Gå til innhold
Arkivverket

[#79678] Transkribering av en kolonne i kirbok for Skjerstad


Gjest Finn Roaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Roaas
Lenke Nordland fylke, Skjerstad, Ministerialbok nr. 852A06 (1820-1833), Konfirmerte 1829, side 510-511. Jeg har litt problemer med kolonnen 'Dom angaaende kunnskab og Opførsel. Jeg ser at det står meget måtelig i bog; at 5 ... og så stopper det opp. Er det noen som kan tyde det? Det gjelder innførselen til Elen Christine Pedersdatter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Roaas

Ja, hun heter ved dåpen Elen Christine Hansdatter og ved konfirmasjonen Elen Kirstine Hansdatter Lund. Hennes far er Hans Christensen og moren Elen Pedersdatter. Når hun dør som kårenke 21.3.1892 heter hun Ellen Kristin Hansdatter. Det kolonnen 'Dom anaaende Kunnskab og opførsel jeg ikke har fått med meg alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Omtrent slik: 'Meget maadeligt i Bog, de 5 Parter og Huustavlen i Cathechism, samt nogle Sprog. Al anvendt Flid af Skoleholderen og Klokkeren har ikke kunnet bringe denne Tungnemmede videre; ei heller ved Præstens Underviisning sporedes synderlig Fremgang hos hende'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Roaas

En stor takk til Else B. Rustad. Det var noe lignende jeg hadde kommet frem til, men jeg trodde ikke at de skrev så nedsettende om en konfirmant, så jeg trodde ikke på hva jeg selv hadde skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.