Gå til innhold
Arkivverket

[#79673] Navneforvirring ?


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Jeg har i lang tid lett etter hvor det ble av min farmors første mann. Igår ble jeg klar over at sammen med min fars halvsøster ligger det en mann kalt Alf Peter (begravet i 1947, Ski, Akershus)mens mannen jeg har lett etter het Adolph Peter med samme etternavn. Er det noen som har ideer og tanker om dette så blir jeg kjempeglad. Har sittet og tenkt at det var vel ikke bare, bare og hete Adolph etter krigen.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Takker for hjelpen.Adolph Peter Hallingstad finnes ikke på gravminner. Jeg ringte kirkevergen på Ski i går og det var da jeg fikk høre om Alf Peter Hallingstad.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Hvis jeg forstår deg rett, lurer du egentlig på om det er tenkelig at Adolph Peter har skiftet navn til Alf? Det er vel ikke utenkelig, nei.Hvis han har skiftet navn offisielt, må det vel finnes i folkeregisteret - skjønt han gjorde det vel neppe før etter krigen. Jeg er usikker på om en slik navneendring fra den tida finnes i folkeregisteret eller i kirkeboka, eller om det er registrert noe sted. Fra Wikipedia om folkeregisteret:'Selv om det tidligere var regelmessige folketellinger, ble løpende folkeregistrering først innført som et (frivillig) kommunalt ansvar i 1905. Disse registrene var ofte unøyaktige, siden det ble registeret når personer flyttet inn, men i liten grad når folk flyttet ut. Under krigen innførte tyskerne pliktig kommunal folkeregistrering, av militære og kontrollmessige hensyn. Registrene ble i liten grad vedlikeholdt, siden de kunne bli brukt til tvangsutskrivinger. Under krigen ble registrering av fødsler, vigsler og dødsfall overført fra geistlige myndigheter, men vielser ble tilbakeført igjen etter krigen. I 1945 ble folkeregistreringen gjort statlig og forvaltet av Statistisk sentralbyrå (SSB). Ny lov om folkeregistrering ble innført i 1946, og nåværende folkeregisterlov i 1970.'Men det er sikkert noen her inne som vet mer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.