Gå til innhold
Arkivverket

[#79646] Ekteskap Indre Kvarøy, Lurøy, ca. 1762


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Har noen funnet ektsk. mellom Ingeborg Johansdr. Indre Kvarøy i Lurøy, f.c. 1735 og Lars Pedersen ? -- Eldste barn er f. 1763, så det må vel være rimelig å anta at ektesk. blev inngått omkr. 1762. -- Jeg finner ikke foreldre til denne Lars Pedersen og tenkte at det kanskje fremgå noe ved vielsen som sa hvor han kom ifra. -- Familien var bos. på Indre Kvarøy. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Takk skal du ha. Det var da greit å dette med. Synd at det ikke fremgikk hvor han kom ifra, eller at det ut ifra forloverne kunne gi noen ledetråder. - Han kan jo for så vidt ha kommet utenifra og da vanskelig å finne. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var skifte i 1777 etter Ingeborg Johansdatter. Jeg merker meg ellers at en av forloverne i 1762 var Elling Johansen Indre Kvarøen. Det kan være bror av Ingeborg? Det var skifte etter Elling i Indre Kvarøen i 17o73.Det er et skifte i Solvær nordre i 1763 etter Mallena Pedersdatter, og blant arvingene var en Lars Pedersen som var bror, men det står ikke hvor denne broren holdt til. Det kan godt være Lars Pedersen i Indre Kvarøy. Dette var vel ikke noe særlig til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. - Denne Elling har nok ikke noe med denne fam. å gjøre. -- Ingeborg og hennes foreldre og søsken har jeg oversikt over. Det fremgår av sk. 1747. Det er maken til Ingeborg, Lars jeg gjerne skulle hatt noe mer på. - Denne Mallena kan for så vidt være en søster, men å finne noe som bekrefter dette er vel ikke enkelt. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Skiftet etter Malena Pedersdatter i Solvør nordre var i 1773. Har prøvd å finne skiftet i originalen for å se om det der står noe om hvor arvingen og broren Lars Pedersen kom fra, men finner ikke originalen. Nå gir jeg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Skarpås

Skiftet etter Malena (s.406a)Kildeinformasjon: Nordland fylke, Helgeland sorenskriveri, Skifteprotokoll 12A (3A 0057), 1768-1773, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Merknader: Skifteprotokoll 1768-1778 i to bind (A og B). A har folio 1-415. Register i 12B. Uryddig kronologi.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24886/408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Var på den siden, men hadde problemer med skriften. Som jeg tolker det nå står det ikke noe om hvor Lars Pedersen var. Finner Malena gravlagt Dom.4.p.trinit.1773, og hun var da 52 år(født ca 1721). Så aldersmessig passer hun godt til å være søster av Lars Pedersen(født ca 1716).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk til dere som strever med dette. - Har vel (nesten) gitt opp selv å finne ut av dette. -- Kanskje det var mulig å finne ut noe gjennom faddere til barna til Lars og Ingeborg. - Det kan jo innimellom hjelpe. --Ellers heter det at de to mellomste barna, - etter at moren døde, - skulle ha vokst opp hos en 'Per Ibe', som skulle være en dansk mann. - Mens andre mener at dette kunne være Per Riber som jo var på Ytre Kvarøy. - Vel, ikke vet jeg. - Vedk. som skrev dette skulle være en etterkomer av Nils, f. 1765. Men om denne mannen hadde vært i familie, burde han kanskje ha kjent til dette også. - Noen 'Per Ibe' har jeg jo ellers ikke hørt nevnt i området, --Ellers har jeg forsøkt å se i skiftene fra andre områder etter Mallena, uten å finne noen som kunne passe. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha Anne Lise. -- Nei dette er ikke enkelt. - Dersom man skulle gå ut ifra hypotesen at denne Mallena var søster av Lars, skulle det være en søskenflokk på 3. - Lars, Christopher og Mallena, barn av en Peder. -- Jeg har igjen forøskt å finne noen som kunne passe i skiftene til Svein, men så langt uten hell. - Har mest lyst til å tro at dette er folk som har kommet utenfra og gjerene litt langt unna. --Det er jo litt påtagelig at da Ingeborg døde, blev barna satt i oppfostring hos 'fremmede'. - Dersom det var familie i nærheten, ville det vel vært mer naturlig at de kom til slektninger. -Har noen sett folketellingen på Indre Kvarøy 1701 ? - Jeg lurer på hvor mange oppsittere det kunne være på øya på denne tiden. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner disse i Indre Kvarøen ved manntallet 1701(kopi fra mikrofilm):-En enke som hadde en sønn: Søren(?) Giertsen 34 år-Jacob Johansen 40 år, som hadde sønnen Hans på 12 år-Lars Knutsen 32 år med sønnene Amund 22 år og Hans 16 år(sikkert stesønner)-Johan Olsen 32 årDem som var i tjeneste der: Per Eriksen 24 år,og Hendrich Andersen 15 år Som inderst finner en Erick Christensen 44 år, med sønnen Hendrich på 3 årVed matrikkelen 1723 var disse oppsitterne der: Christen Christensen, Jacob Johansen, Amund Larsen og Johan eller Johannes Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. Takk skal du ha (igjen). Du er da så grei at det ikke er måte på. - Vel, det var jo noen kjente navn her, men også en del som man ikke finner i området senere. -- Nei, nu tror jeg bare dette får stå som det står og skulle det dukke opp noe etter hvert, så greit nok. - Merkelig at det skulle være så umulig. - Men det er jo kjent at det til dette området kom folk fra mange kanter og slo seg ned. -- Jeg tror jeg får si det slik. - Takk igjen for hjelp. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.