Jeg skal kikke litt nærmere på dette. Jeg regner med at moren, Johanne Andersdatter, muligens jobbet som tjenestepike på Bjølset da Torgal ble født. Hun passer ikke inn som en av døtrene der. Og vi finner henne heller ikke på Bjølset under FT1801. Som du viser til så finnes det kun en Johanne Andersdatter (i alle fall med den skrivemåten) i Elverum under FT1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Elise Ferner

På gården Busk (innlegg 5)i Trysil (Trysil bygdebok II, s. 422)finnes en Torgal Torgalsen Busk som muligens kan være barnefaren: denne Torgal er født 29/11 1789, han giftet seg i 1816 med Ingrid Persdtr. Drevdalen, men de ble skilt allerede etter 2 år. Det nevnes at han fikk en uekte datter, Siri i 1827 og i Sverige sønnen Torgal i 1831.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Søstuen

Tusen takk Anne-Lise. Jeg tror jeg får ta meg en tur til NB neste gang jeg er i Norge for å ta en titt på Trysil bøkene. Det skal visst være mange bind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.