Gå til innhold
Arkivverket

[#79685] Løytnant A. Tandberg


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Løytnant A. Tandberg eide garden Neråsen i Vardal ved Gjøvik 1840-45. Han var sønn av Christian Engebret Wilhelm Paulsen Tandberg 1724-1780 som døde i Vardal, nevnt i Ovenstad.Har funnet løytnant Andreas Lund Tandberg (1784–1848) som eide Hurdal glassverk, som ANTAKELIG er samme person.Noen som vet noe sikkert?Hvor og når født/død, gift, barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Hvis du sjekker ut boken 'En slekt Tanberg-Tandberg / ved Elisa Tandberg' utgitt i 1938 så får du nok svaret du søker.... Du finner ut hvor de har boken på Bibsys.no....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei GeirIflg. Tandbergboka side 158, er Andreas Lund Tanberg f. 17/11 1784 sønn av Kapt. Peter Tanberg. Det står ganske mange sider om han, hvis du har en e-post kan jeg sende deg kopi av sidene.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Problemet er bare at faren ikke het Peter, og jeg burde sett at Andreas Lund Tandberg ikke kan være riktig mann da han er født 4 år etter at faren døde - de drev vel ikke med nedfrysing den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Slektsnavnet TANDBERG som innlegg 2 viser til, er vel et slektsnavn som har utgangspunkt i en gård i Norderhov/Ringerike. – En slekt som Christian Engebret Wilhelm Paulsen Tandberg tilhørte.Nå er det også en gård med navnet TANDBERG (mellom Skreia og Kapp) i Vardals nabo-prestegjeld, der brukeren het Anders i minst to generasjoner (i første halvdel og midten av 1800-tallet)Hvilket sted Andreas Lund Tandberg har navnet sitt fra vet jeg ikke, men det vil slett ikke forundre meg om han har Toten-forbindelse og dermed også en eller annen slektrelasjon til den løytnanten som eide Neråsen i 1840-åreneFinnes det forresten noen kilde for den første setningen i innlegg 1, og har du sjekket bygdeboka for Vardal, siden jeg er frimodig nok til å dra inn Toten-Tandberg og ikke konsentrerer ved Ringeriks-Tandberg?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Tom, tusen takk for bildene.Jeg antar at siden det neppe står noe i boka om at Engebret hadde familie så er vel dette en indikasjon på at han kanskje ikke var gift - men sikkert er det vel ikke.Mitt utgangspunkt er Bygdeboka for Vardal som oppgir at Engebret var far til løytnant 'A', men man kan ikke stole 100% på boka. Det oppgis f.eks der at Engebret døde på Neråsen - men Hage er nok mer sannsynlig - kirkeboka oppgir ikke sted. De eneste andre spor jeg finner av Engebret i kirkebøkene er at han var forlover i Biri 1756 og i Vardal 1764.Proklama nederst i siste bilde er undertegnet av Tosten Bye, som jeg ut fra teksten antar kan være en arving. Er han nevnt i boka - f.eks bror eller svoger til Engebret?Jeg ser at det er 4-5 Tanberg garder i Norge, så det er litt å velge mellom - dessuten kan det være et påtatt navn.Hvis løytnanten ikke var sønn av Engebret åpner det også for Andreas Lund Tandberg, men han var kanskje for rik til å kjøpe en gard som Neråsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

GeirIflg. boka er Procurator Tosten Bye gift med Anne Cathrine Tandberg f.1738- d. 1825 (søster til Engebreth Tandberg) På slektsoversikten i boka er det ikke nevnt noen barn på Engebreth, men hvem vet. når det gjelder Andreas så har jeg ikke lest igjennom alle sidene, hvis du har en e-post kan jeg sende det til deg. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Siden Tosten Bye skriver 'På egne ...' tyder det vel da på at Engebret ble arvet av søsknene.Min vanlige e-post adr er geir punkt thorud på getmail pkt no - men det du sender er vel såpass stort at du må bruke geirthorud på gmail pkt com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Tom har sendt med sidene i Tandberg-boka som handler om Andreas Lund Tandberg.Han vokste opp i Søndre Land, så fra Neråsen ville han kunne se nesten helt til det stedet han vokste opp - et par mil fra Neråsen. Et par mil i motsatt retning lå Biri glassverk som han var medeier i, og han kunne enkelt ta seg fram til Hurdal ved behov (f. eks på Mjøsa). Vardal bygdebok opplyser at A. Tandberg forbedret gården Neråsen vesentlig - i samme stil som A. L. T. gjorde i Hurdalen, at han var storkar som kjørte med to hester foran vogna og at den tidligere eieren av Neraasen hadde gjort mange store foretninger med A. Tandberg.Alt dette drar i retning av at A. T = A. L. T. - men bevis mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Ser ut som jeg har funnet beviset. Ved kjøp av Neråsen utsteder ANDREAS (fornavnet skrevet helt ut) Tandberg en pantobligasjon på 3000 spd til forvalter Christopher Berg i Christiania - dvs forvalter av Christiania Glassmagasin og deleier i glassverkene.Iflg panteboka for Toten, s. 596 mars 1841 - Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ekteskapsinngåelsen mellom Leutnant Andreas Tandberg og Jomfru Birgitta Sisilia Pind 11.8.1809 i (Søndre) Land. Nederst høyre [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9355&idx_id=9355&uid=ny&idx_side=-184>Lenke . (Biritte SEVERINE ved FT1801 Lenke ).Se ellers Store Norske: LenkeI en Slekt-forumdebatt (vedr. Pind) fremkommer det at Andreas Lund Tandberg var født i USA!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det hender at fadderne ved barnas dåp kan gi ett hint om familiens omgangskrets og forbindelser. 'Leutenant Andreas Tandberg og Frue Birgithe Sisilia Pind' hadde datteren Gunild Sophie Cathrine til dåpen 13. desember 1811 Lenke Hadde de flere barn mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Med mindre det finnes en plass i Land som heter Usa så er nok fødested USA oppspinn.Dåpen finnes nederst høyre her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9355&idx_id=9355&uid=ny&idx_side=-5>LenkeIflg de sidene fra Tandbergboka som Tom har sendt meg var han født på Endrerud - i Nordsinni i Nordre Land. En fadder er fra Tomle som også ligger i Nordsinni.Ellers kunne det være interessant å få vite hvordan slektskapet var mellom løytnanten og kapteinen som ikke var far. Peter Tandberg var vel antakelig også en Paulsen slik at kaptein Engebret kan være Andreas sin onkel?Vielsested for Andreas og Birgitte er feilaktig oppgitt som Larvik i Tandberg-boka. Se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Andreas Lund Tandberg var altså gift med Birgitte Severine Cecilie Pind, datter av overtollbetjent Søfren Pind 1733-1816 og Marie Cathrine Eydorff 1740-1799, hun søster av byskriver Hans Eydorff i Skien.Foruten Gunild Sophie Cathrine hadde Andreas også sønnene Martin Peter Severin Tandberg 1808-1809 og Peter Martin Tandberg 1810-1859. Den eldste er født i Larvik, mens Gunild og Peter Martin er født i Søndre Land. Gunild gift 1834 i Hurdal med Jørgen Gustav Gløersen 1802-1844 sønn av Hans Gløersen og Karen Augusta Tandberg (!)Iflg. Familysearch er løytnanten født i Choctaw, Alabama, USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Far til Andreas skal være Peder Povelsen Tandberg f. 1735 på Ringerike, gift med Sophia Catharine Matheson f. 1752 i Goodhue, Minnesota, USA.Kkaren Augusta Tandberg 1782-1822 nevnt ovenfor var søster til Andreas.Far til Peder var major Povel Andersen Tandberg ca1689-1754 gift på Ringerike ca1735 med Maren Engelbrechtsdatter Neerstad.Peder var bror til Christian Engelbret (Engelbrecht) Wilhelm Tandberg som er nevnt ovenfor.Når det gjelder anene til Povel, vises til Store Norske : LenkeAt både Andreas og søsteren ble født i USA skyldes nok følgende:Moren Sophia Catharine Matheson (datter av Statius Jacob Matheson og Anna Frederica Klingenberg) var som nevnt født i Goodhue, Minnesota hvor foreldrene oppholdt seg da. De kom visstnok fra Melhus, Sør-Trøndelag - og Anna Fredrica døde i 1820 i Børsa. Sophia Catharine var gift før med Jens Reinholdtsøn Schive som døde i 1778 i Orkdal. De hadde 3 barn. Hun må ha reist tilbake til USA etter første manns død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg tviler sterkt på at en som ble født 17 november 1784 i USA kunne bli døpt 2 søndag i advent samme år (3-4 uker etter) i Land.Her tror jeg nok du må hoste opp en primærkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

At moren Sophie Cathrine begraves 27 nov 1784 i Land gjør vel ikke USA kontruksjonen mer sannsynlig, hun døde nok i barsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Geir, jeg bøyer meg i støvet.Uten fly kunne han ikke klart dette (23). Han er altså født på Land, Oppland og døpt 2. søndag i advent 1784 LenkeDa er nok også søsterens fødested Land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.