Gå til innhold
Arkivverket

[#79597] Database fra UD med døde nordmenn i utlandet


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Jeg har fått vite at det finnes en slik database, og jeg lurer på om man kunne sjekke om Einar Marinius/Marius Gundersen, f. 1881 i Gamvik er nevnt der. Han var enten 1. styrmann eller kaptein på en båt, trolig fra et Lorentsen-rederi og skal ha dødd i Marokko eller Tanger en gang i tiden 1914-15. Det er litt fundering om han kan ha dødd noe tidligere, 1910 eller noe sånt.Det jeg gjerne vil vite er dødsdato, -årsak, båtens og rederiets navn, hvor han er begravet.Spørsmålet mitt har sammenheng med tema '79532 Ukjent dame i Bergen, en skikkelig nøtt' i Brukerforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Det er kanskje denne databasen som ligger under digitalpensjonatet du tenker på? LenkeDu vet kanskje at det under skannede kirkebøker ligger en del kirkebøker fra Den Norske Sjømannsmisjonen. Velg 'utlandet' i feltet 'Velg fylke'.Tror det ville være lurt å legge inn ditt spørsmål under 'brukerforum' med lenke til denne tråden.Håper du finner det du søker. Lykke til videre!Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Solveig, det er ikke den databasen du linket til. Det skal finnes annen som ikke er på nett, etter hva jeg har hørt.Jeg skal sjekke Skannede kirkebøker for utlandet, som du også nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Industri- håndverk- og skipsfartsdepartementet gav ut 'Fortegnelse over norske sjømenn som døde i utenriksfart 1940-1960'. Den ligger som webbok hos oss her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.