Gå til innhold
Arkivverket

[#79703] Hjelp til å tyde skifte etter Baltser Bjørhovde, Nordfj. i Sogn og Fjordane 1701


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Litt interessant at det ikke var oppnevnt verger for barna:'Eftersom Børnene er Smaa og u=myndige beror deris Ringe tilfaldne arf hos moderen som dennem maa underholde og føde indtil de bliver saa store de noget self kand fortiene, uden Renter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for fint innspill her også Tor. Det er underlig at det ikke er verger for barna, men at moren altså skulle ta vare på deres arv, dog uten renter.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Som du ser i skiftet er Synneve Erichsdatter sin lagverge en Valdemar Myklebust. Dette må være den samme som Valdemar Pedersen på gården Myklebust i Eid, bnr. 1, 'Simabruket', gift med en Else Erichsdatter Isehaug. Dette må være søster til Synneve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk igjen Tor, og ikke minst en stor takk for materialet du har sendt meg på mail. Det skal bli interessant lesestoff i et sommervær som ikke frister til utendørs aktiviteter. Etter bare å ha tatt et raskt blikk på det du har sendt, så ser det ut til aj finner svar på alt jeg har spurt om og mere til. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hvor finner jeg gården Isehaug? Jeg kan ikke se den verken i 1666 manntallet eller 1701 teillingen.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Aase. Da fant jeg gården i Bygdebok for Bremanger bind IV.Men de er ikke nevnt der.En Erik Olsen var bruker på Isane fra slutten av 1660 tallet gift med en Kristi (Olsdtr.). Sønnen Ole overtok bruket på 1680 tallet. Men det er ikke nevnt om Erik hadde døtre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Skal jeg dømme utfra hva jeg finner i 1701 tellingen, var nok ikke den Erik Olsen som døde i 1714 den samme som var der i 1666. Men som nevnt, jeg vet heller ikke om dette er hva jeg ser etter.Det var altså ingen Erik nevnt på Isehaug. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Ad, 11: Kilden til 'Isehaug' er bygdeboka for Eid, men hvor Aaland/E.Os har dette fra, vet jeg selvsagt ikke. :=)) Isehaug kan være et bruksnavn, ikke nødvendigvis et gårsdsnavn. Erich, far til Else og/eller Synneve kan eventuelt bare ha bodd på Isehaug da disse ble født - altså er dette veldig åpent. Vi får håpe at det dukker opp opplysninger i ett eller annet skifte som vil kaste lys over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.