Gå til innhold
Arkivverket

[#79636] Marit Hansdatter, Kvænangen, født ca. 1770


Gjest Erna Olavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erna Olavsen

Leter etter foreldrene til Marit Hansdatter f. ca. 1770 på Oleberg (Olaberget?) i Kvænangen. En mulig far kan ha vært Hans Emaus som bodde på Olaberget, men jeg kan ikke finne hennes dåp i kirkebøkene. Er det noen som kan hjelpe, så hadde jeg vært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Var Marit Hansdatter gift feks i 1801? Hvis man skal lete etter Marit på den tiden, er det vel kirkebøkene for Skjervøy som gjelder?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ja, og ser du, Berit, at det er en hel barneflokk, i alle fall kan det se sånn ut, men det er ulike farsnavn...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erna Olavsen

Har tidligere lest at de tok til seg mange fosterbarn, men Marit var ikke med i denne tellingen da hun allerede var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erna Olavsen

Er ikke helt sikker på at faren til Marit het Hans Emaus, men det passer jo til hennes etternavn, Hansdatter, fra Oleberget. Det var vel ikke så mange som het Hans som bodde på Oleberget på den tiden, men det kan jo selvsagt være tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har lett etter Laurenza Hansdt. for å se om Hans Emaus var faren. Jeg fant en Laurentia Hansdt. dpt. 4.p.trin. 1780 med foreldrende Hans Olsen? og Ane Lisbeth Larsdt.? Resten klarer jeg ikke å lese. Se øverst helt til høyre LenkeJeg synes det er rart at en som driver gjestegiveri, gårdsbruk og fiskeri ikke har noen tjenestefolk eller andre arbeidere ansatt. Det er jo rart at han har så mange adoptivbarn isteden. Kan det være gjort en feil i tellinga, eller adopterte han barn for å bruke dem som arbeidere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erna Olavsen

Det står Hans olsen og Ane Lisbet Larsdatters barn af Reisen. Tror det står hjemmedøpt Laurentia. Reisen er nåv. Nordreisa kommune. Oleberget som jeg ref. til ligger i Kvænangen kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Men adoptivbarn eller tjenere kan jo komme hvorsomhelst fra. Jeg tror nok du må se nærmere på skiftet etter Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest erna olavsen

Har hatt et opphold med slektsforskningen min en stund nå, men nå er jeg igang igjen. Har et annet spor som muligens kan være hennes forfar, nemlig Hans Lorch, bosatt på Walen (Valan) i den aktuelle perioden. Finner ikke sikre spor etter denne mannen. Har funnet ut at han døde 16.09.1821, ble begravet 30.09.1821, 66 år. Dvs. at han var født sånn ca. 1755. En annen plass er hans fødeår 1748 og det kan stemme mer hvis han er aktuell far til Marit Hansdatter som jeg leter forfedrene til. Er det noen der ute som har noen tilleggsopplysninger til denne karen? Har prøvd å finne skifte etter han, men forgjeves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Der finnes en Marith Hansdatter født 1770 i Skjervøy, nemlig Marith, datter til Hans Reinholtsen og Kirsten Monsdatter (dåp nr 2, høyre side): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9728&idx_id=9728&uid=ny&idx_side=-52>LenkeSkal ikke si for sikkert at dette er riktig Marith, men jeg registrerer at Ole Pedersen og Marith Hansdatter kalte en av sine sønner Mons:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erna olavsen

Tusen takk, Odd Villy. Har også vært borti tanken om at disse kunne være foreldrene hennes. Det som forvirret meg var at ved forlovelsen av Marit og Ole var Hans Emaus oppført som forlovelsesmand. Har vært innom skiftereg. etter Hans Emaus, men Marit sto ikke oppført som arving, så da må man vel utelukke han som far. Det er jammen ikke lett å lete etter nåla i høystakken, men du er veldig flink til å finne ut av ting, har jeg observert. Så tusen takk for hjelpen, igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hans Reinholtsen holdt til på Bakkeby, ved FT-1801 er Hans død og Kirsten gift for andre gang med Ole Aslaksen: LenkeSkattelister for Bakkeby 1763:Proprie: Mathis Persøn MAne Olsdr: KAnders Pers: DAanet Peders: MKirsten Larsdr: KLars Aanesøn B Hans Rejnholts: MKisten Monsd: KAnders Pers: DInger Jacobs: PSolvie Hans: HAmund Rejnh: H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erna olavsen

Takk, igjen. Ja, de fant nå hverandre på den tiden og. Han 60 og hun 75.. Ikke helt uvanlig heller, det var vel nøden som tvingte dem til sånne ekteskap. I allefal på den tiden de levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hans Reinholtsen døde allerede i 1774. Barna har nok måttet tidlig ut og tjene til livets opphold, så det kan jo forklare hvorfor Marith var på Olaberget da hun giftet seg i 1798. Arvinger nevnt i skiftet etter Hans er Mogens 9 år, Reinholt 6 år, Bertel 1/2 år, Sølvi 19 år, Karen 7 år og Marit 3 år. Både Mogens (Mons) og Sølvi er forholdsvis sjeldne navn som også finnes blant Marits barn, så jeg tror det er en ganske stor sannsynlighet for at dette er Marits familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.