Gå til innhold
Arkivverket

[#79595] Familie Ole Jensen og Anne Dorthea Christensdatter i Fredrikstad


Gjest Hilde Roos
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Roos

Er det noen som har kjennskap til denne familien:Ole Jensen f 1836 Rakkestad og kone Anne Dorthea Christensdatter født 1848 Eidsberg.Deres barn Hansine Olava f 1869 Rakkestad,Karl Johan 1876 død 1877 Rakkestad, Josefine Mathea f 1873 Rakkestad,Johannes f 1876-1877 Rakkestad,Johanne f 1878 Rakkestad,Anne Oline f 1880-1880 Rakkestad. Olaf Anton f 1881 Onsøy,Johannes f 1883 onsøy,Inger Marie 1884-1884 Onsøy.Familien flyttet fra Rakkestad 1881 til Onsøy samme år. 1900 er de registrert med boplass Bryggeriveien 445 i Fredrikstad.Da mangler barna Hansine Mathea,Karl Johan, Johanne. Er det noen som har opplysninger om denne familien fram i tid ? 1900 er barna registret med Jensen som etternavn.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Hilde - Hansine Olava i 1900 tellingen Fredrikstad. Arbeider i foretning,adr:St Olavsgate.Vielse vestre Fredrikstad 19 08 1901 post 47.Ungkar Hans Hansen Rossver,født 1871 i sandefjord.Pige Hansine Olava Olsdatter,født 1869 Rakkestad.Du får gå inn å se selv for mere detaljer. Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Tusen takk for opplysningen.Det er den rette peronen som gifter seg så da er det bare å se om jeg kan finne flere av søskene om de har giftet seg i Fredrikstad.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei igjenn Hilde - Har søkt på vielser i Fredrikstad/Onsø og Moss uten å finne vielser på flere av barna.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Hei Karl Johhny. Takk for at du har søkt for meg. Tror kanskje at jeg har funnet et barn gift.Det er Johannes Olsen f 1883.Gift med Sigrid Alette Vil.....? 16/8 1910 Vestre Fredrikstad.Kirkebok 1908-1946 s 21 nr 31.Greier ikke helt å se hva hun heter til etternavn.Det står også at han er konfirmert i Østre Fredrikstad og det stemmer så dette må være riktig person for jeg har manglet når han ble konfirmert.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Hilde - Etternavnet er Vilhelmsen.Det var snodig at Johannes ble konfirmert Ø Fredrikstad,når hans adresse er Aalestranden(Gresvik)Onsø.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Takk for svaret.Ja jeg synes også det er rart at han er konfirmert i østre Fredrikstad for jeg har lett og lett i kirkebøkene i Onsøy.Har heller ikke funnet Marentius f 1885 og Olaf Anton f 1881 konfirmert.Får prøve Fredrikstad igjen.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Hilde - Har funnet Marentius konfirmert Ø Fredrikstad 30 sept 1900,nr 19.Under anmerkninger står det at han har vært sygelig.Har derfor søkt på døde i Fredrikstad distriktet. Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Hei Karl Johnny.Takker så mye for opplysningene.Har sjekket dine opplysninger mot kirkebøkene og det er den personen jeg leter etter.Da er det bare å gå igang igjen med søket.Har man først begynt med slektforskning så tar det veldig laaang tid før man kommer i mål.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei Hilde og Karl Johnny!Jeg har hatt en liten sommerferie, men nå måtte jeg innom digitalarkivet en tur. Jeg har muligens svar til hvorfor Johannes er konfirmert i Fredrikstad, men det avhenger selvfølgelig av hva Johannes sin far arbeid.Følgende er tatt ut av boka 'kirker i Østfold''Den første Gressvik kirke ble innviet i mai 1884. Det var brukseier J.N. Jacobsen som tok iniativet til å lage en kirke til sine bruksarbeidere. Jacobsen var opptatt av at folk i hans tjeneste skulle ha det bra både i kropp og sjel. Bruket fikk egen sykekasse og lege, det ble først i 1866 bygd et bedehus, og et kapell i 1877, og høsten 1883 satte arbeidet med å bygge en trekirke i gang.......'Videre sier teksten at kirken og gravlunden ble innviet fredag 02.mai 1884 av Oslos biskop. Kirken ble pusset opp til 30 års jubileumet i 1914, men allerede ett år senere bededag 30. april 1915 var tragedien der. Det hadde vært et branntilløp i 1903, men dette hadde blitt avverget. Noe av inventaret ble reddet ut under den store brannen, men eieren J.N. Jacobsen & Co som eide kirken, fant ut at de ikke aktet å bygge kirken opp igjen. Folket krevde at det var kommunens sak å bygge opp kirken, forsikringssummen var for lav og tomten ble gitt kommunen. I 1916 ble det oppsatt en byggekomite, men arbeidene ble forsinket av verdenskrigen og spanskesyken samt mangel på penger. Gjenoppbyggingen i granitt ble først gjenopptatt mot slutten av 1922, og ble innviet 9. desember 1922.Dette er bare sammendrag av deler av teksten i boka.Hvis Johannes ikke var av den rett til å bruke bedehuset/ kirken på gressvik( jeg vet ikke hvordan det var i forhold til de som ikke jobbet på 'bruket'), ville han således ha soknet til Onsøy. -men tatt i betraktning av at Gressvik hadde god forbindelse til Fredrikstad både land- og sjøveien er det nok naturligere for han å dra dit enn til Onsøy kirke hvor det var lang vei i forhold forutsatt prestenes tillatelse for dette.Ha en fortsatt fin sommer!Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Hei Trine.Takk for opplysningene.Olaf Anton og Johannes og Inger Maria ble født på Solbrekke og far står oppført som gårdsbruker men når Marentius ble født 1885 bor de på Aalestanda og far står da oppført som arbeider så da har de nok flyttet fra Solbrekke.Det er kanskje der forskjellen er men den siste som blir konfirmert i Onsøy er Johanne Olsdatter f 1878 i Rakkestad.Hun ble da konfirmert 9/10 1892 så jeg vet ikke helt hvorfor det ble slik.Har forøvrig ikke funnet ut noe om henne etter konfirmasjonen.olaf Anton F 1881 har jeg heller ikke funnet konfirmert noen steder.Det kan jo være at jeg må kontakte kirkekontoret om dette.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Hilde - Olaf Anton var nok ganske sikkert konfirmert i Onsøy 1895/96.Konfirmasjoner i disse årene er jo ikke søkbare under Onsøy,Ser du har tatt opp dette tidligere i debatt nr 79562,og i en annen debatt nr 60017 nevner Bjørn Angeland at disse bøkene befinner seg på Onsøy prestekontor.Gressvik og Onsøy menighet.Tlf 69305870.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei Hilde!Hvis du tar kontakt med menighetskontoret kan du godt be de sende inn den ene boka, når jeg var innom i våres hadde de en kirkebok som skulle vært sendt inn ifølge de selv. Det er helt sikkert flere enn oss to som ønsker sterkt at den hadde blitt lagt ut. Det var en bok for Onsøy kirke. Det beste er å sjekke ut åpningstidene og dra innom, det tok fryktelig lang tid for meg å få svar til tross for løfte om tilbakemelding. Jeg ga opp til slutt og tok meg en tur.. Du bor jo ikke så langt unna! ; ) Det er forresten naturlig at de brukte Onsøy kirke når de bodde på solbrekke. Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Hei Trine. Har nå ringt meninghetskontoret og fått konfirmasjonsdatoen til Olaf Anton og han ble konfirmert 1895 i Onsøy så da er det løst. Spurte forøvrig om når de skulle sende inn bøkene til digitalarkivet men det kunne ikke han som var der nå svare på for hun som hadde ansvaret for dette ikke var på jobb.Så da får vi håpe att de blir lagt ut snart. Mvh Hilde Roos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei Hilde!Flott at du fikk rask hjelp, så får vi håpe de får fortgang på innsending!Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.