Gå til innhold
Arkivverket

[#79596] Jon Vigleiksen på Jåstad, Hesthamar og Bjordal. Hordaland og Rogaland.


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

På Bjordal i Skjold, seinere i Vikebygd, bodde Jon Vigleiksen (f. 1691) og Helga Olsdtr. (f. 1715). De var fra Jåstad i Hardanger. De hadde tidligere bodd på Hesthamar i Hardanger og var kommet til Bjordal rundt 1760. Folket på Hesthamar er trolig omtalt i bygdeboka Odda, Ullensvang og Kinsarvik 5 I. Er det noen som har tilgang til denne boka og kan gi meg opplysninger om når de bodde der. Dersom det oppgitt, er jeg også interessert i opplysninger om barna: når de var født, når de ble gift, med hvem de ble gift med, hvor de bosatte seg og når de døde. De som flyttet med foreldrene til Bjordal har jeg rimelig gode opplysninger om bortsett fra fødselsår og hvem sønnen Ola var gift med første gang. Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Jon ble gift med Helga i 1736. Dattera Cecilia giftet seg i 1760 med Svein Trondson Hus K. (bruk 5). Kolltveit opplyser at han rømte fra henne og barna til København og var 'uspurd i 1793'. Dette er det eneste som stor i bind IV/1 så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.