Gå til innhold
Arkivverket

[#79606] Aksel Ek, f. 1838 Gøteborg, forsvunnet 1903, Lofoten


Gjest Odd Villy Ovesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Villy Ovesen

Ønsker hjelp til å finne opplysninger om Aksel Ek, hvor han kom fra og eventuelt hvor han ble av. Han skal visstnok være svensk og født i Gøteborg i 1838, dette ifølge FT-1875: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1865&kenr=004&bnr=0042&lnr=00>Lenke I 1875 blir det altså oppgitt at han bor i Odvær i Vågan (Lofoten). Den 30 nov 1892 giftet han seg (hos sorenskriveren i Lofoten) med Johanne Lucie Vesenlund. Dette er ført inn i kirkeboka for Vågan (1893) men med svært få tilleggsopplysninger: Lenke Bopel er på dette tidspunkt Henningsvær, og paret fikk i løpet av de neste sju årene fem barn. De tre første (Aleksandra, Dagny og Oskar) ble alle døpt i Henningsvær, deretter ser det ut som familien har flyttet på seg. Fjerde barn, Arthur, er ifølge FT-1900 født i Salten, mens siste barn, Thordis, ble født på Ankenes, hvor familien også oppholdt seg ved FT-1900: Lenke En eller annen gang i tiden før yngste barn, Thordis, ble døpt (i juli 1903) forsvant han så, ifølge hans etterkommere uten at noen i familien visste hvor han ble av. Ved dåpen til Thordis (26 juli 1903, Vågan) er følgende ført inn i merknadsfeltet: 'Manden bortreist og har ikke ladet høre fra seg'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

HeiAksel Ek dør 1912 i Sel i Gudbrandsdalen(nederst, nr. 6) : Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sel i Sel, Klokkerbok nr. 1 (1894-1923), Døde og begravede 1912, side 290. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5038&idx_id=5038&uid=ny&idx_side=-248>LenkeFant ham via denne siden, som for øvrigt også har noe info om faren hans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Dette er jo helt suverent, uten tvil riktig person, mange tusen takk skal du ha. Burde være nok opplysninger til å finne foreldrene hans også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Ja, det var flaks at det sto om familien hans i klokkerboken, for i ministerialboken sto det ingenting i det hele tatt og da vet man jo ikke 100% sikkert at det er rett person.Gøy med slike treff !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Otto Jørgensen har Johannes Ech (1804-1874) og Petronella Westerling (1789-1849) som foreldre til Aksel Ek. Petronella synes noe gammel til å være mor til Aksel, i tillegg er det ført opp barn som er født etter at hun skal være død, så der er ting som ikke stemmer. Stusset også litt på at ved dødsfallet til Aksel Ek er oppført at han skulle hatt seks barn. Jeg vet bare om fem, så hvem er det sjette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Hvis du kontakter meg direkte, se adresse på min hjemmmeside, kan vi sikkert utveksle opplysninger.Aksel er olderfar til min kone og jeg tror jeg har alle aktuelle etterkommmer til denne personen samt en mengde av hans aner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Angående antall barn så er det også et spørsmål. Flere kilder oppgir barna, men en kilde oppgir flere barn jeg også har funet så det 'ukjente barnet' kan være kommet før eller ettr de han fikk i sitt ekteskap. Selv familien er her usikkert og dette blir nok den store knuten å løse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Da var det sjette barnet også på plass, mange takk for alle opplysninger. Det forekommer meg at Aksel Ek ikke kan ha forsvunnet totalt for familien. Presten må jo ha informert kona om dødsfallet i 1912, men kanskje det var en sak det ikke ble snakket så mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Ifølge notat bakerst ved dødsfall-innskriving,virker det mer som han var på anleggsjobb i Gudbrandsdalen. Og ved dåpsinnførsel av Thordis,er det jo i ministeralboka Vågan 1899-1907 streket over ordene:har ikke latt høre fra seg Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det er riktig som det sies at Axel aldri forsvant. Men er han far til alle barna, selv om kirkeboka sier det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.