Gå til innhold
Arkivverket

[#79681] Jørgen Olsen (Imsdalen?) og Sidsel Eliasdatter Åsen


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Som utflyttede fra Tjerne-eie i Ringsaker 1856 til Nes, finner jeg Jørgen Olsen og Sidsel Eliasdatter med barn. Sidsel er fra nordre Åsen i Romedal. Datter av Elias Tommesen som muligens var fra Nes? Har noen ytterligere informasjon om Sidsels foreldre?Jørgen Olsen Tjerne-eie kan være den samme som Jørgen Olsen Imsdalen som giftet seg med Ingeborg Jensdatter Bretteng? (Kjenner ikke dette navnet Bretteng). Hun kan være fra Ring, men det har jeg ikke forsøkt å finne ut av. Dersom Jørgen Olsen var enkemann da han giftet seg ca 1840 med Sissel Eliasdatter, så seiler Jørgen Olsen Imsdalen opp som kandidat. Sissel flytter fra Romedal i 1840 og kalles da kone. Jeg vil tro denne familien finnes igjen på Haug på Nes som gårdbrukerfamilie.Er det noen som har ytterligere opplysninger om disse folka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Vielse 12.04.1839, nr. 10 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9108&idx_id=9108&uid=ny&idx_side=-58>LenkeUtflytta fra Romedal 1841, attest 28.12., nr. 20 LenkeUtflytta fra Ringsaker nr. 47, attest 22.09.1856 Lenke1865 LenkeSissel var - som du skriver - fra Nordre Åsen (nedre). Foreldre var Elias Tomassen (Hechman), født i Romedal 1777 og død på Nordre Åsen 16.09.1868, gift 01.03.1802 med Marte Olsdatter fra Lindberget i Elverum Lenke Elias bodde hos søtera Anne i 1801 Lenke Elias sine foreldre var Tomas Abrahamsen Clausen Hechman, døpt i Akershus slottskirke 11.12.1735 og gravlagt 07.01.1787, Lunden i Romedal, og Karen Sophia Vosfraff fra Id i Østfold.Se også disse temaene: Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Trond! Takker for informasjonen om Sidsels slekt!. Jeg stopper føringen med dem som bodde på nordre Åsen. For meg var det fint å få den avklaringen.Da gjenstår det å avklarehvem Jørgen Olsen er. Er han fra Imsdalen? I så fall, når døde kone nr 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da har jeg avklart og fått svar på alle spørsmål. Hjertelig takk til Trond Øivindsson Lunde. Årsaken til at jeg fattet interesse for saken var at Sissel het Eliasdatter. Jeg trodde hun var av ei anna 'Elias-slekt' som også var innom Tjerneeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.