Gå til innhold
Arkivverket

[#79706] Feil ved permanent sidelenke


Gjest Irene Josten
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Josten

Får stadig vekk feil side når jeg kopierer Permanent sidelenke hvis jeg har flere sider åpne samtidig. Forsøker flere ganger og samme feil oppstår. Hva kan jeg gjøre for å unngå dette. Det er ikke alltid jeg oppdager det før i etterkant. mvh Irene Josten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Tryggaste er å ikkje ha fleire opne samtidig.. Du bør uansett sjekke om det du limar inn stemmer med det du meinte å kopiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Josten

Prøver å sjekke mest mulig, men dessverre hender det at jeg ikke sjekker ved registrering, og får meg en skikkelig overraskelse senere. Liker å ha både klokkerbok og ministerialbok åpen samtidig for å kunne tyde best mulig. Lurer på om det er Windows som 'husker' det man kopierer eller feilen ligger andre steder. Heldigvis har jeg et 'manuelt' system ved siden av så jeg vil finne ut av det, men skulle ønske at dette var noe som kunne løses...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Irene Josten

Jeg får veldig ofte denne feilen da jeg har mange sider åpne samtidig med mye 'blaing' fram og tilbake. For meg ser det ut til at kildeid=xxxx, og id=xxxx - disse nummerne henger igjen fra tidligere sider. Mens side=-XX denne stemmer.Jeg har begynt å sjekke hver gang jeg legger inn en lenke, hvis jeg ikke klarer å få fram riktig har jeg funnet ut at det eneste som nyttet er å starte en ny nettleser og gå direkte til siden jeg sliter med derfra. Da funker det. Det går altså an å få det til, men det er ganske tungvint. mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Josten

Jeg får veldig ofte denne feilen da jeg har mange sider åpne samtidig med mye 'blaing' fram og tilbake. For meg ser det ut til at kildeid=xxxx, og id=xxxx - disse nummerne henger igjen fra tidligere sider. Mens side=-XX denne stemmer.Jeg har begynt å sjekke hver gang jeg legger inn en lenke, hvis jeg ikke klarer å få fram riktig har jeg funnet ut at det eneste som nyttet er å starte en ny nettleser og gå direkte til siden jeg sliter med derfra. Da funker det. Det går altså an å få det til, men det er ganske tungvint. mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Irene,dine observasjoner er gode. Når man har flere vinduer oppe samtidig, ser det dessverre ut til at nettleserne ikke klarer å holde styr på kildeid- og id-verdiene.Alle skanna kilder, det være seg kirkebøker, pantebøker, skifteprotokoller osv, har en unik kildeid i vår metadatabase. Alle lenker til ei og samme kirkebok vil derfor alltid ha samme kildeid-verdi, mens lenker til forskjellige kirkebøker aldri vil ha samme kildeid-verdi.Pr. dags dato har vi noe slikt som 36000 kildeid-er i vår metadatabase, men metadataarbeidet ligger alltid i forkant av skanning og indeksering, slik at antallet publiserte kilder er lavere (omkring 30000, om jeg husker rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Josten

Ser ut som om dette er noe vi må leve med. Det er jo ikke så ille når man er klar over det. Vi får bare være glad for at vi har alt det skannede materialet :-)mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Josten

Ser ut som om dette er noe vi må leve med. Det er jo ikke så ille når man er klar over det. Vi får bare være glad for at vi har alt det skannede materialet :-)mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.