Gå til innhold
Arkivverket

[#79728] Et skifte i Helgeroa i Brunlanes 20.august 1823


Gjest Sten Fredrik Bålsrød
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

HeiHåper at noen kan hjelpe meg med å tyde et skifte. Ekteparet bodde i Helgeroa i Brunlanes i Vestfold. Lenke Deres barn var umyndige da de døde. Går det frem av et skifte hvem som 'tar til seg' evt. barn? Hva skjedde med Malene og Nils? Står det i det hele tatt hvem som tar seg barna?mvh Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

ooops. Glemte deres navn. Det er snakk om barna til Henrik Nilsen og Sara Hansdatter fra Helgeroa.Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiKan jo prøve med en avskrift av den første delen, som vel er mest interessant:'Aar 1823 den 20de augusti indfant sig paa ?.?. herr soren- skriver og skifteforvalter Bryns vegne lehnsmand Ole Larsen Halle tilligemed de tvende registrerings- og vurderingmænd Søren Aares og Lars Lindhjem, paa strandstedet Helgeraaen i Bergs annex, for der at foretage en lovlig registrerings og vurderings- forretning, efter den forulykkede sidst i Juli maaned d.a. i søen afdøde mand Henrich Nielsen boende i Helgeraaen. Enken Sara Hansdatter var tilstede og angav at have i et lovligt egteskab med sin afdøde mand avlet følgende børn: 1. Sønnen Hans Henrichsen 18 aar gammel, hjemme. 2. Ditto Niels Henrichsen 10 aar gl., hjemme. 3. Ditto Niels Henrichsen 9 aar gammel, do. 4. Datteren Maline Henrichsdatter 16 aar gl. do. Til formynder for de umyndige bliver Jens Jensen Helgeraaen. ...'Ellers kan jeg ikke se at det står noe mer om hvem som tok til seg barna eller hva som skjedde med disse.Jeg vet at det på Kongsberg finnes noen overformynderprotokoller. Der kan man muligens finne hva som skjedde med barna. I denne protokollen ble innført de umyndige og det ble notert når de ga avkall på arven (bekreftelse på å ha mottatt arven). For Malene vil du evt. kunne finne hennes manns navn. Jeg har skrevet av noen av disse, men ikke for den perioden. Du vil derfor muligens kunne finne noe om Malene og Nils i den protokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.