Gå til innhold
Arkivverket

[#79696] Jakob Hansen f. ca 1790 - husmann på Tangen i Nes i 1865


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

I 1865 tellingen for Nes, Akershus finner jeg Jakob Hansen f. ca 1790 som husmann på Tangen sammen med datter og svigersønn. Alle skal være født i Aurskog. Lenke Datter Inger Marie er imidlertid født i Nes 18.2.1830 og døpt der 21.2.1830 i følge scannede kirkebøker for Nes.Jeg finner imidlertid ikke ekteskapsinngåelsen til Inger Marie og Gulbrand Gulbrandsen (han er født ca 1825 i Aurskog?)Jakob Hansen ble gift 16.10.1816 i Nes med Lisbeth Knudsdatter.Kjenner noen til opphavet til Jacob Hansen - Lisbeth Knudsdatter og svigersønnen Gulbrand Gulbrandsen?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Det kan selvsagt være en kandidat, men etter opplysninger i folketellingen skal Jakob være fra Aurskog. I bygdeboka for Nes (bind II under Røtnes) står det ingen opplysninger om denne Jakob bortsett fra foreldrenes navn.I bygdebok for Nes (under Ovri) er det nevnt at Gulbrand Gulbrandsen f.ca.1825 skulle være fra Huser, men jeg finner hn ikke der i bygdeboka.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.Her er vielsen 14. mars 1858:Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 7 (1846-1858), Ekteviede 1858, side 283. Permanent sidelenke: LenkeSom jeg tenkte, sto det at han var på Huser, for det står det i bygdeboka. Nes på Romerike bd. V s. 394. (Jeg har tittet litt på Huser fra s. 436 og den eneste som er nevnt der er f. 1838 og er gift med en annen.)Som du ser, er faren hans Gulbrand Gulbrandsen Vormsund. Vennlug hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, igjen.Ved vielsen står det at Gulbrand er født i Vormsund. Jeg har funnet èn Gulbrand med far Gulbrand som er født i Nes 10. des. 1824, døpt 9. jan. 1825: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 5 (1815-1835), Fødte og døpte 1824-1825, side 174-175. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7656&idx_id=7656&uid=ny&idx_side=-92>Lenke(nr. 101 - nederst v. side)Moren er Marthe Gulbrandsdatter Haavie-eie.Det er litt utydelig tekst der, men jeg synes det ser ut som at faren er fra Vinger sogn. Her er konfirmasjonen hans i 1839: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 6 (1833-1845), Konfirmerte 1839, side 169. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg fant Jacob Hansen og Lisbeth Knutsdatters første barn f. 26. des. 1816, døpt Gulbrand 5. jan. 1817: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Klokkerbok nr. I 1 (1815-1835), Fødte og døpte 1817, side 26-27. Permanent sidelenke: Lenke (øverst s. 26)Kan Jacobs far hete Hans Gulbrandsen, tro?Når datteren Inger Marie gifter seg med Gulbrand er det med en forlover fra Rustad - Ole Gudmundsen. Her på nordre Rustad ser jeg det er en _Hans Jacobsen_ fra 1846. (Bd. V, Rustad, s. 456) Kan han være sønn av Jacob Hansen også?Gårdene Ovri, Rustad og Huser ligger nær hverandre. Grensen til Blaker er jo også rett ved. (Det er jo også mulig at grensen for kirkesognene har variert litt i dette området.) Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det står jo mer på s. 394 om Jacob Hansen og Lisbeth Knutsdatter.. Nå først så jeg at de er omtalt på Vestby med ganske riktig denne Hans f. 1821 som sønn. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Grethe og Anne Lise for god hjelp. Det ser ut til at folketellingen for Nes 1865 som sier atJacob Hansen, datter Inger Marie og svigersønn Gulbrand Gulbrandsen er fra Aurskog er feil. Inger Marie er døpt i Nes og det er trolig også Gulbrand.Når det gjelder Gulbrand er han mest sannsynlig født utenfor ekteskap - som Anne-Lise viser - mor Marthe Gulbrandsdatter fra Nes og far Gulbrand Gulbrandsen fra Vinger. Er det noen som kan lokalisere denne Gulbrand Gulbrandsen fra Vinger sogn?Ved gjennomgang av kirkebøker for Nes, finner jeg at Jacob Hansen og Lisbeth Knutsdatter døper flere barn her: 1. Gulbrand 5.1.1817 (som Anne-Lise har funnet) - 2. Hans Christian 18.3.1821 - 3.Anne Gorine 18.1.1824 - 4. Inger Marie 12.2.1826 (denne må være død før 'ny' Inger Marie døpes 21.2.1830).Lisbeth Knutsdatter er født 1789 i Stua under Horgen i Nes av foreldre Knut Olsen f. ca 1753 og Johanne Nilsdatter f. ca 1762 - paret ble gift i Nes 12.9.1789. Kjenner noen opphavet til Knut Olsen og Johanne Nilsdatter?Det gjenstår også å finne en bekreftelse på opphavet til Jacob Hansen født ca 1790.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, igjen.Jeg så at lenken til Gulbrands konfirmasjon var kommet to ganger, selv om kildeangivelsen til dåpen stemte. Det stemmer at han var født utenfor ekteskap. Jeg håper lenken er den korrekte denne gang: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 5 (1815-1835), Fødte og døpte 1824-1825, side 174-175. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 101 nederst v. side)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.