Gå til innhold
Arkivverket

[#79670] Feil i Census 1900, Stavanger?


Gjest Oddvar Hellang
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Hellang

Folketellingen1900:Stavanger 40 45 Pedersgaden 109 n 2 11 4 11 7 1ste 1 1/2 Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Mellombels bustad Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf. 20057 1 Nils Jørgens. m f Bergen hf g Foreviser Lysbilleder 1855 t n s 20058 Grethe Jørgens. k b hm g Klædevask 1855 t n s 20059 Martin Jørgens. m b s ug Barbersvend 1869 t n s 20060 Karl Johan Jørgens. m b s ug Guldsmed lerling 1871 t n s 20061 Andreas Jørgens. m b s ug Løsarbeider 1874 t n sNB! Foreldrene Nils og Grethe må vel ha feil alder?! De skal etter folketellingen ha blitt foreldre 14 år gamle! Finner ingen Nils i dåpsregistrene for Bergen 1855!Kan noen hjelpe - her står jeg fast....vh Oddvar Hellang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Dette ser feil ut, ja! Det hender jo det er feil i kilden, eller det kan være i registeret her. Men her har du jo navn og fødselsår på tre sønner, så du kan gå på 'skanna kyrkjebøker' og finne deres dåp. I noen tilfeller vil det stå foreldrenes alder/fødselsår. Hvis ikke, kan du jo lete etter foreldrenes vielse, skjønt da har du vel valget mellom Bergen og Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det kan også være fint om feilen blir anmerket på FT, slik at DA senere kan kontrollere og eventuellt oppdatere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

Hei, jeg ser du undrer deg på om det er feil i FT 1900. Det må det være. Jeg har registrert denne familien fram til 1903 i Pedersgt. 109. 1900 - 1903 Nils Jørgensen, f. 1855 foreviser lysbilder, Grethe Jørgensen, f. 1855 klædesvask, Martin 1869 barbergut 20 Carl Johan f. 1871 guldmed lærling, Andreas f. 1874 løsarbeider. Nils og Grethe Jørgensen, begge 45 år og 3 sønner. Nils arbeidet med noe så uvanlig som å vise lysbilder. Akkurat da folketellingen i 1900 fant sted var han i Bergen. Grethe drev med klesvask. Enten hun tok imot klær for vask hjemme eller om hun gikk rundt og vasket for folk vet jeg ikke. Da hun ble enke rundt 1902-03 måtte hun ha hjelp av fattigkassen. Martin var pukkelrygget, men arbeidet som barbersvenn hos Danielsen, men gikk mye ledig. Karl Johan 29 år var i gullsmedlære hos Soma, mens Andreas på 26 år var løsarbeider.Her ser det ut til at det er noe feil. Hvis moren og farens fødselsår er rett, har de fått barn da de begge var 14 år. i den kommunale folketelling for 1903 ble sønnenes alder oppgitt til å være Martin 20 år, Carl Johan 19 år og Andreas 14 år.Jeg har ikke funnet familien i kirkebøkene, når det giftet seg eller da barnene ble døpt. I 1903 var Grethe Jørgensen blitt enke. Martin var barbergutt uten noe å gjøre. Carl var lærling hos guldsmed Soma, og Andreas var barbergutt hos Enoksen. Det ser ut til at barna er født i 1880 årene, og da passer alderen på foreldrene bedre.Hilsen Lisa Min hjemmeside om Pedersgaten pedersgaten.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Hellang

Takk til dere som har respondert i denne saken. En spesiell takk til Annelisa for hennes info fra den kommunale tellingen i 1903. Guttenes alder - slik det er oppgitt da - passer sikkert bedre.Mitt problem er nå å finne Nils & Grethe og sønnene i kirkebøkene, noe jeg til nå ikke har klart. Kanskje noen lykkes bedre enn jeg?Annelisa: Nils var vel ikke nødvendigvis i Bergen i hht FT 1900, men var vel født i Bergen?Hilsen Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Hei Oddvar.Den 4 juni 1879 gifter ungkar og bakersvend Nils Jørgensen (f. 1 mai 1856) fra Østerlid, Skjold seg med enken Grete Elisabet Gabrielsdatter (f. 9 jul 1843) fra Stavanger. I kirkeboken står det at hun er født i Egersund. Det er feil, men hun er konfirmert i Egersund. Grete Elisabet var i 1. ekteskap gift med skomaker Markus Larsen, som døde i 1874.Dersom dette er ekteparet, som er nevnt i overnevnte folketellinger, så er mulighetene mange. Er det Deres barn? Er det hennes barn fra 1. ekteskap? Eller er det barn som De har tatt til seg? Jeg finner Grete Elisabet som enke i FT-1875 i Stavanger, men ikke barna som er nevnt i debatten.Ekteskapet. Lenkemvh Gaute Klepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

Hei Oddvar.Hvis du sender meg epostadressen din kan jeg sende bilder av de lokale folketellingene. lisatk@lyse.net. I Digitalarkivets folketelling står det : Mellombels bustad : Bergen, men alle skal være født i Stavanger. Vi får bare lete.Hilsen Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Hellang

Hei Takk til Gaute og Lisa for god hjelp så langt.Noe er avklart, men det er fremdeles mange spørsmål..Har funnet en del om Grethes første mann, Marcus Larsen, etter at Gaute satte meg på sporet, men Nils og Grethe og barna deres er fremdeles noe gåtefulle.Spennende med den nyfunne sønnen Jørgen Racin, som vel må våre død i 1900? Er særlig interessert i Martin som er min svigerdatters ane.Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Hellang

Hei Fantastisk hjelp fr Gaute og Lisa. Skjønner jeg traff på skikkelig proffe folk! Hvordan Gaute kom på å lete i Evangers kirkebøker, forstår jeg ikke....Dermed er vel denne diskusjonen avsluttet, men jeg tar meg frihet til å starte en ny: Opphavet til Nils og Grethe klarer jeg ikke å finne noen løsning på - hverken i folketellinger eller Stavangers kirkebøker!!?Hilsen Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Hei Oddvar.Her har vi dåpen til Grete Elisabet den 25 juni 1843 i Stavanger Domkirke den 25 juni 1843. Nr. 215. Lenke Grete sine foreldre er ikke gifte. Det kan bli meget vanskelig å finne Dem. Trenger hjelp av noen som er flinke til å lese tekst i kikeboken, særlig stednavn. Det kan se ut som om Grete er født på Våland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Hei Oddvar.Nils Jørgensen er døypt 18 mai 1856 i Skjold. Nr. 16. Lenke Han har også ugifte forelde, Jørgen Nilsen, Østerlid og Ragnhild Bergesdatter, Lindanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Nesten 100% sikker på at det står Fedde (Feda idag) Qvinnesdal, på Gabriel Nielsen.Og då er det jo mogeleg at det er denne, får sjå om du kan finna han blant utflytta frå Feda omkring 1840.Lenke, Norway&p=recordResults&surname=nilsen&searchType=close&givenName=gabriel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Takk til Mariann, som fant sporet til Ogna.Fra gard og ætteboka for Haa, del Ogna. Side 72, nr. 20, under Hølland. Elen Elisabet, f. (1820?). Ho budde i Stavanger og hadde 2 barn. 1. Grete Elisabet, f. 1843. 2. Nils Peder Gabrielson, f. 1847.Faren til Elen Elisabet er Peder Asserson, Hølland f. 1785 og døde 20 juli 1823. Han ble gift 10 oktober 1813 med Rakel Karina Tønnesdatter fra Sirevåg, f. 1785, d. 1870. Peder Asserson tok over bruket etter faren. 4 barn er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Hellang

Hjertelig takk til fantastisk sommerinnsats fra Mariann og Gaute! Nå nærmer vi oss faktisk mitt hjemsted - Lista - som nabokommune til Kvinesdal.PS er det noen som vet noe om kona til Martin Sørensens kone Marie?vh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.