Gå til innhold
Arkivverket

[#79679] Svensk emigrantdatabaser?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Jeg forsøker å hjelpe en amerikansk venn med svenske aner med å finne røttene i Sverige. Jeg har navnene på hans besteforeldre som kom til USA hhv. 1888 og 1892/93 en rimelig god peiling på sted, år, måned og dato for deres fødsel. I den sammenheng: Finnes det et sted i Sverige som heter Näsfors?Er iferd med å kjøpe meg tid på Genline.se, men er usikker på om det finnes noen svenske databaser for emigranter slik vi har på Digitalarkivet. Er det noen som kjenne rtil det?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner et sted som heter Näsfors ved Anundsjø, Ångermansland ved søk i Sverige. Vet ikke om denne lenken går inn ? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei . Jeg har emigrantprogrammene Emibas og Emigranten, bra programmer som finnes å kjøpe. Jeg har dem. Så om du legger ut info her på debatten eller sender det til meg i mail, så kan jeg gjerne sjekke om dine er med. Hilsen Anne Lene Hagen alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei og takk for tilbudet!Iflg de opplysningene jeg har fått het de to hhv. Charlie (Carl i Sverige?) Olson og Anna Celine Lundvall.Carl Olson ble skal være født 15.12.1869 i Näsfors - Anne Celine Lundvall skal være født i Ludvika 11.5.1873. De kom til USA hhv. 1888 og 1892.Carl Olsons foreldre har jeg ingenting om - Anna Celine Lundvalls foreldre het, så langt jeg kan lese av litt løse notater jeg fikk, Johanna Mathilde Danielson og Carl Johnson Lundvall.Har ikke peiling på om foreldrene til de to emigrerte, men Carl/Charlie og Anna Olson er å finne i Grand Forks, ND fra 1900-1920.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Da har jeg i allefall funnet Anna Celine. Hun skrives som Anna Selina Sundvall (ikke Lundvall). Her er det som er om henne i emibas:Post 976991Sundvall, Anna Selina Järnvägsarbetardotter (ogift kvinna)f. 11/5 1873 i Ludvika, Kopparbergs län (Dalarna)Utvandrad 6/5 1892 från Ostadig Hemvist Edänge, Ljusdal, Gävleborgs län (Hälsingland) till Hamilton, USAKälla: Husförhörslängd, s. 330Emibas emigrationsakt: Ljusdal X 1892 014Som du ser så reiste hun alene. Fant henne også i 1880 tellingen, sammen med sine foreldre. Da heter de Lundvall allikevel. Her er fra tellingen:Sökresultat Register: Folkräkning 1880 (Gävleborgs län)Om personen Namn: Anna Selina Hemförsamling: Ljusdal Hemort: Edänge Kontrakt: Helsinglands Westra Öfre Län: Gävleborg Födelseår: 1873 Födelseförsamling: Ludvika Kopparbergs län Civilstånd: Ogift (O) Karl Jönsson Lundwall, f. 1839 i Hjärsås Kristianstads län, Järnvägsarbetare Mathilda Danielsdotter, f. 1834 i Ludvika Kopparbergs län Johanna Fredrika, f. 1858 i Ludvika Kopparbergs län Anna Selina, f. 1873 i Ludvika Kopparbergs län Karl Ferdinand, f. 1875 i Ludvika Kopparbergs länJohanna Fredrikka f 1858 er ikke barn av Karl og Mathilda men stedatter.Carl Olsson har jeg ikke funnet enda, men skal lete mer etter han i morgen.I og med at du har tenkt å ta et abb på genline så har jeg ikke sjekket noe i kirkebøker eller husforhør, for det regner jeg med at du da vil gjøre selv.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Anne Lene!Takker og bukker dypt! Da var opplysningene jeg fikk ikke så dumme allikevel, selv om de bare var skriblet ned i kanten av et ark! Det er flere år siden jeg hadde et abonnement på Genline, så det er nyttig å ha noen faktiske opplysninger som ledetråder slik at jeg igjen kan få frisket opp hvordan det funker!Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har lett litt mer etter Carl Olsson uten å finne noe om han. Vet du noe mer om han ? Er du sikker på f.dato/sted? Søsken ? osv.. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for at du tar deg bryet med å lete!Sorry! Det eneste jeg har fått vite om Carl/Charlie Olson er fødselsdato, -år og fødested. Fødested er skrevet som Nasfors, men jeg har (feiaktig, kanskje) antatt at det skal være Näsfors. I de amerikanske folketellingene er det dessuten oppgitt at han kom til USA i 1888. Utover det har jeg ingenting, hverken om foreldre eller søsken.Ellers fant jeg Anna Seline i databasen for Ellis Island i 1892. Hun er innført som Anna Lundrall - reisemål Hamilton. (det må være Hamilton, Ohio). Kom til Ellis Island på 'S/S Britannica'.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.