Gå til innhold
Arkivverket

[#79634] Einar Johan Vesenlund knyttet til Wesenlund-slekten?


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Under Vasvik, side 541 i slektsbok for Sørfold, finner viJakob Mikal Eliassen f. 15.6-1871 g 2.7.1897 med KarenHansine Kristensdtr (6.6.1870 - 8.6.1963) og de har barnetEinar Johan Vesenlund f 15.8.1899.Hvorfor komme Vesenlund inn her?FT 1900 - SørfoldenNavn på bosted: VasvikNavn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Jakob Eliassen hf g Husmand m J og fisker 1871 Sørfolden Nor Karen Kristensdatter hm g Husmandskone 1870 Sørfolden Nor Einar Jakobsen s ug 1899.08.15 Sørfolden NorJosefine Jansdatter antaget barn ug 1889 Heldal Nordfold No Har ikke vært i stand til å finne noen kontakt mellom denne Vesenlund og den kjente Wesenlund-slekten som har navneopphavet fra Gimsøy.Denne familien var omtalt i et TV-program for mange år siden på NRK.Tilfeldighet at det er samme etternavn (Skrivevarianter er kjent)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ser av dåpen at han er døpt Einar Johan Vesenlund. Skal vi tolke det slik at det ikke er etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Mange i slekten har brukt varianter av Wesenlund som mellomnavn og da i forskjellige varianter, så jeg ser ikke på dette som noe obligatorisk etternavnform.Det kan jo være helt tilfeldig at navnet ble tatt i bruk, men slikt har gjerne en årsak.For øvrig er det også veldig usikkert hva som er opphavet til navnet. Det vi betrakter som første bærer av navnet kommer fra Fana, men det er først på Gimsøy at vi ser at navnet er tatt i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Otto Jørgensen

Denne har nå hvilt en stund uten at jeg har funnet noen løsning, men allikevel er jeg sikker på at det finnes en eller annen forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.