Gå til innhold
Arkivverket

[#79588] Merdø (Tromøy, A-A), 1600-tallet - et kronologisk problem


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Min ane Christopher Jørgensen Merdø, som døde i 1681, eide det bruket som i dag er Merdøgaard Skjærgårdsmuseum. Han var antakelig sønn av Jørgen Pedersen Merdø, som jf. O. A. Aalholm (AHÅ 58/1982) levde fra ca. 1595 til 1648. Det er videre antatt at Jørgen Pedersen Merdø, som var los på øya, er ansvarlig for en kompassrose som er innhogget i svaberget - og som bærer initialene I P S M og årstallet 1654 (Aalholm smst., samt Johan A. Wikander - AHÅ 46/1968 og 67/1991).Så til det kronologiske problemet: Hvordan kunne Jørgen Pedersen Merdø hogge inn en kompassrose i fjellet i 1654 hvis han døde i 1648?Aalholm er særdeles forvirrende her, for han gjør den samme Jørgen Pedersen både til sønn og sønnesønn av Peder (Jørgensen?) Merdø og Birgitte Thoresdatter Gjervoll(som antakelig drev en av øyas to kongelig priviligerte kroer). Han skriver dessuten (i likhet med Wikander) at Jørgen Pedersen Merdø var født tidlig på 1600-tallet, og at han er kalt 'los når anledningen bød seg' i 1661.Det gjør ikke det hele enklere ved at den ansvarlige for kompassrosen i enkelte Merdø-omtaler er kalt Peder Jørgensen Merdø. Det vil virke urimelig at det skulle eksistere to jevngamle Jørgen Pedersen på Merdø, der den ene har vært den andres farbror! Dessuten kjenner man ikke til andre barn av Peder Merdø og Birgitte Thoresdatter enn sønne Jørgen Pedersen og en datter, som var gift med Mathias Nielsen Merdø.Jeg er mottakelig for ethvert bidrag til å rydde opp i denne floken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kor har Aalholm det frå at Jørgen P.M. døydde i 1648? Han kan jo ha levd over 1661 om det ikkje finst eit skifte eller noko anna som seier at han døydde 1648. Aalholm er vel i utgangspunktet ingen fasit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei da, Aalholm er absolutt ingen fasit - og jeg vet ikke hvor han har 1648 fra. Det ser jo ellers ut til at han er i splid med seg sjøl, når han kaller den samme Jørgen los i 1661.Jeg finner imidlertid ingen Jørgen på Merdø i 1664/66, om det da ikke er den 'anonyme' 56 år gamle oppsitteren som er nevnt her (l.nr. 3671): LenkeI skattemanntallet 1647 er Jørgen Merdøe nevnt blant husmenn og strandsittere på Tromøy - og i OM 1624 eier Jørgen Pedersen og svogeren Matias Nielsen 2 gsk på øya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg heller nok mot at 1648 som dødsår for Jørgen Pedersen Merdø må være en glipp eller feilskrift. Muligens har Aalholm årstallet fra et eldre arbeid. I mellomtida har han så lest Wikander - og som en følge av det justert Jørgens biografi, men uten å rette den gamle feilen.Han skriver ellers (med referanse til Wikanders artikkel fra 1968):'Han var los og bodde i et hus taksert (1661) til 180 rd, som var adskillig mere enn selv det priviligerte gjestgiveri ble satt til. Han var nylig blitt utplyndret av kaprere'.Aalholm regner for øvrig med at Jørgen Pedersen Merdø må ha hatt ei søster til (i tillegg til hun som var g.m. Mathias Nielsen Merdø) - ei som var g.m. Guttorm Pedersen av Kvastad-slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den usikkerheten som var uygangspunkt for denne tråden, skyldes muligens et par trykkfeil/feilskrift. Jeg har nå sjekket hva Johan A. Wikander skriver i artikkelen fra 1968. Der drøfter han to mulige personer som initialene IPSM kan skjule: Jørgen Pedersen Merdø (som siste gang er nevnt i 1648) og sønnen Peder Jørgensen Merdø (som er nevnt i landkommisjonen 1661, men ikke i 1664-manntallet). Han konkluderer med at Jørgen Pedersen må være død før 1654, og følgelig ikke kan ha risset inn kompassrosen det året. Den ansvarlige må derfor være sønnen Peder Jørgensen, som i 1661 er omtalt som los.I Wikander-artikkelen fra 1991 må derfor Jørgen Pedersen Merdø være feilskrift for Peder Jørgensen Merdø. Aalholm (1982) roter det til med å blande navnene på far og sønn - men hevder, som rett må være, at losen fra 1661 er Birgitte Thoresdatters sønnesønn (m.a.o. Peder Jørgensen). Losen Peder Jørgensen bør, ut fra navnehensyn og kronologi, dermed være bror til min ane Christopher Jørgensen Merdø (som døde i 1681).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.