Gå til innhold
Arkivverket

[#79586] Lier slekt - navn forvirring?


Gjest Kim S Stromberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kim S Stromberg

Min far og farmor, har gjennom samtaler fortalt meg at de kom fra Sylling Lier, dette da jeg var barn. Deres etternavn var Kjærner. Kjærner antar kommer fra gammelnorsk Tjaelnir, som i dag betyr Tjern. Eneste gårdsnavnet jeg kan se i Lier er Kjenner hvor dette passer. Min farmors far Hans Nilsen var F. i Bragernes 1852. Han far het Nils Hansen Kjærner f. oppgies som Lier, og hustru het Berte Steensdatter. Hun må ha død i Barsel siden et kors er ved siden av hennes navn. Er det noen som har kjennskap til Nilsen Kjærner? Er det fremdeles etterslekt boende på Lier. Nysgjerring Norsk Amerikaner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim S Stromberg

Astrid,Kanskje vi er i slekt siden du er fra Sylling :)) Jeg har gått gjennnom mim mormors dokumenter som døde i 1977, da jeg var 14 år gammel. Hun skriver følgende om sin slekt: Kjærner, som du skriver, Kjenner. Pussig at hennes etternavn er nærmere gammelnorsk en den norske varianten Kjenner: Følgende gårdsnavn har hun skrevet at slekten kommer fra. Kornerud, Horn, Gullaug? Tveiten,(tveita?) Huns skriver noe også om en slekt som heter Tordens...fra Gullaug. Nils Berntsen fra Kjenner, skriver hun at han spilte bort gård og grunn? Om dette er tilfelle vet man jo ikke. Mormor ble over 92 år, så håndskriften er noget vanskelig og tyde, samt norsken min er heller skral. Tusen takk Astrid Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei igjen, jeg har også aner fra flere av gårdene du nevnte, og slekten er nok den eneste adelige familien i Lier: Tordenstjerne fra Gullaug. Du finner endel stoff om familien her i dette debattforumet, bl.a. debattnr. 68061, 65719, 57037, 35076 og 29182. Du får forske litt på Sten Jensen og Guri Larsdatter - kanskje har du adelige røtter?????Ikke utenkelig at vi er i slekt laaaaangt ute - flere søsken av 'mine' dro også til Amerika, både på mors- og farssiden. Tror nok det stemmer at Nils Bentsen spilte seg fra gård og grunn - mener jeg leste noe om det da jeg så på Kjenner i 'Liers Historie'. Jeg håper du har funnet bygdebøkene, de ligger på nettet - jeg er dessverre ikke så flink til å legge lenker - og i dem finner du mye interessant om familien din.Hva gjelder Kjærner, Kjenner, Kienner, som betyr tjern, jfr. det du skrev i innlegg 1, og her i Lier uttaler vi 'innfødte' et tjern som 'kjenn', selv om det normale ville vært 'kjærn'.Du skriver veldig godt norsk, så jeg håper du skjønner svaret mitt - jeg kan 'stotre' litt på engelsk, så bare si ifra,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim S Stromberg

Hei,Anne kjellsdatter Tordenstierne, dette er det jeg kan tyde av skriften hennes. Hun var gift med en bonde på Horn Vepsr(?) i Lier. Ole(u)F Stensen(?) Anne Kjellsdatter Tordenstierne er min farmors 5 great grandmother. Har hjelp av Søster til og tyde og oversette. Farmor har laget ett gammelt liste: Hans Nilsen Kjærner → BERTE KJÆRNER (Haskol) his mother → STEEN JENSEN, KORNERUD her father → BERTE DIDRIKSEN, KORNERUD BRUK II his mother → RASMUS OLSEN her father → KARI BJØRNSEN his mother → STEEN OLUFSEN her father → ANNE TORDENSTIERNE his mother Om dette er riktig vet jeg ikke, men vi går gjennom min fars gamle dokumentation fra Gamle landet. Der er min farmors brev. Veldig spennende. Nesten take my breath away. Tusen takk AstridKim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

Gratulerer - da har du adelige aner! Anne Kjellsdatter er etterkommer av Niels Svendsen som ble adlet som 'væbner' av kongen i 1505 (navnet Tordenstierne tok familien over 100 år seinere). Jeg regnet med at det var gjennom Svang at tilhørigheten til Gullaug (via Horn) kom inn, og her er et lite oppsett hva gjelder dine forfedre i Sylling:Steen Jensen (døpt 10.08.1777) var sønn av Jens Didriksen Kornerud (skrives også Kaanerud/Konnerud), 1741-1802, og Berte Rasmusdatter Svang (1749-1804 - vi er trolig i slekt gjennom hennes familie). Jens var sønn av Didrik Jensen Kaanerud, 1707-1774, og Kirsti Christoffersdatter Kulberg, 1716-1802. Foredrene til Didrik var Jens Didriksen Brevig (nabogård til Horn), ca. 1657 - 1722 og hans 2. kone, Mari Hansdatter Kirkerud, 1674-1717.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim S Stromberg

Astrid, My dear relative!Jeg har masse mer. Vi leser at Hans Berntsen, Nils Berntsen far hadde en far som het Bernt Hansen Winge. Fra schouger(?)Hans far het Ole Bentsen Winge, Hans father het Ole Winge. West Agder Norge (d. 1693)Hans father her, Bent Olsen Winge,. Det er sie opp and Side ned med navn og årstall. De fleste fra Lier, Sylling og Tranbye. Det er så masse names så det vil vere så masse og skrive ned. Men hun skriver at Winge stammer fra Jon Sudrheim(??) Born 1312-1396 han var gift med Bergette Folkunge Lejon (?) Hans mor var Agnes Haakonsdatter, datter av Håkon Magnus. Veldig vanskelig og oversette Norsk. Far var født og oppvekst i Norge, så vi har fått litt lærdom. Men lese alt dette tar veldig tid. Lier gaardshistorie har jeg sett, men lese norsk og oversette alt er vanskelig. Må ta norsk kurs etter alt dett. Min farmor het Ellida Marie Kjærner. Jeg så vi a census at hun bodde i Horten 1900. Hun er født i Oslo. Hans Nilsen kjærner, hennes far født i Bragernes 1852. Dette er gøy! Hugs Kim your distant relative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei igjen, kan ta med det lille jeg vet om Anne Kjellsdatter, hvis far var Kjell Lauritzen Steenshorne (i Eiker), sønn av Lauritz Nielsen, og hans far igjen var Niels Svendsen, som ble adlet i 1505. Anne Kjellsdatter giftet seg med Oluf Stensen Rolsrud og rundt 1640 flyttet de til Søndre Horn i Lier, der de begge døde få år seinere. Et av deres barn var Sten Olufsen Horn, 1619-88, og hans første kone var Ambjørg Halvorsdatter Nordal. De fikk tre barn før hun døde, ink. Kari, som giftet seg med Ole Bjørnsen Solberg (Kari Bjørnsen, som du skriver). Kari døde i 1698 og Ole i 1716.Javisst er dette gøy!!! Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

bare et lite råd/piece of advise: det er mye usikkerhet inne i bildet når vi går mange hundre år tilbake i tid, så ta alltid opplysninger med 'en klype salt', dvs. be careful når det gjelder kongelig (royal) tilhørighet på 1300-tallet. Det er også mye usikkerhet hva gjelder Tordenstjerne-familien, men det lille jeg har skrevet tror jeg er riktig. Kan legge til at det er flere debatter her på Forumet om Winge-slekten, som er ukjent for meg.Klart du må ta norskkurs, selv om jeg synes at du er veldig flink!!!hilsen Astrid, som nå bor i nærheten av Gullaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim S Stromberg

Hei Astrid,Helt enig. Sikkert masse forvirring om slekt før reformation. Men jeg var veldig spent på Kjærner Kjenner problematikken. At det var adelig også, veldig artig. Skifte til Tordenstierne med engang :) Farmor husband døde under annen verdenskrig, så farmor drev sikkert med genealogy. Jeg har mange andre navn og barn av slekt som hun skriver om i Lier. Vi skal ha slekt buried i Sylling Church. Er det pent i Lier? Farmor skriver at det er Horse farm ved Kjenner og masse frukt traer? Jeg skal ta meg en tur, mange historier jeg husker far oo farmor snakket om da jeg var liten. Som barn glemmer man, bare pick up pieces. Vi gikk gjennom gamle dokumenter, og fant disse papirene. Men hardt og tyde og lese. Jeg er veldig sikker på at hun fortalte om Nils Bentsen at han spilte bort gaard og grun. Spilte poker kanskje, godt han ikke spilte bort wife!! Jege ser av bok at Nils Bentsen er Bjelkehugger (?), samme som timberman? Kan vi holde kontakten Astrid? Min email er kimstromberg@yahoo.com Jeg skal sende deg mere opplysninger. Når man har funnet ett link er det sikkert flere. Du skriver Tordenstjerne jeg anta at det er samme som Tordenstierne som farmor skriver? Du nevner Svang. Vi leste brevet, og jeg trodde det Fang hun skrev. Hugs Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei, klart vi kan holde kontakten og separat har jeg sendt deg en e-post. Tordenstierne/Tordenstjerne er det samme, det er også Kienner/Kjenner - du vil fort finne ut av navn ble stavet på mange måter!! Javisst er det vakkert i grønne Lier, og da særlig i Sylling, som ligger ved Holsfjorden (part of Tyrifjorden). Kjenner ligger på Lierskogen og visst er det hester der, men litt mer om dette i e-posten,alt godt fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.