Gå til innhold
Arkivverket

[#79666] Nygaards Sedler til Jydske Slægter


Gjest Gudrun Wallengren
 Del

Recommended Posts

Gjest Gudrun Wallengren

'Nygaards sedler til jydske slægter' er nu på nettet, gennem Dansk Demografisk Database http://ddd.dda.dk/ De ligger under Andre Kilder.Hvem var arkivar H. S. A. Nygård (1869-1964)?Nygård var ansat ved Landsarkivet i Viborg fra 1897 til 1913. I 1913 blev han, som han selv skriver det, 'tvangsforflyttet' til København. Et løst rygte siger også, at han blev forbigået ved besættelsen af en stilling i Viborg, hvorefter han fornærmet tog til København, og i den forbindelse tog sit seddelapparat med sig. Dette skulle være forklaringen på, at alle de mange sedler omhandlende jyske forhold er endt i København!Af ”Hovedgårde og bøndergods nord for Kongeåen 1624-1805” fremgår det, at Nygård som menneske var en afholdt kollega, respekteret for sin viden og dygtighed, men han kunne også være kantet og stejl, ”en sær snegl”. Han var dybt konservativ af natur, modstander af folkestyre, fagforeninger og kvindefrigørelse og moderne teknik i alle dens former.Dette projekt ville måske ikke på alle områder have glædet ham, men vi tror på, at det ville have glædet ham, at hans store arbejde kan blive til glæde for de mange, der ikke har mulighed for at komme på Rigsarkivet.'Jeg kunne også bare være begyndt i Nygårds jyske sedler. Det er 205 kasser med navnesedler, der henviser til kirkebøger, kancelli, rentekammer, folketællinger, matrikel, grundtaxter og hvad ved jeg, i alt over ½ million sedler. Lykkelig den der har aner i Jylland med lidt specielle navne eller stillinger! Her fandt jeg mine Ravn'er og Schaarup'er i massevis. Og det var i Harre på Salling, i Århus og i Kolding. (I øvrigt er der tilsvarende - mindre - seddelapparater for Sjælland, Fyn, Lolland-Falster, men desværre ikke Sønderjylland). Nygård havde også en seddel på Maren Ravn, med henvisning til Trols Nielsen! Og her fandt jeg så deres bryllup i Bredsten ved Vejle, på herregården Keldkær. Jamen uden Nygårds sedler havde jeg ved gud aldrig fundet på at søge der. Jeg er næppe den eneste, der gennem årene har opsendt en stille tak til arkivar Sigvard Nygaard i hans himmel.'Sådan skriver Steen Thomsen i sin artikel 'Panden mod muren!' der har været trykt i 'Slægt & Stavn' 1994.4 og i 'Slægt & Data' 1995, og faktisk er Steens beskrivelse af Nygårds sedler særdeles rammende.Jytte Skaaning og Bente Klercke Rasmussen skriver i ”Find din slægt og gør den levende” blandt andet: ”Du kan spare meget tid ved at benytte disse sedler, og der er mange oplysninger, du aldrig vil kunne finde, hvis ikke du bruger dette seddelkartotek.” Dette er grunden til, at vi ofrer tid og kræfter på at digitalisere sedlerne.Hvor mange sedler er der? Der er 425.433 sedler inkl. bagsider.Kilder: ”Hovedgårde og bøndergods nord for Kongeåen 1624-1805” ”Dansk Kulturhistorisk Opslagsværk” 1991 ”Find din slægt og gør den levende” af Jytte Skaaning og Bente Klercke Rasmussen ”Håndbog i slægtshistorie” af Hans H. WorsøeHvad er Projekt Nygårds sedler?Projekt 'Nygårds Sedler' blev kørt som et privat initiativ efter direkte aftale mellem Hanne og Merete fra Projektgruppen på den ene side og Landsarkivar Jansen og Rigsarkivar Noack på den anden sideDenne aftale forudsatte, at Rigsarkivet stillede materialet til rådighed, mod til gengæld at få kopier af alle billeder og indtastninger, men at hele projektet i øvrigt kørtes og styredes af en selvbestaltet initiativgruppe, i daglig tale Projektgruppen.Projektgruppen bestod af følgende medlemmer:Merete Nielsen Hanne B. Stegemüller Mona Fabricius Leif Sepstrup Arne FeldborgProjektet blev forberedt og planlagt i løbet af foråret og sommeren 2008. Fotografering og indtastning af de godt 420.000 sedler blev udført af 5 fotografer og ca. 35 indtastere i perioden oktober 2008 til december 2009. - Selv har jeg haft megen gavn af Nygaards sedler, i den udgave der står på Rigsarkivet i København. Rigtig god fornøjelse, og fortsat God sommer til alle.Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ved Statsarkivet i Kristiansand finnes det en 'seddelsamling' etter den flittige postmester i Hjørring, Carl Klitgaard - en fortegnelse over de nordjyder han hadde registrert innvandret til Norge (vesentlig til Sørlandet). Det hadde selvsagt vært flott om dette materialet også kunne bli scannet etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Hej alleBurde dette indlæg have været placeret et andet sted?F.eks under 'Kilderegistrering'?Eller er titlen forkert, måske skulle den have været lidt mere dramatisk?Det er jo helt oplagt, at man ikke søger på 'Nygaard', uden i forvejen at vide at han findes, og hvad han står for.På det svenske 'Rötter', i 'Anbytarforum',findes en rubrik: 'Links'.Den er absolut ikke god nok, for den er hverken opdelt efter emner, lande eller andet.Alligevel er der dog lidt at gå frem efter.Venlig hilsen Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.