Gå til innhold
Arkivverket

[#79650] Hva slags type uniform ert dette?


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Sverre Halvorsen (1890 1963) som bodde og døde i Bergen, er av familien oppgitt å ha vært politibetjent i Bergen ut fra et gammelt fotografi av mannen. Statsarkivet i Bergen skriver til meg at det er tvilsomt at dette er en politiuniform og de kan heller ikke finne ham i registrene over ansatte ved politiet i Bergen. Så spørsmålet blir da hva slags uniform er det denne mannen bærer?

bilete9769.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Jeg vil prøve meg på en kvalifisert gjetting på at dette kan være en løyntnantsuniform i den Norske hær fra rundt 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bergen adressebok 1924-25: Agent Sverre Halvorsen, H. Haugesgt. 13. Men han ser mye yngre ut enn 35 år ut på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ikke så mye Hæren i Bergen ? Dessuten ville graden iflg distingssjonene da være oberstløytnant. Jeg er noe forvirret, da han har Den norske løve i lueemblemet, noe som tilsier Statlig tilknytning. Mere om Hæren: Når jakken er sydd med oppbrettet krage, så ville nok emblemene være der (paradeuniform o.l.). Men slik en paradeuniform har knapt nok skulderklaffer. Han synes å være alt for ung til å være oberstløytnant i Hæren. Tror vi eliminerer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Sverre Halvorsen kan vel ha vore tilsett i politiet i Hordsaland, om enn ikkje i Bergen. Hugs at Bergen og Hordaland var to heilt atskilte einingar, også med omsyn til politiet: Bergen og Hordaland var separate politidistrikt med kvar sin politimeister. Men no har dei 'fusjonert' (- meiner det skjedde om lag 2002??).Eg lurar difor på om Sverre Halvorsen kan ha vore lensmann/ lensmannsbetjent i eit eller anna lensmannsdistrikt ved Bergen?, men altså då underlagt politimeisteren i Hordaland?Ei anna mogleg forklaring er at han har på seg den embetsuniformen som vart nytta ved Skattefuten sitt kontor, til dømes då fylkesskattekontoret. Dersom det er rett indikerar det at han dreiv med namssaker (tvangsinndriving, inkasso m.m.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Det er tydeligvis ikke så enkelt å finne ut av hva slags type uniform dette er. Når det gjelder det som ellers er kjent om Sverre Halvorsens yrkestilknytning, så finner vi ham i adresseboken for Bergen i 1958 (adresse: Straumeveien 198, Fana) og da står han oppført som vaktmester. I tillegg skriver Statsarkivet i Bergen at da han giftet seg i 1958 med sin husholderske var han vaktmann på Restaurnat Viking, Torvgaten 1. Og videre da han døde i Bergen i 1963 står han oppført som forhenværende bygningsmann. Den Sverre Halvorsen som du Berit har funner i adresseboken 1924-25 og som er agent av yrke, er jeg litt usikker på om er samme mannen. Men det kan være ham. Jeg er litt usikker på når han slo seg ned i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Det er tydeligvis ikke så enkelt å finne ut av hva slags type uniform dette er. Når det gjelder det som ellers er kjent om Sverre Halvorsens yrkestilknytning, så finner vi ham i adresseboken for Bergen i 1958 (adresse: Straumeveien 198, Fana) og da står han oppført som vaktmester. I tillegg skriver Statsarkivet i Bergen at da han giftet seg i 1958 med sin husholderske var han vaktmann på Restaurnat Viking, Torvgaten 1. Og videre da han døde i Bergen i 1963 står han oppført som forhenværende bygningsmann. Den Sverre Halvorsen som du Berit har funner i adresseboken 1924-25 og som er agent av yrke, er jeg litt usikker på om er samme mannen. Men det kan være ham. Jeg er litt usikker på når han slo seg ned i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Jeg har sammenliknet fotografiet med fotografi av politikorpset i Trondheim i 1929. Uniformen er lik, med unntak av den øverste del av uniformsluen. Avviket er en kule som er festet øverst på skiltet med den norske løve, hva gjelder uniformsluene fra Trondheim. Ellers har uniformen samme type knepping og samme type skulderklaffer for en som har kommet noe opp i gradene. Det står videre i boken 'Minneboken om Trondhjem' utgitt av Ødegaards Forlag AS i Trondheim 1955 at 'den uniform som konstablene bærer på dette bildet, ble brukt i perioden 1910 til 1935'.Det kan jo tenkes at det var små avvik i uniformen etter hvilken landsdel en arbeidet i.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.