Gå til innhold
Arkivverket

[#79716] Den forsvunne skredder - Mosjøen kirkebøker etter 1903, eller kilder i Hamburg?


Gjest Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Hella

I et eldre tema (60344), ser jeg at kirkebøkene for Mosjøen etter 1903 ikke er avlevert til statsarkivet, og at det er grunnen til at de mangler her i Digitalarkivet.Jeg har i flere år lett etter Sigvart Olaf Johansen, som også brukte etternavnet Sand. Han var født i Brønnøy i 1879, som uekte sønn av min oldefar. I 1900-tellingen er han lærling hos skreddermester Ole Tempelhaug i Mosjøen, som for øvrig var gift med søsteren til min oldefar. Neste spor vi har etter ham er to postkort fra Hamburg sendt i 1906 og 1910.Jeg lurer på om noen kan finne hans eventuelle utvandring i tidsrommet 1900-1906? Har selv lett i det som ligger her i Digitalarkivet. Det kan jo selvsagt hende han mønstret på et skip og dermed ikke er registrert som utvandret.Sigvart var halvbror til min mormor, og disse postkortene ble sendt til henne. Min mor, som er født i 1927, kan aldri huske at det var noe snakk om ham, selv om mormor snakket mye om familien. Riktignok var det kanskje en skam at han var født utenfor ekteskap, men en mer sannsynlig forklaring er at han døde før min mor kan huske (dvs senest på 30-tallet), eller at de rett og slett mistet kontakten.Jeg skulle gjerne funnet noe i tyske kilder også, og har vel spurt her inne før uten å føle at jeg kom noen vei med det (fant ikke igjen mitt gamle innlegg, flere år siden). Siden Hamburg ble bombet under krigen, er det kanskje ikke så mange arkiver igjen, men det hadde vært morsomt å finne ut om vi har noen tyske slektninger, eller hva som hendte med Sigvart. Vi har også tenkt at han kan ha falt under første verdenskrig, men jeg vet ikke om han kan ha blitt tysk borger og dermed vernepliktig....eller om det er usannsynlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hello!Du kan finne Sigvart under Kjørsvika h:9a for Sømna Bygdebok. Jeg skrevet slektshistoria for bokene. Now I am working on Brønnøy and we have Digitalarkivet!Sorry for the English, but it is late and I have to explain this to you. When I first began to look in many church books for 'ours' from Brønnøy, I found many for Sømna also that we did not know of before. I made an addition for Sømna that says 'Sigvart g. Trondheim.' That means I found his marriage in Trondheim, but in the beginning I did not write down which church or the year, as we originally did not use that information after 1900. Now, however, we plan to do a re-printing for Sømna, and we are using year and which book. I am sorry I did not keep this information! I would suspect you might try to find it in Domkirken.Good luck! If you find it, please write me at margaretmiller4@charter.net and I will add it for Sømna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Det var interessante opplysninger, Margaret! (Engelsk går like bra.) Jeg har bind 1 av Sømna-boka, og jeg finner faren til Sigvart, Johan Karl Bendiksen, nevnt i h:9 under Kjørsvik - men ikke Sigvart. Er det jeg som ikke finner det? (Forresten er det en liten feil her, min mormor Anna Katrine bodde ikke på Lyngstad (gård) på Inderøy, men på Lyngstad (husmannsplass) i Sparbu. Min morfars familie på husmannsplassen hadde vært husmenn under Lyngstad på Inderøy før, og tok med seg navnet når de flyttet....men det var en digresjon.Nå skal jeg kaste meg over kirkebøkene i Trondheim, tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Margaret: Jeg fant vielsen i Vår Frue kirke i 1918, han giftet seg med Agnes Emilie Johansdatter Horvereid fra Kolvereid. Veldig spennende! Har sendt deg en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei. Det er riktig at du ikke finner Sigvart i bind 1. Etter at de fire bøkene for Sømna var ferdig (1996) ble det laget et hefte med slektshistorien for alle fire bind. I arbeidet kom det det etter hvert mange nye opplysninger som ikke kom med i bøkene. Det er der du finner Sigvart, og som Margaret henviser til barn a under h:9.Fint at vi får korrigert dette med din mormors bosted. Hvilken gård i Sparbu lå husmannsplassen Lyngstad under ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Takk Marianne! Ogsa har jeg funnet fra ministerialboka for Sømna (ikke klokkerboka) at Sigvart maa vaere født paa Brekk. Det var faren som var paa Steinsgjerdet.Ja, si oss bosted for din mormor. (Lyngstad) under?, Sparbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Finnes dette heftet med slektshistorien for salg? Og vet du om alle fire bøkene er i salg? Jeg vet at det er ett bind til jeg skulle hatt tak i, mener jeg sjekket hvilke plasser som inngikk i hvilken bok på en nettside en gang. (Jeg har hatt litt pause fra slektsforsking pga småbarn...)Husmannsplassen Lyngstad het egentlig Gustadsveet og lå under gården Gustad. Den finnes i FT 1900 som 'Gustadsve', men da bodde en annen familie der. Min oldefar Johannes Johannesson flyttet dit ca 1902, og han kjøpte senere plassen. De ga den navnet Lyngstad. Da sønnen Georg giftet seg med min mormor Anna på tjuetallet, var det ikke lenger husmannsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Fant en avskrift jeg har gjort fra 'Norges Bebyggelse' - der framgår det at Lyngstad (gnr 33, bnr 2) ble kjøpt av Johannes Johannesson i 1902, og at hans sønn Georg overtok bruket i 1927. Tror Georg og Anna giftet seg ca 1924.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Takk, Ann-Mary! Der var hun, ja. Jeg lette i adressebøkene før i dag, men da sjekket jeg bare adressene som ble oppgitt ved bryllupet. Skal gå inn og grave litt mer nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei Marianne. Heftet med slektshistorie for alle fire bind ble utsolgt for flere år siden. Det vil forhåpentlivis komme et nytt om noen år. Først må slektshistorie for Brønnøy og Velfjord, som Margaret skriver, bli ferdig.Bygdebøkene kan ennå skaffes. Det er sommertilbud på dem. Kr. 400 pr. bok pluss porto. Ønsker du noen av dem er det bare å ta kontakt med meg - tormat01@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.