Gå til innhold
Arkivverket

[#79587] Drammensområdet: Hans Madsen Kjøsterud


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Hans Madsen Kjøsterud eide garden nedre Torke i Vardal ved Gjøvik 1854-1860.Jeg finner en grosserer Hans Kjøsterud på Øhren i Aasiden ved Drammen i 1865 FT, men han var en Erlandsen iflg vielsen i Bragernes 1854.På Kjøsterud i Aassiden Landsogn finner jeg ingen Hans Madsen i 1865 FT.Noen som har et godt forslag?Forøvrig kjøper snekkermester Lars Kjøsterud i Drammen f. Lier ca1811 naboeiendommen til Torke, Sogstad i 1867. Han har jeg funnet i Drammen i 1865 FT. Kanskje kan det være et nært slektskap mellom han og Hans Madsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei, har ingen gode tips, men jeg antar du har lest alt som står under Kjøsterud-gårdene i 'Liers historie'? I tilfelle, rottefelle, musefelle...Har funnet en Hans Madsen Justad, døpt (eller født) 15. mai 1819 i Lier, men noe mer om ham aner jeg ikke,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har funnet at Hans Madsen trolig hadde en sønn Anton Torke til konfirmasjon i Vardal 1857, foreldre er oppgitt kun som Hans og Karen. Han var født 1843 i Hobøl, foreldre Hans Madsen Elverud og Karen Johannesdtr.Navnet Kjøsterud er hentet fra bygdeboka for Vardal. Det kan være en feillesing, men det kan også hende at Hans Madsen hadde en tilknyttning til Kjøsterud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Ungkarl Hans Madsen Elverud ble gift i Hobøl 08.04.1829 i Hobøl med Karen Johannesdtr Tomter, han 22, hun 17 år gml.Hans Madsen ble konf. i Hobøl 11.11.1821, dpt 02.02.1806 av foreldrene Mads Olsen og Gunhild SørensdtrMads Olsen Elveruds sønn JOHANNES, dpt 02.02.1806 i HobølDen Lars Kjøsterud som du nevner, heter i 1865 Lars S. Kjøsterud. fant han ikke dpt i Lier kb, da er vel Bragernes verdt å sjekke ut evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Geir.'S' i Lars S. Kjøsterud står for Simensen. Han døper datteren Elise Marie i Bragernes i 1835. Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. II 1 (1830-1847), Fødte og døpte kvinner 1836, side 193. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 68) Det er litt vanskelig å forstå skriften i denne kirkeboka, så yrket til far skjønner jeg ikke.Det er hun og hennes danske ektemann Julius Vilhelm Conrad Suhr som overtar nedre Torke i 1860, ifølge Per Braastad: 'Slekter på gårder i Vardal og Redalen' s. 179.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Om det rett person vet jeg ikke, men det er i hvert fall en Simen på Kjøsterud i 1801: LenkeIngen Mads å se her, da..Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hei folkens,Her var det mye nyttig info.Takk skal dere ha.Jeg har sjekket Hanser (og ingen Madser) på Kjøsterud i bygdeboka på nett uten å finne noe av interesse.Jeg velger å tro at bygdeboka for Vardal har rotet med navnene og at det ikke var noen Hans Kjøsterud som eide Torke.Dattera på Torke har jeg registrert tidligere, men hadde ikke fått med meg hvem hun var datter av.Jeg holder på å lage tillegg/rettinger til ei bok om folk på garder i Vardal, så da må jeg begrense meg til brukere/eiere og deres barn uten å gå inn på aner i andre herreder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.