Gå til innhold
Arkivverket

[#79705] Oppslag i bygdebok for Nordfjord/Hornindal, gården Bjørhovde, Ingebr. Baltersen


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Blant fadderne i Eid mellom 1722 og 1739 finner jeg flere med Endresen til etternavn. Men bare to Endresdøtre. Og det er en Marthe Endresdtr. som er fadder i 1722 og 1729, begge gangene ved dåp på gården Baldsnes. Dessverre står det ikke noe gårdsnavn oppført på henne, men kanskje det er mor til barna fra Røst/Hatlen.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Søkjer ein på 1664/6-manntalet finn vi ei opphoping av både namnet Steinbjørn og namnet Endre i i Eid. Eg har ei kjensle av at vi vil finne svaret i eit eller anna skifte ein stad, så det er berre å leite, det er nesten utruleg kor mange flokar som har løyst seg etter at skifta kom på nett! Eg leitar etter ein del andre ting i dag, men kjem nok til å arbeide med dette og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Aaase. Jeg har også konstantert at nanvnene du nevner har røtter i området langt bakover i tid. Dessverre er ikke bygdebøkene for Eid så mye til hjelp. De sier lite om slektsforhold, nevner sjelden barn og etter hva jeg kan forstå nevnes i all hovedsak kun de som har eid jorda selv.Vi vet at det må ha vært minst tre Anders på Hatlen/Røst på samme tid. Anders Endresen var altså barnas morbror, og kan utelukkes også via skifte. Anders Olsen kan og utelukkes med bakgrunn i skifte. Vår Anders har trolig giftet seg første gang før 1722 med en Endresdtr. Han har trolig giftet seg på nytt en gang etter 1732 da Jacob ble født og før 1739 da Isak ble født. Så med mindre han fikk Isak mens han fortsatt var gift, har han minst to ekteskap.Men jeg finner ingen passenede Endresdtr. død på Eid mellom 1732 og 1739. Jeg finner ikke Isak døpt (skiftet etter halvbroren Endre i 1749 nevner Isak som 10 år gammel). Anders var ikke nevnt i det skiftet, og var da trolig død. Men jeg har ikke funnet noen passende Anders død mellom 1739 og 1749.Så akkurat nå står jeg en smule fast, men der er von i hengande snøre, så løsningen ligger kanskje rett foran oss. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Nei, bygdebøkene for Eid er ikkje spesielt gode, og det heng mellom anna saman med at kyrkjebøkene er mildt sagt elendige i periodar. Men klarar ein å hekle seg fram og tilbake over fjordar og rundt nes i skifta kan det hende ein finn det ein leitar etter! Kanskje skal vi ut av bygda, til Sunnmøre? Det er berre ein halv dagsmarsj over til Bjørkedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, dette er den eneste Isak Andersen med passende alder jeg finner i 1801. Skiftet etter halvbroren Ole Andersen Tørvik i 1798 bekrefter at Isac var i live da og at hav var gift og bodde påe gårde som het Dale?.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Der er en Marte Endresdtr. Bjørhovde gm Erich Joensen Bjørhovde, på Lidene bruk nr 4, det er trolig henne som dør i 1734 63 1/2 år. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Rune Bergesen.Jeg har registrert Marthe Endresdtr., men hun er for gammel til å være mor til disse barna. Jacob Andersen ble født i 1732 og da var Marthe 61 år.Aase. Når det gjelder Endre så ble han døpt i 1723 på Hatlen. Skiftet var vel på samme gård som Isach sto oppført med ved vielsen i 1768. Det er vel en del som tyder på at vi er på rett spor.Så spørs det da om Isak kan være døpt på Sunnmøre. Forøvrig viser Familysearch at Isak og Marthe i alle fall fikk 4 barn.Olav døpt 03.09.1769Anders døpt 20.01.1771Kari døpt 03.03.1773Mette døpt 03.09.1775.Jeg har ikke rukket å sjekke kirkebøkene ennå for å se om noen av Isaks søsken var blant fadderne.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg har tenkt det samme som deg, det er ihvertfall et guttebarn som er døpt, og som du ser blant fadrene er, Steinbjørn Endresen Nøstdal. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da det ble holdt skifte etter Endre Andersen 04.10.1749 på gården Løchen, opplyses det altså at han døde på Sunnmøre. Kan noen se nærmere på skiftet i innlegg nr.35 for å se om det står noe rundt omstendighetene ved dødsfallet?.Da halvbroren Isack Andersen giftet seg i Volda i 1768 står han oppført med samme gårdsnavnet, Løchen. Det er derfor mye som tyder på at dette er familien vi jakter på. Nå skal det ikke stå noe i Dalsfjordboka om at Isack var fra Nordfjord, spørsmålet er jo om det i det hele tatt står noe om fødested der.Var det tilfeldig at Isack slo seg ned på Sunnmøre og at Endre døde der, eller hadde familien bånd til området, som f.eks at faren kom derfra.Jeg har nok en gang studert databasen over døpte i Eid 1722-1740. Det er 5 barnedåper knyttet til Hatlen med far Anders. Det er Endre i 1723, Gjertrud i 1727, Jacob i 1732, en gutt uten navn i 1737, kanskje Isack, og en Anne i 1740.Om den sistnevnte hører til her , vet jeg ikke, men hun kan jo være død før skiftet etter Endre i 1749. Da mangler vi Ole, som trolig var født før 1722, samt Kari som skal være født ca 1724, men som gjerne kan ha vært født tidligere. Kirkeboka starter 1722.Vi mangler også dåpen til Simen som var 20 år i 1749, altså født ca 1729. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Ingebrigt Baltsersen og Anne Paulsdtr. er mine forfedre gjennom sønnen Baltser Ingebrigtsen Bjørhovde. Jeg har samme om foreldra og ingen mer om Anne Paulsdtr. Det hjalp dere ikke, men jeg tenkte alt dette er interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det betyr jo at vi er i slekt med hverandre, om enn langt ute.Jeg har Marthe Ingebrigtsdtr. Bjørhovde som min formoder. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Lurer på om disse hører med i puslespillet - Hjelmeland - telling 1701:7442 Anders Olsen 40 o Hielmelan Eids Eids7443 Endre Andersen* 6 s hieme Hielmelan Eids Eids7444 Olle Andersen* 3 s hieme Hielmelan Eids Eids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

I følge bygdeboka flyttet Anders Olsen til Bjørhovde, nr. 8, og sønnen Ole Andersen døde og ble arveskiftet der i 1763Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24231/132(bygdeboka sier med 1736, men det er nok en trykkfeil). Det skulle ikke forbause meg om Endre Andersen er den ungkaren som det ble skiftet etter på Løken.Bygdeboka kjenner ikke til navn på kone(ene) til Anders Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg må studere dette nærmere. Men om Anders Olsen var 40 år i 1701, må han ha vært 78 i 1739 da Isack ble født. Skiftet på Løken i 1749 bekrefter søskene til Endre. Der står det at halvbroren Isak var 10 år, Jacob var 17 og Simen var 20 år gammel. Alderen på Jacob stemmer med fødselsåret 1732.Anders Hatlen fikk en sønn i 1737 som der ikke er oppført navn på. Jeg holder en knapp på at det var Isak, selv om alderen da blir 2 år feil i skiftet. Jeg har i alle fall ikke klart å finne noen Isak født i området som stemmer med fødselsår 1739 /- 5 år.Likeså gir skiftet etter Ole Andersen i 1798 oss den samme søskenflokken som skiftet etter Endre i 1749. Derfor kan ikke Ole Andersen i 1763 være 'vår' mann.Men jeg er enig med deg Tor at svaret ligger i dette området. Hvorfor bor Isak på Løken da han giftet seg i Volda 1768. Og hvorfor avholdes skiftet etter Endre i 1749 på den samme gården. Er svaret at familien hadde tilknutning til den gården enten gjennom far eller mor? Og all den tid at skiftet etter Endre ble avholdt der i 1749, så betyr vel det at det var der han bodde også, selv om han døde på Sunnmøre.Skiftet etter Endre i 1749 nevner kun hel og halvsøsken. Nå har ikke jeg mye kunnskap om arvereglene på den tiden, men ville ikke foreldrene ha vært nevnt der sammen med søskene om de hadde vært i live?Isak er halvbror. Da må enten mor til de andre søskene ha dødd før 1737 eller hun giftet seg på nytt med en ny Anders.Og dersom Anne født i 1740 på Hatlen hører til her, må Anders nr.1 eller nr.2 ha dødd mellom 1740-1749. Det må selvsagt da også Anne ha gjørt siden hun ikke er med i skiftet i 1749. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Et lite tillegg til forrige innlegg. Skiftene i 1749 og 1798 gir oss den samme søskenflokken. Ole, Kari, Gjertrud, Simen, Jacob samt halvbroren Isack. Av disse så er trolig Ole og Kari født før 1722. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg begynner å miste oversikten. Jeg glemte selvsagt Endre Andersen 1723-1739 i denne søskenflokken.Nå vet vi at mor til disse barna må ha vært en Endresdtr. ettersom morbroren var Anders Endresen.(ref skifte i 1749 etter Endre). Det betyr at Endre er oppkalt etter morfaren. Da sitter vi igjen med Ole, Simen, Jacob og (Isak) i den rekkefølgen av sønner. Jeg vil derfor tro at Ole, som førstefødte sønn) må være kalt opp etter farfaren. Om det er korrekt må faren ha vært en Anders Olsen.Når det gjelder døtrene så har vi to sikre, det er Kari og Gjertrud, hvor Kari er eldst. Kan man da anta at Kari er kalt opp etter mormor og Gjertrud oppkalt etter farmor? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

For å komplisere litt til: Morbror Anders Endresen kan vere halvbror til mor slik at det ikkje er sikkert at ho er Endredtr. Men sidan ein son heiter Endre trur eg vi kan sjå vekk frå det.Elles ville eg bytt om rekkjefølgja på dei to bestemødrene, men her er det mykje teori ute og går.Eg legg lenke til eit skifte etter Gjertrud Larsdtr Bjørhovde, http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24218/98 i 1705 - ho passar vel dårleg inn her, men det er greit for alt som er nemnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Aase. Som nevnt er jeg usikker på både arerett og for den saks skyld oppkalling.Det vet du ganske sikkert mer om enn jeg. Men jeg tenkte det kunne være greit å prøve å sortere litt av det vi så lang har. Om vi da snur på det skulle det vel tilsi at besteforeldrene på farssiden het Ole og Kari, mens besteforeldrene på morssiden skulle da være Endre og Gjertrud. Jeg var så smått begynt å se på skifter etter personer med de 4 navnene i området, i håp om å snuble over noen flere svar. Jeg er klar over at dette kun er teorier, men et sted må man begynne om man skal komme videre. Og søskenflokken er så langt det sikreste kortet vi har i denne slektskabalen. Vi er også rimelig sikre på rekkefølgen av barna, vilket skulle utifra navneoppkalling kunne gi oss navn på besteforeldrene. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg følgjer deg absolutt i tankegangen, og har ei kjensle av at vi vil finne svaret. Men kvar - vegen over til Sunnmøre er kort, men der er dessverre ikkje database til skifteprotokollane. Skiftet som er lenka til (Gjertrud Larsdtr) er eit døme på dette - arvingane der er å finne på Sunnmøre.Eg meiner dessutan at levande forelder skal vere nemnd som arving, åleine dersom der ikkje er halvsysken innblanda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.