Gå til innhold
Arkivverket

[#79697] Kom Brita Olsdtr. Eikås fra Nordtveit i Fusa / Os i Hordaland?


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Brita Olsdtr. Nordtveit var enke i april 1803 da hun ble gift i Fjelberg med Mons Sjursen Eikås. I Ølen III, side 138, blir det hevdet at hun kom fra Fusa. I 1779 ble det holdt skifte etter Ola Andersen Nordtveit. Enka hans het Anna Larsdtr. og han hadde dattera Brita Olsdtr. Ei Brita ble døpt i 1767. Foreldrene var Ola Andersen og Guri Tostensdtr. Søvigen. I Folketellingen fra 1801 finner jeg en jordløs husmann Johannes Johannessen på Nordtveit i Os. Han var 28 år gammel og gift med Brita Olsdtr. Hun var 33 år gammel. Der bodde også ei enke som het Anna Larsdtr. Hun var 76 år og fikk almisser av sognet. Johannes ble gravlagt mot slutten av 1801. Alderen hans ble da oppgitt til 30 år.Er det noen som har mulighet til å sjekke mot ei evt. bygdebok at dette er samme Brita som ble gift i Fjelberg i 1803? Eller er det noen som har kjennskap til denne familien sin historie? Jeg ønsker å få bekreftet eller avkreftet fødselsår, hvem foreldrene var, når og hvem hun ble gift med første gang. Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Sitat fra bygdebok for Strandvik under Nordtveit side 468:Nils Nilsen Nordtveit (1696-1765) g. 1752 m. Anna Larsdatter Berge (Strandebarm)f.1722. Anna 2g. 1767 m. Ole Andersen Berland f.1718/19. Datter Britha Olsdatter f.1768 1g. Johannes Johannesen Lillevik (1773-1801). Husmann på Nordtveit i 1801. Britha 2g. 1803 m. Mons Sjursen Ekaas i Fjellberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Os IISøvik, s. 247Ole Andersson Søvik f. 1713 Ulven, d. 1777 gift 2.g. 1747 med Guro Torsteinsdtr. Sperrevik 1723-1774.Han etterlot seg 5 barn, av tot. 11. Ingen Brita f. 1767 er nevnt.Jeg kan ikke finne skifte etter de. Så da bør det jo finnes en dødsinnførsel etter Brita f. 1767.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.