Gå til innhold
Arkivverket

[#79655] Trandum i Eidskog, 1674


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

I en tingbok fra Ringerike fra 1674 har jeg funnet 'Truls Trangem' som kjøper av 1 skippund i Hen i Ådalen, skjøtet datert 25.8.1666. Leting i matrikler har foreløpig ikke gitt resultater.Kan dette være en mann fra Trandum i Eidskog? Hallstein Eriksen Trandum fra Eidskog er tidligere parteier på Ringerike, dog ikke i den aktuelle gården. Litt googling har vist at en Åse Trulsdatter Trandum og Hallstein Trandum er nevnt i NST 36, s. 207, men det nummeret har jeg ikke tilgjengelig.Nærmeste eksemplar av bygdeboka for Eidskog befinner seg i Oslo, og dit hadde jeg ikke tenkt meg med det første. Er det noen som har denne boka eller kjenner til en eventuell Truls Trandum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Trandum er i bb. Eidskog bd. IV s. 332-461. Det eneste jeg finner relevant, er Hallstein Eriksen Trandem, 61 år i 1664 d. i Christiania 1688 g.m. Åse Trulsdatter (Trugelsdtr.) d. i Christiania 1699 (s. 344). De har to barn som er kjent. Mvh. Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiNST 36, side 207: Lars Løberg: Nye biter i et gammelt puslespill - slekten Colbjørnsens forbindelse til Arneberg, Vølsnes og Gile: 'I 1642 finner vi dessuten Gunner Kveset i Hof, Hallsten Trandem i Eidskog og Arne Garder i Nannestad som eiere av kalipgods. Hallsten Trandem var lokal pengemann. det synes ikke som at han selv kan være odelsberettiget til kalipgods, men hans kone, Åse Trulsdotter, er av ukjent opphav. Hun kan muligens væe en datter av Truls og Rønnaug Røtnes. ..'Halsten og Åses datter Inger var gm. Paul Tostensen, muligens Arneberg.Ellers er det skifte etter Halstein i Oslo her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25393/91>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25393/91Og etter svigersønnen Paul Tostensen her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk for opplysningene. Det ser ut som jeg må lete andre steder enn i Eidskog etter denne parteieren.Men takk for henvisningen til skiftet etter jordegodssamleren Hallstein Eriksen Trandum, som i andre sammenhenger er en svært interessant person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.