Gå til innhold
Arkivverket

[#79705] Oppslag i bygdebok for Nordfjord/Hornindal, gården Bjørhovde, Ingebr. Baltersen


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til nevnte bok, og gården Bjørhovde er nevnt der, ville jeg satt stor pris på om noen kunne gjøre et oppslag for meg.Ingebrict Baltersen ca 1696-1760 må trolig ha giftet seg før 1722 med en Anne Paulsdtr. ca. 1690-1763. Hva sier boka om Ingebricts opphav, og eventuelt hvem Anne var?Et skifte i 1701 sier at foreldrene til Ingebrict må være Baltser Bjørhovde og Synnøve Eriksdtr. Er dette korrekt?Ingebrict og Annes datter Marthe ble gift med en Jacob Andersen Røst 1731-1781. De slo seg ned på Nave i Davik. Men hvem denne Jacob Andersen var, er også en uløst gåte. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Bakgrunnen til Ingebrikt har du vel funne i skiftet etter faren Baltser? Bygdeboka kallar han Baltser Steffenson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Grethe og Aase for gode innspill- Dersom du har bygdeboka for hånden Aase,står det noe mere der om Baltser Steffensen og hans hustru, Synnøve Eriksdtr? Og nevner boka noe om Anne Paulsdtr. og hennes eventuelle opphav?Denne Simen Andersen Røst kan godt være en bror av Jacob Andersen. Men hvem er i så fall foreldrene deres? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan absolutt synes som en god kandidat. Alderen passer i alle fall rimelig godt. Jeg får prøve å nøste litt mer i den tråden.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er dette skifte etter Jakob Andersen? Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord sorenskriveri, Skifteprotokoll A 17 , 1781-1785, oppb: Statsarkivet i Bergen. Permanent bildelenke: LenkeDenne Jakob var gift med Marthe Ingebrigtsdatter og etterlot seg tre sønner: Anders, Ingebrigt og Endre og datteren Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Synneve har jeg notert giftet seg på nytt med med Rasmus Olsen Åsebø som derved flyttet til Bjørhovde. Dette er i følge bygdeboka. I første ekteskap er hun kalt Isehaug. Hvis du gir meg en e-post adresse har jeg skannet gårdene i Eid fra bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Anders Hatlen hadde en sønn Jacob til dåpen i Eid i 1732 - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=113&filnamn=dp14431722&gardpostnr=449&personpostnr=3008&merk=3008#ovre>LenkeSamme mann ser også ut til å ha en sønn Endre til dåpen i 1723 - LenkeEn av sønnene til Jakob Andersen het Endre, men det behøver jo ikke å være noen sammenheng.I 1765 døde det en Anders Endresen Røst i Eid, drøyt 62 år gammel - LenkeLurer på om dette er skiftet etter den samme Anders Endresen - Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord sorenskriveri, Skifteprotokoll A 14 , 1762-1766, Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for nye innspill. Dette begynner i bli svært interessant.Om du vil ha bryderiet med å skanne fra bygdeboka Tor, så kan du sende det til: thorstensen punktum r alfakrøll broadpark punktum no. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Aase, det var interessant. En Anders Endresen Nøsdal giftet seg i 1736 med Marthe Rasmusdtr. Hollen. Om det er samme mann, må han ha vært gift før. I alle fall dersom det er samme mann som ble far i 1723 og 1732.Jeg har studert skiftet etter Anders Endresen, og kan ikke finne noen sønn Jacob der. Det nevnes tre sønner, Endre, Rasmus og Stenbjørn, samt 3 døtre.Men den Endre some er nevnt der var 24 år, og det rimer jo dårlig med dåpen i innlegg 10. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vi sliter fortsatt med å finne foreldrene til Jacob Andersen Røst/Nave 1732-1781.Jacob fikk barna Anders,Ingebrigt,Endre og Mari.Et skifte etter Ole Andersen Tørvik i 1798 hjelper oss et stykke på vei. Han var gift men barnløs, og søskene var nevnt i skiftet. Det bekrefter at han hadde hatt 2 fullbrødre.Simen Andersen Røst/Bjørhovde, død før 1798Jacob Andersen Røst/Nave (død 1781)Halvbror Isac Andersen Dalesamt 2 helsøstre.Kari Andersdtr. 1724-1791 gift med Elias Bottolfsen SkredeGjertrud Andersdtr. Røst/Bjørhovde 1724-1798 gift med Stephen Andersen Hjelmeland.Det er verdt å merke seg at også hun hadde en sønn Endre i likhet med broren Jacob Andersen.Det må altså ha vært flere ved navn Anders på Røst/Hatlen. Anders Endresen har vært nevnt som en mulig far, men skiftet etter ham avkrefter dette.Også en Anders Olsen har vært i bildet, men skiftet etter ham fjerner også det håpet. Så hvem var da foreldrene til disse seks Andersbarna, Simen,Ole, Jacob, Kari, Gjertrud samt halvbroren Isac? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Simon Andersen Røst giftet seg i 1761 med Ragnhild Halvardsdtr. Bjørhovde. I 1801 befinner de seg fortsatt på Bjørhovde, hvor Simen døde i 1809. Da er han oppført som Endresen, men både ved vielsen, barnedåpene og i 1801 tellingen står han oppført som Andersen.Det interessante er imidlertid at han som sin bror Jacob og søster Gjertrud døper en sønn Endre. Og i likhet med broren Jacob døpes også en datter Mari. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er seint på kveld og litt vanskeleg å konsentrere seg om skrifta, men eg meiner at i alle fall morbroderen er nemnt med namn i dette skiftet - kan gje endå eit puff vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg oppfatter at søskene er nevnt i dette skiftet. Men har i likhet med Tor problemer med helheten.Endre Andersen Løken var altså ungkar. Var han onkel på morsiden til disse søskene? Og i så fall er da morens navn nevt i dette skiftet? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg takk for all hjelp så langt Aase. Jeg får prøve meg på skiftet i morgen.Jeg har sett mer på barna til disse søskene. Også søsteren Kari Andersdtr. døper en datter Mari. Da har vi altså tre av dem som både døper en sønn Endre og en datter Mari. Jeg tror nok at vi skal klare å nøste oss frem til rett svar til slitt. Navnet på morbroren kan gi oss et puff i riktig retning. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om jeg tyder dette skiftet rett så har det altså vært ytterligere en bror, Endre, men han dør ugift i 1749. (finner ham ikke blant de døde på Eid). Vi får videre vite at halvbroren Isach var 10 år i 1749, og at morbroren var den tidligere omtalte Anders Endresen Røst (som vi en stund trodde var far deres). Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Skiftet etter Ole Andersen Løken forteller oss at broren Simen var 20 år i 1749, altså født ca 1729. Broren Jacob var 17, vilket stemmer med fødselsår 1732. Halvbroren Isak var 10 år, men de øvrige søskene vel var myndige.Jeg finner verken Simen eller Isak født på Eid. Og all den tid ingen av foreldrene var nevnt, må vi vel anta at de var døde før 1749. Da må faren Anders ha dødd mellom 1739 og 1749, mens moren ? må ha dødd etter Jacobs fødsel i 1732 og før Isaks fødsel i 1739.Dersom morbroren var Anders Endresen Røst, må moren ha vært en Endresdtr.Jeg finner to Endresdtr. døde på Eid i den perioden, men de var 63 og 71 år gamle. Dette var vanskeligere enn jeg hadde trodd, tatt i betraktning at kirkebøkene fra Eid etter 1722 ligger som databaser her i Digitalarkivet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det kan jo tenkes at den Sebjørn Endresen som var fadder i 1723 var bror til Anders Endresen og til Anders Hatlen/Røst sin kone. I 1701 finner jeg en Endre Steenbjørnsen (trolig feiilskrift) som 60 år gammel oppsitter på gården Nøsdal.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.