Gå til innhold
Arkivverket

[#79664] Marie Magdalene til Amerika.


Gjest Tor Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Mathisen

Johan Torgersen og Martha Moltzau fikk ei datter, Marie Magdalene, født 10. april 1861 i Brønnøy. I 1888 reiste hun til Amerika (Chicago IL). Kan noen hjelpe med hvordan det gikk videre med henne ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nei, jeg finner ikke henne hverken i folketellinger (1865/75) eller utvandrerlister, Trondheim Kristiania heller. Jeg kan jo ha brukt harelabb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jo, familien finnes under 'Brønø' i Nordland både i 1865 og 1875. Hun bodde sannsynligvis ikke hjemme da hun emigrerte i 1888, og er vel da registrert som utflyttet i kirkeboka på bostedet i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, jeg ble nok lurt ved å bruke Johansen som patronym. Hun(Marie Torgers. heimstad Brønøy) reiste fra Trondheim 3. september 1888. Chicago var nok ikke endelig reisemål. Hvis det var så, så har Hennepin county 4 mill. innbyggere, så det er nok ei nøtt, hvis hun skulle funnet på å gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg er visst ikke helt med idag, men tar meg inn igjen selv: Hennepin County er der hvor Minneapolis ligger, og har sikkert et par mill. innbyggere. Chicago, Ill ligger jo i Cook county. Cook hadde i folketellingen 2000 hele 5.376.741 innbyggere, så jeg legger til mere enn 1 million i forhold til tallet jeg skrev i (5), da jeg tenkte Cook og skrev Hennepin. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Det er flere norske Mary født apr 1861/62 i 1900 tellingen i Chicago (Cook county), men ingen passer helt med emigrasjonsåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I (5) setter jeg et spørsmålstegn ved Chicago som endelig reisemål. Tenk på de mange som oppgav New York eller en annenstorby, men som reiste videre. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I (5) setter jeg et spørsmålstegn ved Chicago som endelig reisemål. Tenk på de mange som oppgav New York eller en annenstorby, men som reiste videre. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Takk for svar. Jeg vet ikke om det kan være til hjelp til å finne Marie, men hadde en bror : Konrad Ulrik f. 22.mai 1867. Jeg har fått opplyst at han døde i 1941. Til Amerika i 1890. Gift ca. 1892 med Emma (fra Sverige). Bosted Minneapolis. Han kalte seg Conrad U. Nordhus i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ulrik bodde også i Anoka couty, MN. I 1910 er han enkeman og bor i Minneapolis.1900 United States Federal CensusName: Conrad Nordhus Home in 1900: Fridley, Anoka, Minnesota Age: 33 Birth Date: May 1867 Birthplace: Norway Race: White Gender: Male Immigration Year: 1890 Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's name: Emma C Marriage Year: 1892 Marital Status: Married Years Married: 8Household Members: Name Age Conrad Nordhus 33 Emma C Nordhus 32 Conrad E Nordhus 7 Elea M Nordhus 4 Martha C Nordhus 2 Ester E Nordhus 3/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Mulig kandidat???Groom: Peter Schiller Groom's Titles & Terms (Original): Groom's Race (Original): Groom's Race (Standardized): Groom's Age: 23 Groom's Estimated Birth Year: 1866 Groom's Birth Date: 1866 Groom's Birthplace: Bride: Marie Torgersen Bride's Titles & Original): Bride's Race (Original): Bride's Race (Standardized): Bride's Age: 27 Bride's Estimated Birth Year: 1862 Bride's Birth Date: 1862 Bride's Birthplace: Marriage Type: Marriage Marriage Date: 30 Mar 1889 Marriage Place: Chicago, Cook, Illinois Intended Marriage Date: Intended Marriage Place: Groom's Father: Groom's Father's Titles & Terms (Original): Groom's Mother: Groom's Mother's Titles & Terms (Original): Bride's Father: Bride's Father's Titles & Terms (Original): Bride's Mother: Bride's Mother's Titles & Terms (Original): Groom's Marital Status: Groom's Previous Wife: Bride's Marital Status: Bride's Previous Husband: Groom's Paternal Grandfather: Groom's Paternal Grandmother: Groom's Maternal Grandfather: Groom's Maternal Grandmother: Bride's Paternal Grandfather: Bride's Paternal Grandmother: Bride's Maternal Grandfather: Bride's Maternal Grandmother: Additional Relatives: Film Number: 1030180 Frame Number: Digital Film Number: 4271104 Image Number: 1165 Reference Number: 137918 Collection: Illinois, Cook County Marriages, 1871-1920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Groom's Name: Conrad T. Nordhus Groom's Birth Date: Groom's Birthplace: Groom's Age: Bride's Name: Emma C. Melblom Bride's Birth Date: Bride's Birthplace: Bride's Age: Marriage Date: 26 Nov 1892 Marriage Place: Minneapolis, Hennepin, Mn Groom's Father's Name: Groom's Mother's Name: Bride's Father's Name: Bride's Mother's Name: Groom's Race: Groom's Marital Status: Groom's Previous Wife's Name: Bride's Race: Bride's Marital Status: Bride's Previous Husband's Name: Indexing Project (Batch) Number: M39304-6 System Origin: Minnesota-VR Source Film Number: 1380433 Reference Number: 2:3Z9C0MG Collection: Minnesota Marriages, 1849-1950         

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Vanskelig å si om det er rett Marie.1920 United States Federal CensusName: Marie Schiller Home in 1920: Chicago Ward 33, Cook (Chicago), Illinois Age: 57 Estimated birth year: abt 1863 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Spouse's name: Peter E Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1889 Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name Age Peter E Schiller 52 Marie Schiller 57 Joseph Micari 24 Martha Micari 29 Dale Lindsay 5-1930 United States Federal CensusName: Marie Schiller Home in 1930: Chicago, Cook, Illinois View Map Age: 66 Estimated birth year: abt 1864 Relation to Head of House: Wife Spouse's name: Peter Race: WhiteHousehold Members: Name Age Peter Schiller 63 Marie Schiller 66Peter er norsk. Begge imm i 1888.-1910 United States Federal CensusName: Marie Schiller Age in 1910: 27 Estimated birth year: abt 1883 Birthplace: Nov Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Nov Mother's Birth Place: Nov Spouse's name: Peter Home in 1910: Chicago Ward 17, Cook, Illinois Marital Status: Married Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1887Household Members: Name Age Peter Schiller 42 Marie Schiller 27 Martha Schiller 20 Peter Schiller 16Tror det står alder 47 på image, men vanskelig å lese første siffer.-1900 United States Federal CensusName: Mary Schiller Home in 1900: Chicago Ward 17, Cook, Illinois Age: 32 Birth Date: Apr 1867 Birthplace: Norway Race: White Gender: Female Immigration Year: 1888 Relationship to Head of House: Wife Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 2 Mother: How many children: 2 Spouse's name: Peter J Marriage Year: 1889 Marital Status: Married Years Married: 11Household Members: Name Age Peter J Schiller 34 Mary Schiller 32 Martha Schiller 9 Peter Schiller 6Står apr 1867 på image, hadde det bare vært apr 1861...-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hanne Line nevner i innlegg (16) at Peter er norsk og skal ha reist over i 1888. Den nærmeste jeg kan se der som reist over Trondheim er en 22 år gammel handelsbetjent f. i Vefsn, Peter Schjelle. Han hadde Chicago som bestemmelsessted. Reiste med Hero og noe tidligere enn Marie - i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Dere har nok funnet den rette Maria Torgersen. Jeg såg på det håndskrevne originalskjemaet fra 1900 census og mener fødselsåret like godt kan tydes som 1861, og alderen 38.Bra jobba, Hanne Line !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.